در جلسه مناظره ۲ کاندیدای دهمین دوره مجلس در بیرجند تاکید شد که مجلسی باید پای کار بیاید که دنبال منویات رهبری و ولایت فقیه باشد و مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی با همراهی مردم برطرف می‌شود.

 آیتی: مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی با همراهی مردم برطرف می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،شامگاه شنبه در سالن شهید رحیمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند کرسی آزاد اندیشی و جلسه پرسش و پاسخ بین سید محمد باقر عبادی و حمید آیتی برگزار شد که در بخش دوم پس از ایراد سخنرانی از هر نماینده سوالاتی عمومی به شرح ذیل پرسیده شد.

شرایط پسا برجام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حمید آیتی: لازمه رسیدن به اقتصادی مطلوب به نحوی که در زندگی مردم تأثیر خود را بگذارد و تمامی مردم این تغییر را احساس کنند این است که تحول و گشایشی اقتصادی با همراهی دولت و مجلس مسیر شود و اگر مجلس و دولت با یکدیگر هماهنگ نباشند چرخه باطلی صورت می‌گیرد.

مجلس ناموفق با دولت مجلسی است که با طرح‌هایی که تصویب کند چوب لای چرخ دولت گذاشته و نگذارد تا دولت به منویات خود برسد و در این راستا همراهی با دولت و مجلس در خدمت توسعه اقتصادی باید در بخش‌های معیشتی مردم باشد و در اواخر مجلس نهم رویکرد مناسبی نداشت و در توافقات هسته‌ای مجلس همیشه ساز مخالف را سر می‌داد و دلالان تحریم نمی‌خواستند تا دولت به نتیجه مطلوب برسد.

همراهی بین دولت و مجلس در پسا برجام به بهسازی دولت کمک می‌کند و در دولت قبلی دوران ماه عسل مجلس و دولت بود و مشاهده کردیم که چه بر سر کشور آمد و ما نظارت بر مجلس را می‌خواهیم زیرا وکیل الدوله نیستیم و شمشیر نظارت را همواره خواهیم داشت.

عبادی: متأسفانه آقای آیتی که خود را ابتدا حقوقدان معرفی کردند، قانون جلسه را رعایت نکرده و بیشتر از زمان خود سخنرانی کرد و در واقع به جای ارائه سخنان بنده هم حرف زد و به جای پاسخ به سوال تنها به فکر هماهنگی مجلس و دولت است، بروید مثل مجلس ششم با دولت هماهنگ شوید، تا مردم ببینند که چه خواهد شد.

در بحث مدیریت واردات مجلس بعد قانون گذاری و وظیفه نظارتی دارد و باید در قانون گذاری کم کند تا اگر خلأ قانونی باشد رفع شود و مجلس محل خدمت است و نمی‌تواند همیشه در خدمت دولت باشد و بنده با صراحت اعلام می‌کنم نمره قبولی به دولت نمی‌دهم زیرا با وجود اینکه در حال رکود هستیم، واردات بی رویه سبب آسیب‌های زیاد به کشور می‌شود.

باید مرزهای ما تقویت شوند تا قاچاق کالا که انجام می‌شود کاهش یابد و به دلیل زد و بندهایی که در گمرک انجام می‌شود به تولید داخل ضربه وارد می‌کند و ارز و دلار کشور باید برای مردم خرج شود، اما در حال حاضر در خارج هزینه شده و با وارد کردن کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود به تولید داخلی ضربه می‌زنیم و چند بار مجلس به وزرای مختلف اخطار و کارت زرد نشان داد و همچنین باید نیروهای انتظامی ما تقویت و مرزها مدیریت شود.

عملکرد سیاست خارجی در انتقال پیام انقلاب چگونه بود؟

عبادی: عملکرد سیاست خارجی ما دارای نکات مثبت و منفی بود و در جاهایی که باید محکم عمل کند عمل نشد و گفته شد ما به دنبال گسترش روابط با دنیا هستیم، اما باید از زبان دیپلماسی و زبان انقلابی همزمان استفاده کنیم و بنده احساس می‌کنم روحیه استکبار ستیزی و شجاعت و قدرت در وزارت خارجه وجود ندارد زیرا در حادثه منا دیدیم که وزارت خارجه کوتاهی کرد.

دیپلماسی ما در مورد حادثه منا کوتاهی  و مواضع خود را به صورت قاطع اعلام نکرد و اگر رهبر معظم انقلاب نبود، آل سعود بنا نداشت حتی جنازه حجاج را تحویل دهد.

نمی‌شود با سیاست لبخند با آمریکا مواجه شد و جنایت‌های وی را نادیده گرفت و نباید در حق مسلم خود با آمریکا رودربایستی کنیم زیرا آنها اطراف ما را به آتش کشیده و در فتنه 88 به دنبال آتش کشیدن ایران بودند، اما نتوانستند و در حال حاضر آتش را در سوریه به پا کرده و امید داشتند که در ایران هم به پا کنند.

آیتی: از دو زاویه باید به سیاست خارجی نگاه کرد، گاهی شعار می‌دهیم، آنگونه که احمدی نژاد گفت سیاست خارجی ما تهاجمی است و کشور در معرض خطر حمله نظامی قرار گرفت که این موضوع بحثی کوچک نبود و رویکرد دیگر این است که در  سیاست خارجی با مذاکره و از زبان حقوق بین الملل استفاده کرد.

موضع گیری صریح شما در مورد سران فتنه چیست؟

آیتی: فتنه پیچیدگی خاصی دارد که نمی‌شود به فرد خاصی نسبت داد و حوادث سال 88 بعد از انتخابات مسائل و چالش‌هایی بود و باید بر اساس قانون اساسی عمل کنیم اما در این زمینه بنده مواضع علی مطهری را که مورد تأیید شورای نگهبان در این دوره از انتخابات قرار گرفته را قبول داشته و حرف ایشان را تأیید می‌کنم.

عبادی: جریان فتنه جریانی حساب شده و از پیش طراحی شده بود که در قالب کودتای خاکستری بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران طراحی شده بود و اگر مصاحبه قبل انتخابات که وزیر امور خارجه آمریکا انجام داده بود را بررسی کنیم  متوجه می‌شویم که از قبل آنها برای این فتنه برنامه ریزی کرده بودند.

در جریان فتنه منافقان و سازمان مجاهدان خلق از سران فتنه حمایت می‌کردند و نخست وزیر انگلیس از جمله افرادی بود که از فتنه 88 و سران آنها حمایت کرد و بارها رهبری فرمودند، بیایید از شعارها تبری جوئید ولی آنها به کارخود ادامه دادند.

بدترین و بهترین عملکرد مجلس در کدام دوره بوده است؟

عبادی: بنده در مورد مجلس نهم اطلاعات کامل دارم اما در مورد مجلس‌های دیگر اطلاعات کامل ندارم اما می‌دانم که بدترین دوره مجلس، مجلس ششم بود که تبدیل به مجلسی برای براندازی اصل نظام شده بود.

در مجلس ششم به جای اینکه نمایندگان استان خراسان جنوبی برای مشکلات استان پیگیری کنند تا امروز اینگونه مشکلاتی مثل بحث بیکاری را نداشته باشیم اما آنها نامه جام زهر را نوشتند.

در جریان حمله آمریکا به افغانستان و عراق چنان ترس مجلس ششم را برداشته بود که در برابر غرب به دنبال تسلیم شدن بودند و دچار خود کم بینی شده بودند.

در حال حاضر ما نیاز به مجلسی داریم که عزت ملت ایران را حفظ کرده و بر اساس سخنان مقام معظم رهبری گام بردارد و مجلس باید به فکر احیای انقلاب باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.