قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه : وزارت خارجه روسیه دیروز در بیانیه کوتاهی اعلام کرد سرگئی لاوروف و جان کری وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا بر سر شاخص‌های موافقتنامه آتش‌بس در سوریه به توافق رسیده‌اند. قرار است رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا در روزهای آینده در مورد عقد موافقتنامه صلح سوریه با یکدیگر مذاکره کنند تا به توافق نهایی در مورد موافقتنامه اولیه برقراری آتش بس در سوریه دست بیابند.

 تلاش واشنگتن برای نجات تروریست‌هایش

 توافق نمیه کاره
توافق میان وزرای خارجه روسیه و آمریکا ولو آنکه به تأیید رؤسای جمهور دو کشور نیز برسد تفاهمی اولیه و ناقص است زیرا این توافق برای آنکه به عمل درآید نیازمند پذیرش و تعهد طرف‌های متعدد دیگری است که در صحنه سوریه درگیر جنگ یا به نوعی مرتبط با آن هستند. مهمترین عناصر در این میان در یک سو دولت سوریه و در سوی دیگر گروه‌های مسلحی هستند که با گذشت بیش از یک ماه از تلاش‌های دیپلماتیک «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه برای دسته‌بندی آنها به معارضان سیاسی و گروه‌های تروریستی، و تعیین گروه‌هایی که می‌توانند در مذاکرات سیاسی با دولت سوریه شرکت کنند،
به دلیل کارشکنی عربستان، قطر و ترکیه، این امر ممکن نشده‌است.
وزیر خارجه آمریکا نیز با تأیید این مطلب اعلام کرد که توافق موقت برای برقراری آتش بس در سوریه فقط بین آمریکا و روسیه صورت گرفته است و باید برای پیشبرد مذاکرات با نیروهای مخالف و دیگر کشورهای مربوط به مساله سوریه تماس حاصل کرد. برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند: آمریکا در مسأله سوریه به شدت در مخمصه افتاده است و گروه‌های تروریستی مورد حمایت این کشور که صدها میلیون دلار هزینه آموزش آنها شده بود، بر اثر بمباران‌های هواپیماهای روسی تار و مار شده‌اند.
به گزارش این رسانه‌ها، آمریکا و متحدان غربی و عربی ضد سوری این کشور به همین دلیل برای برقراری آتش‌بس و جلوگیری از پیشروی‌ها و پیروزی‌های ارتش سوریه به منظور جلوگیری از شکست کامل و نابودی گروه‌های تروریستی برای برقراری هر چه زودتر آتش بس به تکاپو افتاده‌اند.پایگاه تحلیلی الوقت نیز در گزارشی اینگونه آورده است که واشنگتن به خوبی مشاهده می‌کند که در صحنه کارزار سوریه، تحولات میدانی به هیچ وجه به نفع تکفیریها یعنی ـ ابزار ایالات متحده برای پیشبرد اهداف خود ـ نیست و در صورت ادامه این وضعیت، دیر یا زود تروریست‌ها به کلی نابود خواهند شد.

 التماس اوباما
رسانه‌های روسی برای اثبات این نظریه خود به گفت‌وگوی تلفنی اخیر رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا اشاره می‌کنند که اوباما بطور مصرانه از پوتین خواستار توقف بمباران مراکز معارضان مسلح در سوریه شده است. این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به گفت‌و‌گوهای صلح سوریه گزارش داد که تروریست‌ها با برقراری آتش بس در سوریه به مدت دو تا سه هفته به شرط توقف عملیات هوایی روسیه موافقت کرده‌اند. تروریست‌ها همچنین عدم بمباران مواضع جبهه النصره را یکی از شروط قبول آتش‌بس اعلام کرده‌اند. حال آنکه بنابر قطعنامه شورای امنیت پس از نشست نیویورک «جبهة النصره» و «داعش» به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی شده‌اند که جامعه جهانی باید برای از بین بردن آنها اقدام کند. بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز روز یکشنبه ممانعت از تلاش تروریست‌ها برای تقویت مواضع خود و همچنین توقف حمایت کشورهای خارجی از جمله ترکیه و عربستان از آنها را بعنوان شروط پذیرش آتش‌بس تعیین کرده‌است.

 موانع آتش بس
با این وصف، از آنجا که آتش بس و مذاکره با جبهة‌النصره و داعش نه برای روسیه و نه برای دولت سوریه ممکن نیست، از سوی دیگر،امثال ترکیه و عربستان و اردن و قطر مترصد فرصت هستند تا گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود را با توقف حملات هوایی روسیه بازسازی و تجهیز کنند تا در برابر حملات ارتش سوریه دوام بیاورند بعید به نظرمی‌رسد که توافق حاصل شده بتواند از سطح دوجانبه روسیه و آمریکا فراتر رفته و به عرصه عمل درآید. نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه با اعلام اینکه در حال حاضر امکان ارسال دعوتنامه‌ برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه وجود ندارد، تصریح کرد تعیین تاریخ 25 فوریه(16 اسفند ماه) برای ازسرگیری این مذاکرات، گزینه‌ای واقع‌گرایانه نیست.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.