لزوم ارائه لیست واحد مبتنی بر شاخصه های اصیل انقلاب

باسمه تعالی
بیانیه شورای هماهنگی تشکل های فرهنگی - مردمی مشهد مقدس
شماره یک
" همانا خداوند به شما امر ميكند كه امانت ها را به كساني كه اهليت آن را دارند بسپاريد. و چون ميان مردم به قضاوت مى پردازيد، به عدل حكم كنيد، چه نيكوست آنچه خداوند شما را به آن اندرز ميدهد. همانا خداوند ، شنوايي بيناست ". ( سوره نساء – آیه 57 )
"وصيّت اينجانب به ملّت در حال و آتيه آن است كه با اراده مصمم خود و تعهد خود به احكام اسلام و مصالح كشور در هر دوره از انتخابات وكلاى داراى تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى كه غالبا بين متوسطين جامعه و محرومين مى باشند و غير منحرف از صراط مستقيم به سوى غرب يا شرق و بدون گرايش به مكتبهاى انحرافى و اشخاص تحصيل كرده و مطلع بر مسائل روز و سياستهاى اسلامى به مجلس بفرستند." (امام خمینی ره)"
نمايندگى مجلس  از جمله جايگاه هاي بسيار مهمى است كه لازمه قرار گرفتن در اين مسؤوليت خطير، برخوردار بودن از صلاحیتهای حداکثری برای حضور در اين مقام است. طبق قانون اساسی، شوراى محترم نگهبان وظيفه دارد با نگاهى حداقلى مبتنى بر قانون، نامزد هاى حائز شرايط را براى شركت در رقابت هايى انتخاباتى به مردم معرفى نمايد اما این نگاه حداقلی، به معنای وجود شایستگی مورد نیاز برای نماینده ای در تراز انقلاب اسلامی نیست. " آن كسانى را كه شوراى نگهبان صلاحيت آنان را اعلام میكند از حداقل صلاحيت موردنياز برخوردار هستند، هنر ملت در حوزه هاى انتخاباتى اين است كه دقت كنند؛ بشناسند ؛ اصلح را؛ بهترين را انتخاب كنند" . (مقام معظم رهبری – 12/10/1386 )
در این میان مهمترین وظیفه خواص انقلابی این است که مسیر انتخاب نمایندگان اصلح را برای مردم فراهم کنند و با بررسی ملاک ها و شاخص های قابل بررسی در میان نامزدهای انتخابات، راه را برای حضور نیروهای اصلح و رشد فکری جریانات مردمی باز کنند. "هنر مردم شهرهاي مختلف كشور اين است كه از ميان اين نامزدها، بهترين افراد را از لحاظ ايمان، اخلاص، امانت، دينداري و آمادگي براي حضور در ميدانهاي انقلاب انتخاب كنند و به كساني رأي دهند كه نسبت به نيازهاي مردم دردشناس ترين و دردمندترين افراد باشند. انتخاب بهترين نامزدهاي انتخاباتي با رأي مردم زمينه ساز تشكيل مجلس مورد نياز كشور است. (مقام معظم رهبری- 12/10/1386 ). "در اینجا مسئله‌ى شاخص هاى انقلابیگرى هم خیلى مهم است؛ یعنى واقعاً بدانیم شاخصها چیست، شاخصهاى انقلابیگرى را درست پیدا کنیم، در ذهن خودمان مشخّص بکنیم، از کسانى که مطّلع‌تر از ما هستند بپرسیم. اگر این کارها انجام بگیرد، این ماندگارى انقلاب، بدون تردید، خواهد بود (مقام معظم رهبری- 19/10/1394).
آنچه امروز در نحوه عملکرد جریانات مختلف سیاسی در سطح کشور دیده می شود آن است که بررسی دقیق، نظام مند و شفاف  شاخص های نامزدهای مجلس  جای خود را به وزن کشی های قبیله ای ناسالم داده و با ملاک هایی اغلب ناکافی و مبهم لیست هایی برای انتخاب به مردم عرضه می شود. "برای اینکه جهتگیری غلط و انحراف اتفاق نیفتد، احتیاج به شاخصهای معینی هست. باید سر راه، شاخصهائی وجود داشته باشد. اگر این شاخصها بود، روشن بود، واضح بود، در معرض دید مردم بود، انحراف اتفاق نمی‌افتد؛ اگر کسی هم در جهت انحراف کار کند، از نظر توده‌ی مردم شناخته میشود؛ اما اگر شاخصی وجود نداشت، آن وقت خطر جدی خواهد شد. نباید اجازه داد این شاخصها غلط تبیین شوند، یا پنهان بمانند، یا فراموش بشوند. اگر این شاخصها را ما بد تبیین کردیم، غلط ارائه دادیم، مثل این است که یک قطب‌نما را در یک راه از دست بدهیم، یا قطب‌نما از کار بیفتد. (مقام معظم رهبری- 14/03/1389)
متاسفانه در بسیاری از لیست بندی های مرسوم انتخاباتی، پیش فرض‌ها، پیش‌داوری‌ها، وابستگی‌ها و تقسیم بندی های جناحی، قیاس های بدون مرجع و گاه شاخص های مبهم و تفسیر پذیر مبنای کار قرار می گیرد و با چاشنی ترس از حریف، به افکار عمومی عرضه می گردد. در حالی که در مدل منطقی بررسی شاخص ها، افراد می بایست با شاخص‌های اصلی انقلاب سنجیده شده و بر مبنای یک ساختار نمره دهی معقول مورد ارزیابی قرار بگیرند. در این مدل ملاکهای ارزیابی کاندیداها که مبتنی بر بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده در سه دسته مورد بررسی قرار می گیرند و وزن هر یک از دسته ها و سوالات مصداقی داخل هر محور، با توجه به نظر عمومی نخبگان تعیین می شود. سه بخش شاخص های نمایندگی بصورت زیر است:
1 -  مبانی نظری، ارزشی، اعتقادی و فکری، گفتمان، نگرش ها
2 – ملاک های شخصیتی-فردی-رفتاری
3 – سابقه عملکرد، برنامه های نامزد، اولویت ها و شعارها، مواضع
پس از چندین ماه کار فشرده بر روی مبانی و شاخصها و پس از چند مرحله خلاصه سازی و جمع بندی نخبگانی، این مدل برای انتخابات مجلس دهم آماده شده است و به صورت رسمی در اختیار فضای عمومی و نخبگان کشور قرار می گیرد. اگر چه برخی از لیست های انتخاباتی ظاهرا انتخاب نهایی خود را نموده اند و شاید بنایی برای پیاده سازی این مدل نداشته باشند اما صراحتا اعلام می کنیم که مبنای بررسی لیست های مختلف جریانات سیاسی با هر نام و اسم، میزان تطابق آن لیست ها با شاخص های اصلی انقلاب است که تا حد امکان سعی شده است در این مجموعه گردآوری شود.
امضاکنندگان این بیانیه با تاکید بر درک شرایط حساس کنونی و دغدغه ویژه رهبر حکیم انقلاب در خصوص خطر نفوذ و ضرورت انسجام تمامی ظرفیت نیروهای ارزشی و متدین و لزوم وحدت همه جریان های انقلابی حول شاخص های رهبر معظم انقلاب، اعلام می کنند که اگر لیست واحدی بر مبنای این منظومه شاخص ها و با بررسی همه نامزدهای در معرض اصلحیت در صحنه انتخابات ارائه شود، قطعا مورد تایید و حمایت این گروههای مردمی نیز بوده و همگان بدان ملتزم خواهند بود. البته متذکر میشویم، جریان ها و افرادیکه مصلحت امروز کشور و نظام را، که دوری از تفرقه و اتحاد و اجماع بر آرمانهای انقلاب، حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را درک نکنند، قطعا شایستگی نمایندگی ملت را نخواهند داشت.
ان شاالله این حرکت بتواند گامی هر چند کوچک در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و نزدیک شدن به افق تشکیل مجلس تراز انقلاب، در انتخابات حساس پیش رو به حساب آید.
والعاقبه للمتقین

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه منتظری
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
جهادگران ایران اسلامی
پیشکسوتان رزمندگان
رهپویان معروف
مسجد صنعتگران
تشکل مردمی فتیه
کانون دانش آموختگان طرح ولایت
جبهه ٱرمان خواهان واقع بین
جمعیت احیا ارزشهای اسلامی
خیمه االانتظار (محفل بسیجیان مشهدالرضاع)
انجمن اسلامی دانشجویان (تحکیم وحدت)
هیات دانشجویی سیدالشهداء
هیات دانشجویی عشاق الحسین
بنیاد فرهنگی اسلام ناب
مجمع مطالبه مردمی
موسسه ٱرمان
کانون دانش آموختگان کاد
حسينيه قرآن و عترت
ستاد مردمی عفاف وحجاب خراسان
مجمع فعالان حوزه و دانشگاه
حزب الله مشهد
مجمع هياتهای رزمندگان مشهد
هیات دانشجویان و دانش آموختگان مشهد مقدس
مجامع تشکل های فرهنگی حاشیه شهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.