قدس آنلاین/ محمد سلیمانی‌مهر : طرح فاضلاب شهری از سال ۷۲ در همه استان آغاز شد و مسؤولان آبفا با دریافت وامی از بانک جهانی قرار شد که تمام شهرستان‌های استان فارس را به شبکه فاضلاب مجهز کنند تا دیگر بوی نامطبوع فاضلاب سبب آزردگی مردم نشود و آب سفره‌های زیرزمینی را نیز آلوده نکند.

رنج دریاچه  زیبای مهارلو  از فاضلاب شهری

به دنبال اجرای این طرح ملی، طرح شبکه فاضلاب شهری شیراز نیز کلید خورد و با ایجاد شبکه فاضلاب، بسیاری از مناطق شهری به شبکه فاضلاب اتصال پیدا کرد و با گذشت دو دهه در برخی از محله‌های شهر شیراز همچنان بوی بد فاضلاب سبب نگرانی مردم شده است و در مناطق جنوب و شرق این شهر این موضوع آرامش بسیاری از مردم را گرفته و این امر تا حدی پیش رفته است که منازل این مناطق با افت شدید قیمت مواجه شده است، به طوری که در برخی از نقاط شهر و محله‌های قدیمی شاهد ورود فاضلاب به کوچه‌ها و خیابان‌ها هستیم.


 120 کیلومتر باقی است
الله‌بخش نظرپور، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری شیراز می‌گوید: 74 کیلومتراز مناطق شهر شیراز به شبکه فاضلاب مجهز است و در تلاشیم تا پایان امسال این رقم را به 100 کیلومتر برسانیم.
به گفته او، 1700 کیلومتر خط فاضلاب در شهر شیراز کشیده شده و حدود 120 کیلومتر از این طرح باقی مانده است که شرکت آب و فاضلاب شیراز متناسب با دریافت و جذب اعتبار در حال تکمیل این پروژه بسیار مهم است.
 در حالی که بنا به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز 1700 کیلومتر شبکه فاضلاب شیراز ایجاد شده است و 120 کیلومتر آن باقی مانده است، رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز می‌گوید که اگر بودجه کامل برای طرح فاضلاب محقق شود، این پروژه که سال‌ها از عمر آن می‌گذرد تا پنج سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
محمدیان خواستار حمایت همه جانبه دولت برای احداث تصفیه خانه‌های شماره 1، 2و 3 شیراز شد و تأکید می‌کند که مسؤولان و دست‌اندرکاران با پیگیری مداوم و دریافت مطالبات از دولت می‌توانند کمک شایانی برای تکمیل این پروژه مهم کنند.
وی تأسیس تصفیه‌خانه‌ها را امری مهم در جهت گسترش و توسعه فضای سبز شهر شیراز می‌داند و بر این باور است که ایجاد این تصفیه خانه‌ها، رابطه مستقیم در جهت گسترش و توسعه فضای سبز کشاورزی و صنعت دارد.  وی خواستار توجه ویژه نمایندگان مجلس در جهت اختصاص بودجه سال آینده شد.
اما دکتر جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: تحقق اعتبارات شرکت آب و فاضلاب برای اجرای طرح فاضلاب ارتباط مستقیمی به منابع بودجه کشور ندارد و دولت به این پروژه‌ها در حد توانش اعتبار تخصیص می‌دهد.
به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، پروژه فاضلاب شهری شیراز دو فاز شرقی و جنوبی دارد که فاز یک یا شرقی آن به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم این پروژه که همان قسمت جنوبی است، از 80 درصد پیشرفت برخوردار است.   
مدیر کل منابع طبیعی محیط زیست فارس نیز بر این اعتقاد است که ورود فاضلاب‌ها و پساب‌ها به دریاچه مهارلو، تهدید جدی برای سلامت شهروندان و محیط زیست به شمار می‌آید که مسؤولان باید با تدبیر مناسب چاره‌ای برای این معضل بیندیشند.
حمزه ولوی،  تصفیه نشدن فاضلاب شهر شیراز را امری اسفناک می‌داند و می‌گوید که با توجه به تصفیه نشدن بخش اعظم فاضلاب شهر شیراز، مقداری از این فاضلاب وارد دریاچه مهارلو و بخش اعظم دیگر آن هم در روستای سلطان‌آباد برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود که تداوم این امر علاوه بر ایجاد آلودگی، بهداشت عمومی را هم به خطر می‌اندازد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.