دبیر مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: تروریسم با حمایت برخی از دولت ها شرایط جدید و خطرناکی را در فضای جغرافیایی آسیای غربی و جهانی به وجود آورده است.

تروریسم با حمایت برخی از دولت ها شرایط خطرناکی را در فضای آسیای غربی به وجود آورده است
 به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی و دبیر همایش ائتلاف نخبگان علیه تروریسم برای صلح عادلانه با گرامیداشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: متاسفانه امروز تروریسم با حمایت برخی دولت ها شرایط جدید و خطرناکی را در فضای جغرافیایی آسیای غربی و جهان به وجود آورده است لذا با توجه به شکل گیری فضای جدید منطقه ای و اثرات زیان بار تروریسم در منطقه و جهان، دبیر خانه دائمی ائتلاف جهانی علیه تروریسم مستقر در مجمع جهانی صلح اسلامی همایش ائتلاف نخبگان علیه تروریسم برای صلح عادلانه را برگزار می کند.
وی تاکید کرد: ما معتقدیم رسیدن به عدالت و صلح جهانی جز در سایه تعامل، همفکری و گفتگوی مشترک نخبگان ملی و جهانی حاصل نمی شود و اگر می خواهیم به سوی استقرار نظامی مبتنی بر احکام الهی عادلانه و ایمن بر پایه صلح و دوستی و مبتنی بر کرامت انسانی گام برداریم باید از همه ظرفیت های فکری و قانونی نخبگان، سازمانهای مردم و دستگاه های مسئول بهره بگیریم که یکی از اهداف این همایش نیز دست یافتن به این مهم است.

وی تأکید کرد: جوهره اصلی حقوق بشر پاسداری از حیثیت و کرامت انسانی است لذا همه انسانها باید از نظر جنسیت ، رنگ ،نژاد و مذهب دارای حیثیت وحقوقی برابر باشند.
عامری با اشاره به اینکه قرآن مجید در آیات متعددی به روشنی انسان را جانشین خداوند بر روی زمین معرفی می کند، تأکید کرد: امروزه اقداماتی در اقصی نقاط جهان و بویژه در منطقه مهم و حساس غرب آسیا به دلایل و انگیزه های مختلف صورت می پذیرد که اصل مهم کرامت انسانی و حق زندگی در صلح را برای انسانهای بی گناه بر هم زده است. اقداماتی که با عنوان فعالیت های تروریستی و تروریسم برای همگان آشنا وامری آشکار است.
دبیر مجمع جهانی صلح اسلامی خاطر نشان کرد: تروریسم رفتاری قهری و خشونت آمیز برای دستیابی یا تحقق یک هدف با انگیزه سیاسی خاص است و گروه های تروریستی از خشونت و تهدید برای رسیدن به اهداف و مقاصد سیاسی خود که غالبا غیر مشروع است استفاده می کند.
وی با اشاره به اینکه تروریسم یک پدیده نو و منحصر به عصر حاضر نیست، اظهار کرد: تروریسم در عصر حاضر هم از لحاظ وسعت و هم از نظر اثر گذاری دامنه بسیار گسترده تری یافته است  اگرچه در بررسی و شناخت ریشه های تروریسم نمی توان عواملی مانند فقر، بی سوادی، استثمار را از نظر دور داشت اما حمایت کانون های ثروت و قدرت نشان می دهد که مسائلی فراتر از موارد ذکر شده در این معضل بشری دخیل هستند.
عامری خاطر نشان کرد: فعالیت تروریستی تاکنون هزینه های مادی و انسانی زیادی را به جهانیان تحمیل کرده است و با وجود اینکه تروریسم پدیده ای منفور برای همگان است اما متأسفانه مورد استفاده ابزاری برخی کشورها و گروه ها قرار می گیرد تا علیه حقوق اجتماعی و ذاتی ملت ها به کار گرفته شود.
دبیر مجمع جهانی صلح اسلامی اظهار کرد: سازمان های بین المللی بویژه سازمان ملل متحد با اقدامات ابزاری خود نتوانسته است با تهدید تروریسم علیه صلح جهانی مقابله کند بنابر این لازم است اقدامات مقابله ای در سیاست های کلان جهانی و برنامه ریزی های سیاستمداران و طراحان سیاست های جهانی مورد تجدید نظر اساسی قرار گیرد زیرا صلح و امنیت جهانی مستلزم یک حرکت جمعی است.
وی تأکید کرد: همایش امروز با تأکید بر کرامت انسانی ، عدالت ، صلح و امنیت در جهان به عنوان حقوق اولیه و مسلم انسانی ، گفتمان مقابله با تروریسم و تأکید بر صلح عادلانه تشکیل شده است و امیدواریم بتواند به سرعت جایگاه خود را در افکار عمومی و اندیشه نخبگان پیدا کند.
دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با ارائه عملکرد کوتاهی از مجمع جهانی صلح اسلامی خاطر نشان کرد: در اردیبهشت ماه 1390 کنفرانس بین المللی ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه با حضور 102 نفر از نخبگان و فعالان علمی از 62  کشور و با ارائه بیش از 100 مقاله علمی برگزار شد و پس از تشکیل این کنفرانس دبیر خانه دائمی نیز تشکیل شد.
وی اظهار کرد: در این مجمع همواره با نخبگان جهانی و ملی فعال در ارتباط با موضوع مقابله با تروریسم به طور مستمر در ارتباط هستیم و در این ارتباط جلسات مستمری را نیز تشکیل داده ایم.
عامری در پایان خاطر نشان کرد: مجمع جهانی صلح اسلامی درپی آن است که با گردآوری نظرات نخبگان بتواند گفتمانی سازی را برای ارائه راهکارهای لازم و عملی در جهت مقابله با پدیده شوم تروریسم ایجاد کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.