عضو ائتلاف اصولگرایان گفت: دولت به بهانه انجام مذاکرات اقتصاد کشور را ۲.۵ سال معطل نگه داشت.

اقتصاد کشور را به بهانه مذاکرات ۲.۵ سال معطل نگه داشتند/ چیزی از قراردادهای جدید نفتی IPC به مجلس نیامده

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سیدمسعود میرکاظمی پیش از ظهر امروز در جلسه پرسش و پاسخ خبرنگاران با اقتصاددانان ائتلاف اصولگرایان که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر تثبیت نرخ ارز بر سرمایه‌گذاری، گفت: کار به جایی رسیده است که بازار معطل نتیجه پسابرجام و مشخص شدن وضعیت اقتصادی مانده است تا جایی که یک فعال اقتصادی از ما می‌پرسد «سرمایه‌گذاری بکنم یا نکنم؛ چراکه شنیده‌ایم قرار است دلار هزار تومان بشود».

وی ادامه داد: روز اول پسابرجام گفتند مشکلات 100 روزه حل می‌شود، اما فعال اقتصادی منتظر نتیجه شد و به یکباره فهمید 2.5 سال گذشته و اتفاقی نیفتاده است. حالا هم می‌گوید اگر با دلار 3500 تومان یک فناوری را وارد کنم و بعد یک مرتبه دلار بشود 1000 تومان تمام سرمایه‌ام از بین می‌رود.

وی به نفوذ اقتصادی کشورهای استعمارگر اشاره کرد و گفت: اگر تاریخ نفوذهای اقتصادی را ببینیم، بریتانیای استعمارگر، اگر نتوانست با اعزام نیروی نظامی ورود کند در تاریخ مؤسسات بازرگانی‌اش را می‌فرستاد، تا اینکه به آنها وابسته شویم و مستقل نباشیم. نمونه آن خط و نشان آمریکا برای چین است که به‌محض مخالفت می‌گوید، بازار خود را به روی کالاهای چینی می‌بندیم؛ چرا که بحث واردات 400 تا 500 میلیارد دلار کالاست.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: اقتصاد جهانی را به‌گونه‌ای رقم زده‌اند که همه به آنها وابسته شوند و همگی کلونی آمریکا محسوب می‌شوند.

به گفته وزیر اسبق نفت نفوذ یکی از بحث‌های اصلی امریکاست تا جایی که در ابتدا در ایران توطئه‌های تروریست، سازمان مجاهدین و منافقین، خلق کرد، خلق ترکمن، خلق عرب، جنگ تحمیلی 8 ساله و فتنه 88 به آنها جواب نداد و گفتند، برای اضمحلال یک نظام باید از داخل یک نظام آن را پیگری کنیم که نفوذ اقتصادی یکی از آنهاست.

میرکاظمی در توضیح بیش‌تر در مورد قرارداد IPC گفت: IPC یک قرارداد نیست و سفر اخیر بیش‌تر تفاهم‌نامه در پی داشته که بار حقوقی ندارد، اگر به مصوبه دولت هم برگردیم، این اجازه را به وزارت نفت داده است که پیش‌نویسی را آماده کند که تا به امروز قراردادی به کمیسیون انرژی مجلس نیامده که بررسی شود. در عین حال این مسئله مشکلات اساسی مغایر با قانون اساسی دارد و به‌صورت بازی است، به نوعی که به شرکت خارجی با یک رقم حداقلی کار شروع می‌شود، اما به دلیل باز بودن قرارداد در طولانی‌مدت طرف مقابل می‌تواند رقم را بالا ببرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.