قدس آنلاین/ محبوبه علی‌پور : بنابر شواهد و قراین موجود، سازمان تأمین اجتماعی روزهای سختی را سپری می‌کند، چنانکه متولیان امر و مسؤولان رده بالای کشور نیز این وضعیت را پنهان نکرده و در صدد رفع آن از محل‌های قانونی هستند. «ناچار و نه نادار» وصف سازمان تأمین اجتماعی در این روزهاست، سازمانی که با وجود طلب ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی‌اش از دولت، برای تأمین هزینه‌ها ناگزیر به دریافت وام شده است.

 بار طرح تحول سلامت بر دوش بیمه‌ها افتاد

 بار مالی «طرح تحول» بر دوش بیمه‌ها
در همین زمینه دکتر محمد علی همتی، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: با اجرای طرح تحول سلامت، بار مالی اجرای آن بردوش سازمان‌های بیمه گر افتاد. به این ترتیب سازمان تأمین اجتماعی نیز از این مسأله مستثنا نبود. البته به دلیل آنکه این طرح بزرگ‌ترین برنامه اجتماعی دولت به شمار می‌رفت و همچنین بیمه شدگان سازمان نیز از منافع این طرح برخوردار می‌شدند، سازمان تأمین اجتماعی همراه این طرح شده و در اجرای آن مشارکت جدی داشت. این درحالی بود که بار مالی اجرای طرح تحول بیش از پیش بینی‌ها و ارزیابی‌های ما بود. از این رو منابع داخلی کفاف نکرده و سازمان تأمین اجتماعی دچار عقب ماندگی در پرداخت‌ها شد.

 به روز شدن پرداخت‌ها به مراکز درمانی
همتی در ادامه به راه‌های برون رفت سازمان تأمین اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید: در اولین گام براساس هماهنگی انجام شده و از طریق وامی که از بانکی دریافت کردیم، پرداخت‌های مراکز درمانی دانشگاهی تا شهریور ماه تسویه شد. در مرحله دوم نیز طی امضای تفاهمنامه‌ای با وزارت بهداشت و بانک رفاه پرداخت‌ها به مراکز دانشگاهی را سرعت بخشیدیم. به این ترتیب مصوب شد از اول مهرماه ۶۰ درصد اسنادی که بیمارستان‌های دانشگاهی به دفا‌تر اسناد ما ارایه کنند، در طی ۱۵ روز پرداخت شود و بقیه آن نیز در طی سه ماه بعد از رسیدگی پرداخت شود. همچنین امیدواریم تا پایان سال بتوانیم پرداخت‌های خود به مراکز درمانی دانشگاهی را به روز کنیم.

 دومین تولید کننده خدمات درمانی
دکتر همتی همچنین به تشریح برنامه‌های سازمان متبوع خود برای گسترش خدمات پرداخته و می‌گوید: درحال حاضر ۷۲ بیمارستان و هشت پاراکلینیک از سوی تأمین اجتماعی فعال است و همچنین ۳۵۸ مرکز درمانی این سازمان در کشور دارای کلینیک‌های عمومی و تخصصی هستند. تخت‌های موجود آن هم با احتساب تخت‌های بیمارستان میلاد و البرز حدود 10 هزار و 800 تخت است که 9 درصد تخت‌های موجود کشور را تشکیل می‌دهد. در واقع سازمان تأمین اجتماعی متولی یک دهم «تولید درمان» و بستری است. از همین رو دومین تولید کننده درمان بعد از وزارت بهداشت در کشور به شمار می‌آید.

 بضاعتی برای ۴۵ هزار نان خور
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی ادامه می‌دهد: وظیفه اصلی سازمان تأمین اجتماعی این است که خدمات درمانی را برای بیمه شدگان خود مهیا کند. این ارایه خدمات نیز می‌تواند به صورت درمان غیر مستقیم و در قالب خرید خدمت باشد و می تواند از طریق درمان مستقیم انجام شود. به این ترتیب درحال حاضر سازمان تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین خریدار خدمات و فاینانس درمان کشور به شمار می‌آید و ما در حال حاضر با ۴۵ هزار مرکز درمانی قرارداد بسته‌ایم. همچنین با حدود ۵۸۰ بیمارستان دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت و تمام بیمارستان‌های سایر دانشگاه‌ها قرارداد داریم. تعداد بسیاری از بیمارستان‌های خیریه‌ای و خصوصی در کشور نیز طرف قرارداد ما هستند. در واقع هیچ محدودیتی برای قرارداد بستن با بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و تشخیصی کل کشور نداریم و هر یک از این مراکز که مایل به این مشارکت و تعامل باشند، سازمان تأمین اجتماعی آماده این همکاری است. چنانکه امروزه با حدود ۱۵ هزار پزشک در سراسر کشور طرف قرارداد هستیم.
 ساخت بیمارستان تازه در مشهد
همتی تأکید می‌کند: برای گسترش مراکز درمانی، براساس سطح بندی تعیین شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی، برنامه‌ریزی‌هایی داریم. چنانکه بیشترین تأکید ما برای گسترش این مراکز در مناطق محروم و نواحی تجمع کارگری است. به این ترتیب تمرکز سازمان تأمین اجتماعی در ارایه خدمات به مناطقی است که حجم بالایی از بیمه شدگان را دارد و یا خدمات درمانی وزارت بهداشت دراین نواحی پاسخگوی مردم نیست. همچنین در استان‌های خراسان نیز برنامه‌هایی برای گسترش مراکز درمانی وابسته به این سازمان در نظر گرفته شده است. چنانکه درحال بررسی برای ساخت بیمارستانی در مشهد با بیش از ۳۰۰ تخت برای جایگزینی بیمارستان ۱۷ شهریور این شهر که فرسوده شده، هستیم. به این ترتیب به دنبال دریافت مصوبه ساخت آن هستیم. از این رو امروز (شنبه) جلسه هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در مشهد تشکیل و تصمیم نهایی برای انتخاب مکان آن گرفته می‌شود.
همچنین در این جلسه درباره وضعیت کلینیک‌های شماره دو و سه تأمین اجتماعی نیز تصمیم‌گیری خواهد شد، چراکه برای بهبود ارایه خدمات این مراکز نیاز به تغییر یکی از این مراکز و همچنین بازسازی واحد دیگر وجود داشت.
درحال حاضر 40 میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند، در واقع بیش از نیمی از جمعیت کشور ازخدمات این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

 وحدت رویه در خدمت رسانی
سازمان‌های بیمه گر خدمات خود را بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه ارایه می‌کنند، به این ترتیب طی برنامه وزارت کار و رفاه و تأمین اجتماعی شاهد وحدت رویه در زمینه ارایه خدمات سازمان‌های بیمه گر هستیم. همچنین براساس تفاهمنامه‌ای که بین سازمان تأمین اجتماعی با سایر سازمان‌های بیمه گر منعقد شده، درحال حاضر خدمات بیمه به بیمه شدگان به صورت یکسان ارایه می‌شود. به این ترتیب با توجه به شرایط درمانی روز؛ بسته خدمات بیمه به جمعیت بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی تعلق می‌گیرد. چنانکه پیش از سال گذشته و اصلاح کتاب ارزش نسبی، خدمات دندانپزشکی ناچیز بود که با ابلاغ این کتاب خدمات جدیدی وارد بسته بیمه شد که توانست در بهبود این خدمات مؤثر باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.