قدس آنلاین: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن به مراتب حضور و تجلی قرآن اشاره کرد و گفت: جامعه با همه هستارهای عینی و حسی خود برترین تجلی گاه ظهور و بروز معارف قرآنی است.

جامعه باید تجلی گاه معارف قرآنی باشد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در جلسه زندگی قرآنی با ارائه فهرستواره ای از مفاهیم اجتماعی به مراتب حضور و تجلی قرآن در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از مراتب حضور قرآن، نگارپنداری قرآن است.

وی در این جلسه که در مدرسه علمیه خواهران مجتهده امین(ره) برگزار شده بود، افزود: نگارپنداری قرآن یکی از ابزار هایی است که در معماری های قدیم بخصوص و اخیرا در برخی موارد مورد استفاده قرار گرفته است، مانند آیات بکار رفته در سر در منازل، بازار یا آیات ویژه مساجد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه به مراتب دیگری از حضور و تجلی قرآن اشاره کرد و گفت: صورت پردازی قرآن که کالبد قرآن به مفهوم حجمی است و ظاهر قرآن در زندگی افراد دیده می شود، مانند قرآن گفتن بالای سر مسافر  تا قرار گرفتن قرآن در سفره های عقد و هفت سین و... که برخی از آن ها از حکمت های تاریخی، اخلاقی، اجتماعی برخوردار است.

وی تصویر گری قرآن را از دیگر موارد تجلی قرآن دانست و اظهار کرد: مفاهیمی در قرآن وجود دارد که می شود به تصویر کشید مانند مفاهیم بهشت و جهنم، عذاب و آتش و از نگارپردازی و صورت پردازی در زمینه تبلیغ استفاده کاربردی برد.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن تصریح کرد: الهام از قرآن در المان و الگوهای قرآنی از دیگر مراتب تجلی و حضور قرآن است، که در قرآن الگوهای تصریحی و الهامی وجود دارد که حکمیت یکی از الگوهای تصریحی است که درآیه شریفه 35 سوره نساء بیان شده است: «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلاَحًا يُوَفِّقِ اللّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا» اگر دیدید بین زوجین اختلاف پیش آمد یک نماینده از طرف زوج و نماینده دیگر از طرف زوجه انتخاب کنید و حکمیت و اصلاح کنید که از کلمه «فبعثوا» نیز چنین استفاده می شود که این وظیفه تک تک افراداست.

وی در پایان جلسه گفت: وظیفه ما تسری دادن مفاهیم در ادبیات عمومی و نخبگانی در کالاهای زندگی است و ما باید امروز تلاش کنیم شاخص ها و معرفت های اجتماعی قرآن در جامعه ظهور و بروز پیدا کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.