معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در حوزه زیارت خراسان رضوی ۱۶ کمیته اجرایی فعالیت دارند و فرهنگ رضوی باید یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل شود.

فرهنگ رضوی باید یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، محمدحسن واحدی عصر امروز در کارگاه آموزشی یکپارچه سازی بانک جامع اطلاعات آثار، مخاطبان، فضای مجازی و اطلاع رسانی جشنواره امام رضا(ع) اظهار داشت: گام‌ها اثربخش روز به روز با نگاه بهتر و مهندسی مجدد ارزشی استوارتر می‌شود و راه را برای داشتن یک چشم انداز مورد تایید ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) هموار می‌کند.
وی افزود: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که با هدف اثرگذاری فرهنگ رضوی بر مردم راه‌اندازی شده یک تلاش حرفه‌ای و خارق‌العاده است که توسعه و تعمیق فرهنگ رضوی را برعهده دارد.
معاون استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: فرهنگ رضوی باید در تمام عرصه‌های زندگی مردم کشورمان نمود داشته باشد و این مهم هدف کلی طرح جامع زیارت و جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است.
واحدی تصریح کرد: فعالیت فرهنگی باید اساسی، اصولی و نشأت گرفته از دستورات قرآن کریم و فرامین نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) باشد لذا نباید در برنامه‌ریزی برای اجرای جشنواره امام رضا(ع) از این مهم غافل شد.
وی تأکید کرد: سال آینده مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌شود و خوشبختانه با عنایتی که دست‌اندرکاران حوزه فرهنگی در کشور داشتند زمینه شناختن یک تمدن اسلامی به جهان فراهم می‌شود.
معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امروز اثرگذاری فرهنگ ناب رضوی بر زندگی مردم اندک است، خاطرنشان کرد: این نقیصه باید جبران شود که برای جبران آن کارهای خلاقانه انجام گیرد، خراسان رضوی استان پهناوری است که مساحت آن معادل مساحت 11 کشور اروپایی است و ظرفیت‌های فراوانی به لحاظ پذیرش مسافر و زائر در این استان وجود دارد به طوری که روزانه  100 پرواز، 80 قطار و هزار دستگاه اتوبوس در آن جابه‌جا می‌شوند.
واحدی گفت: سالانه 25 میلیون زائر ایرانی و دو میلیون زائر خارجی به استان خراسان رضوی وارد می‌شود و در 28 صفر هر سال مشهد مقدس پذیرای230 هزار زائر پیاده از اقصی نقاط کشور است.
وی افزود: این استان هر سه سال یکبار جمعیت کل کشور را پذیرا بوده، زیرا مشهد مقدس فقط متعلق به مردم این شهر نیست بلکه متعلق به همه جهان تشیع است.
معاون استاندار خراسان رضوی بیان کرد: با هدف فراهم کردن زیارت عارفانه، آسان، ارزان و باکیفیت برای زائر، تکریم و ماندگاری زائران، ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی با اثرگذاری مردم، طرح جامع زیارت با 10 راهبرد، 39 سیاست، 140 برنامه، 825 پروژه در یک پروسه پنج ساله، 45 روز قبل در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب رسید.
واحدی تصریح کرد: 27 میلیون زائر ایرانی و خارجی که سالانه به مشهد مقدس وارد می‌شود در سال هشت هزار میلیارد تومان در این شهر هزینه می‌کنند که از این میزان هزار و 700 میلیارد تومان فقط مربوط به خرید سوغات توسط زائران می‌شود.
وی تأکید کرد: در طرح جامع زیارت این معاونت وارد مقوله‌ای به نام اقتصاد زیارت شدیم تا بتوانیم برای ارتقای خدمت به زائر مباحث قانونی را دنبال کنیم.
معاون استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در حوزه زیارت خراسان رضوی 16 کمیته اجرایی فعالیت دارند که هر یک مسئولیت ویژه‌ای را برای خدمت‌رسانی مطلوب به زائران برعهده دارند ضمن اینکه تاکنون در حوزه زیارت فعالیت‌های پژوهشی مطلوبی نیز انجام گرفته است.
واحدی تصریح کرد: یکی از کمیته‌های 16 گانه در حوزه زیارت، کمیته اجرایی فناوری نوین در زیارت است که خبرنگاران و دست اندرکاران فضای مجازی و اینترنت متولی آن هستند و لذا باید در این بخش به گونه‌ای فعالیت کرد که فرهنگ رضوی یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل شود.
وی تأکید کرد: سرانه زیربنایی و روبنایی در عرصه های خدمتی به زائر در مشهد در مجموع 800 هزار ریال و متوسط ماندگاری زائر ایرانی 2،7 روز و ماندگاری زائر خارجی 10 روز است و درصدد هستیم ضریب ماندگاری مناسب زائر را ارتقا دهیم.
معاون استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: 75 درصد از زائران حرم مطهر رضوی از طبقه متوسط به پایین هستند لذا بخش زیادی از طرح جامع زیارت مربوط به خدمت‌رسانی به این قشر است تا زیارتی بدون دغدغه داشته باشند.
واحدی گفت: طرح جامع زیارت که توسط معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تدوین شده دارای 13 بسته اجرایی است که باید عملیاتی شوند.
وی افزود: یکی از بسته‌ها، اجرای طرح مبدأ به مبدأ از طریق ارائه کارت ویژه‌ای به زائران است تا آنان با کمترین هزینه و بدون دغدغه از منزل خود به مشهد مقدس وارد شوند و زیارت و سیاحتی مطلوب داشته باشند.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سالانه 720 هزار ازدواج در کشور انجام می‌شود و بسته دیگر مربوط به طرح جامع زیارت، گذراندن ماه عسل مزدوجین در مشهد است تا از طریق ثبت نام در یک سامانه ویژه زمینه آغاز زندگی مشترک زوجین از کنار حرم مطهر رضوی، فراهم شود.
واحدی تصریح کرد: بسته اجرایی طرح سالمندان زیارت اولی بالای 60 سال که روز گذشته با پذیرای از سالمندان نیشابور رونمایی شد، بسته دیگری از طرح جامع زیارت است که سال آینده به کل کشور تعمیم داده می‌شود.
وی افزود: استفاده از فضاهای مجازی در توسعه فرهنگ رضوی از ویژگی‌های اصلی کار ماست از این رو برنامه‌ای را برای دسترسی زائر به اینترنت در شعاع یک کیلومتری از حرم مطهر رضوی طراحی کردیم.
معاون استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: از سال آینده غذای متبرک مهمانسرای حضرت رضا(ع) به زائرانی که به صورت گروهی به حرم مطهر رضوی داده می‌شود.
واحدی گفت: سال آینده احداث جاده ولایت از شلمچه تا مرو آغاز می‌شود که بخشی از مسیر آن در خراسان رضوی منطبق بر جاده ابریشم است.
واحدی افزود: در جاده ولایت 19 مکانی که امام رضا (ع) در مسیر خود به مرو در آن توقف کردند، با اهداف ترویج فرهنگی رضوی و خدمت رسانی به زائر احیا می شود.
معاون استاندار خراسان رضوی ساخت 30 زائرسرا در زمینی به متراژ 20 هکتار در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی برای زائران استانهای مختلف را از دیگر بسته های اجرایی طرح جامع زیارت با اهداف اسکان ارزان زائر برشمرد و گفت: تاکنون 27 قطعه زمین به 27 استان به صورت کاملا رایگان تحویل شده است.
واحدی افزود: هر قطعه زمین بین 750 تا 800  مترمربع وسعت دارد که قیمت هر زمین 50 میلیارد ریال و قیمت پروانه شهرداری برای هر زائرسرا 50 میلیارد ریال است اما هیچ هزینه ای بابت این دو بخش از متولیان ساخت زائرسراها از استانها گرفته نمی شود.
وی بیان کرد: تاکنون هفت استان کار ساخت زائرسراها را در زمین های مزبور آغاز کرده و استان قزوین ساخت زائرسرا را به اتمام رسانیده است و در مجموع ساخت این زائرسراها مشکل هزینه اسکان زائران را برطرف می کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.