وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی روز چهارشنبه اعلام کرد که با مقامات وزارت نفت ایران هفته آینده در جاکارتا برای توسعه همکاری ها در بخش نفت و گاز وارد مذاکره می شود.

مقامات ایران و اندونزی هفته آینده برای توسعه همکاری ها در بخش انرژی مذاکره می کنند

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، 'ویراتماجا پوجا' مدیرکل بخش نفت و گاز وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی، گفت که نمایندگانی از ایران روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده در اندونزی در مورد همکاری در بخش نفت و گاز بحث و تبادل نظر می کنند.
وی این سفر را در پاسخ به سفر چندی پیش 'سعید سودیرمان' وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی به تهران و مذاکراه با مقامات کشورمان اعلام کرد، اما به سطح هیات ایرانی که به جاکارتا سفر می کند، اشاره نکرد.
به نوشته تارنمای 'تمپو'، مدیر کل نفت و گاز وزارت انرژی اندونزی گفت که در این دیدارها، عرضه انرژی و نفت و گاز ایران به اندونزی و سرمایه گذاری در این عرصه مورد بحث قرار می گیرد.
وی سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه ها و مخازن را از جمله مباحثی دانست که در این مذاکرات طرح می شود.
دولت اندونزی با ایران همکاری طولانی مدتی در بخش انرژی دارد، اما این همکاری های دو جانبه با اعمال تحریم های ناعادلانه غرب علیه کشورمان مختل شد و پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم ها در ماه جاری میلادی جاکارتا بار دیگر درپی توسعه مناسبات اقتصادی با تهران است.
'ویراتماجا پوجا' گفت که در نشست هفته آینده ارزش سرمایه گذاری مورد بحث نیست، بلکه در این خصوص در نشست های آینده مذاکره می شود.
به گفته وی، دولت اندونزی همکاری شرکت ها برای سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه را تشویق می کند، چون که با تحقق سرمایه گذاری، ارزش افزوده داخلی بهبود می یابد.
این مقام وزارت انرژی اندونزی همچنین اعلام کرد این کشور علاوه بر همکاری با ایران، با عراق نیز در بخش انرژی همکاری می کند.
تارنمای 'کاتادیتا' نیز نوشت یک مقام وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی، گفت که ایران ظرفیت بالایی برای همکاری با اندونزی دارد.
وی گفت برای تحقق همکاری دو کشور در بخش برق و سرمایه گذاری در این عرصه، مقام های دولت اندونزی و ایران جمعه گذشته نشستی در بالی برگزار کردند.
براساس این گزارش، در این نشست بحث انرژی برق مطرح شده است و این مقام انرژی اندونزی گفت که ایران در بخش برق آبی و انرژی های تجدیدپذیر در این کشور سرمایه گذاری خواهد کرد.
دولت اندونزی بر روی انرژی های تجدیدپذیر تمرکز کرده و براساس این برنامه تا سال 2025 میلادی باید 23 درصد از کل مصرف این کشور از انرژی تجدیدپذیر تامین شود.
استفاده از انرژی سازگار با محیط زیست نیز یک گام اندونزی برای فرار از انرژی های فسیلی است.
وی همچنین با اشاره به بحث در مورد سرمایه گذاری ایران برای ساخت یک پالایشگاه نفت در اندونزی، گفت: برخی مکان ها برای این مساله مورد بررسی قرار گرفته، اما من دقیقا نمی دانم کجاست.
این مقام وزارت انرژی اندونزی گفت که در حال حاضر، ساخت دو پالایشگاه'بونتانگ' و 'توبان رگنکی' هر کدام با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز در برنامه استراتژیک ملی وجود دارد.
ساخت پالایشگاه 'بونتانگ' در حال حاضر در مرحله ارزیابی بازار است و ماه ژوئن سال 2016 به مناقصه گذاشته می شود. در حالی که پنج سرمایه گذار برای شراکت در ساخت پالایشگاه 'توبان رگنکی' وجود دارد.
وی شرکت 'آرامکو' عربستان، شرکت نفت کویت و 'سینوپک' چین، 'روس نفت' روسیه و یک کنسرسیوم تایلندی را پنج علاقه مند به سرمایه گذاری در این طرح پالایشگاهی اعلام کرد.
به نوشته تارنمای 'کاتادیتا'، علاوه بر این، دو طرح ساخت پالایشگاهی 'آرون' و 'آچه و پاپوا' وجود دارد که جزو طرح های استراتژیک ملی اندونزی نیست و همچنان مورد بحث است.
'سعید سودیرمان' وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی نیز بهمن ماه جاری، تاکید کرده بود همکاری با ایران در بخش انرژی مانند نفت، گاز، برق و انرژی های تجدیدپذیر پس از اجرای برجام و لغو تحریم ها توسعه می یابد.
وی که طی یکسال گذشته چند بار به ایران سفر کرده است، گفت که این شرایط به ما فرصت می دهد در بخش برق، به ویژه انرژی های جدید و تجدیدپذیر مانند انرژی های آبی و بادی با ایران همکاری کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.