سیاست- آرش خلیل‌خانه: سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه از مجموعه تحریریه و چاپخانه روزنامه قدس بازدید کرد.

مصوبه ای برای برگزاری اجلاس  وزیران در مشهد ۲۰۱۷ وجود ندارد

حسین جابری انصاری، روزنامه قدس را به عنوان رسانه‌ای وابسته به آستان قدس رضوی دارای ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه و قوی فرهنگی و دارای مزیت‌های ویژه در ارتباط با جلب مخاطبان و پاسخگویی به نیازهای رسانه‌ای و اطلاعاتی آن‌ها عنوان کرد و با اشاره به تحولات جدید در تولید محتوا در این روزنامه دسته‌بندی‌های هدفمند و برنامه‌ریزی شده در صفحات را از مزیت‌های روزنامه قدس در قیاس با دیگر رسانه‌های مکتوب کشور دانست.رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت  حضور رسانه‌های ایران در عرصه بین‌‌المللی و انتشار نشریات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به زبان عربی و انگلیسی تحقق این اقدام را گامی بلند برای جامعه رسانه‌ای ایران دانست و با اشاره به ضرورت توجه به تولید محتوایی متناسب با فرهنگ جامعه مخاطب و دارای ادبیات و نگارش روان و روزآمد که بتواند مخاطب خود را جلب کند، بر ضرورت آسیب‌شناسی کارهای انجام شده در گذشته و برنامه ریزی رسانه‌های کشور که در این زمینه از ظرفیت و توانمندی فنی و انسانی برخوردارند، تأکید کرد.انصاری با یادآوری اینکه در حوزه رسانه‌های مکتوب بعضاً تولیدات کشور دستخوش موانع گفتمانی و نگارشی است که با ادبیات و فرهنگ جامعه مخاطب ما در جهان عرب همخوانی ندارد، افزود: جای ایران در بازار رسانه‌ای در کشورهای عرب زبان کاملاً خالی است، در حالی که رقبای ما در این حوزه حضوری قدرتمند و با تنوع و تکثر دارند، از این رو باید کار جدیدی در این حوزه انجام گیرد و امیدواریم روزنامه قدس در این راه بتواند کاری جدید و متفاوت را ارایه دهد.وی، داشتن رسانه را ابزار قدرت نامید و گفت: بدون ابزار قدرت نمی‌توان اقدام بزرگی کرد، زیرا اگر بهترین ایده و پیام را داشته باشیم ولی نتوانیم آن را در قالب و بسته‌بندی درست به مخاطب ارایه دهیم آن را از بین می‌بریم.

الزامات حضور در عرصه جهانی
انصاری گفت: اگر قرار است نشریه‌ای در این عرصه حضور پیدا کند با توجه به لایه‌های متعدد کار و با اجتناب از ایده تبلیغ صرف و توجه به ظرافت‌های کار فرهنگی است که  می‌توان گام‌هایی مؤثر و ارزشمند برداشت و باید از نگارش، لحن و فرهنگ مخاطب اطلاع داشت و نزدیک به آن حرکت کرد، از این رو داشتن تحریریه‌ای در داخل جامعه هدف و خارج از کشور می‌تواند موانع این کار را برطرف کند.
وی درباره انتقادهایی که در مورد ضعف نمایندگی‌های ایران در حوزه معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی ایران در غیاب رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: این موضوع به عنوان یک آسیب وجود دارد اما سبب آن این است که اقتصاد ایران هنوز نتوانسته اقتصادی ناظر به گرفتن بازارهای خارجی باشد، زیرا ما هنوز در پیچ و خم مشکلات اقتصادی داخلی گرفتاریم و لایه‌های متکثر فشار و تحریم و تبعیض‌ها طی چند دهه علیه انقلاب ایران موجب این هزینه شده است.
انصاری تصریح کرد: امیدواریم در فضای پسابرجام برخلاف اینکه همه دشمنی‌ها همچنان ادامه دارد به مرور بتوان برآیند اقتصاد ملی را به نقطه‌ای رساند که سرریز آن متوجه بازارهای خارجی شود.

مشهد2017  
جابری انصاری درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای میزبانی اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی که قرار بود در سال 2017 در شهر مشهد- که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تعیین شده - برگزار شود، اما با اعمال نفوذ برخی کشورها چندی پیش به شهری کوچک در سودان منتقل شد، گفت: موضوع پایتختی فرهنگی مشهد و اجلاس وزرای کشورهای اسلامی دو موضوع مستقل است که با هم یکی شده‌اند. آیسسکو طبق جدول هر سال چند شهر را پایتخت فرهنگی جهان اسلام تعیین می‌کند، اما اجلاسیه وزرای فرهنگ، ساز و کار خودش را دارد و تلازمی با موضوع تعیین یک شهر به عنوان پایتخت فرهنگی ندارد؛ البته گاه این دو با هم یکی شده‌اند.
انصاری تصریح کرد: از ابتدا هیچ مصوبه‌ای برای برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ در مشهد وجود نداشته است، اما اظهار نظری را وزیر وقت آن زمان انجام داده که امیدواریم اجلاس وزرا هم در مشهد برگزار شود که تا امروز این مسأله به عنوان یک امر مسلم گرفته شده و پیگیری می‌شود.
وی افزود: امروز نشست شورای‌عالی برنامه‌ریزی برای این مناسبت در مشهد برگزار می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام گرفته تدارکات برای برگزاری بهتر این مراسم در جریان است.

تغییر روابط با عربستان در کوتاه مدت منتفی است
وزارت خارجه درباره مطالبات عامه برای احقاق حقوق جان‌باختگان و حادثه دیدگان منا و همچنین چشم‌انداز روابط ایران و عربستان هم با بیان اینکه عربستان تاکنون از پذیرش مسؤولیت این حادثه به عنوان کشور میزبان شانه خالی کرده گفت: در کمیته‌هایی که پس از این حادثه تشکیل شد با کمک حقوقدان‌ها و دیپلمات‌ها و مقامات قضایی کشور و سازمان حج و زیارت سناریوهای مختلفی از جمله شکایت در دستگاه قضایی عربستان با مراجعه به مجامع حقوقی بین‌المللی بررسی شد، اما مشکلی که پیش آمد قطع روابط بین دو کشور بود.
وی با بیان اینکه بخشی از پیگیری‌ها باید از مراجع رسمی دوجانبه انجام شود، گفت: وزارت خارجه این مسأله را تا حصول نتیجه، پیگیری خواهد کرد و قطعاً عربستان مسؤولیت حقوقی این حادثه و جبران آن را به عهده خواهد گرفت، اما این مسأله زمانبر خواهد بود.
وی درباره رابطه ایران و عربستان هم تصریح کرد: تا وقتی ریاض به جمع بندی نرسد که ادامه سیاست تنش آفرینی نه تنها منافع آن‌ها را تأمین نمی‌کند بلکه ضررهای اساسی هم برای آن‌ها دارد در کوتاه مدت حداقل امکان تحول و تغییر منتفی است.
انصاری درباره موضع وزارت امور خارجه در برابر تلاش‌های عربستان برای انتقال بازی‌های تیم‌های این کشور با تیم‌های ایرانی به کشوری ثالث به بهانه نبود امنیت در ایران هم گفت: قوانین بین‌المللی مربوط به ورزش صراحت دارد که امور سیاسی نباید در ورزش دخالت داده شوند، اما متأسفانه دولت عربستان ذیل همان سیاست تنش‌زایی دعواهای سیاسی خودشان را با دیگران به ورزش کشانده‌اند.
وی با بیان اینکه نهادهای ورزشی کشور باید این امر را تدبیر کنند، تصریح کرد: اگر مشورتی از وزارت خارجه خواسته شود صرفاً نظر مشورتی خواهیم داد و تعیین تکلیف نمی‌کنیم، اما دولت عربستان را دعوت می‌کنیم به  منطق و رعایت قوانین و جدا کردن نگاه سیاسی از مسأله ورزش.

تغییری که سخنگو تکذیب کرد
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران و دبیران سرویس‌های روزنامه قدس، گمانه‌هایی را که در مورد احتمال تغییر در معاونت عربی و آفریقای وزارت خارجه مطرح می‌شود، رد کرد اما گفت: رفت و آمدها و نقل و انتقال‌ها در وزارت خارجه جزیی مهم و حیاتی و کاملاً طبیعی است و هر یک از اعضای شورای معاونین ممکن است به مأموریت جدیدی بروند اما این مورد خاص جزو شایعات است.
بنابراین گزارش، مدیرمسؤول روزنامه قدس نیز در ابتدای این دیدار گزارشی از روند تولید محتوا، تغییرات ساختاری و محتوایی روزنامه قدس در ساختار جدید و برنامه‌های توسعه‌ای مؤسسه فرهنگی قدس را تشریح کرد.
رضا خوراکیان با اشاره به تشرف 23 میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در طول سال و سفر بیش از یک و نیم میلیون زائر از کشورهای دیگر به مشهد مقدس، کارکرد مؤسسه فرهنگی قدس را برای ارتباط با این زائران بسیار مهم توصیف کرد.
وی با اشاره به انتشار 42 نشریه در قالب روزنامه، ماهنامه و فصلنامه گفت: 6 نشریه از این مجموعه به زبان‌های عربی و اردو برای زائران خارجی منتشر می‌شوند.
وی افزود: روزنامه قدس رسالت عمده خود را ترویج معارف اهل بیت(علیهم السلام) و مطالبه‌گری از این جایگاه در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار داده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.