قدس آنلاین: حجت الاسلام آقانظری گفت: افزایش تولید داخلی نیازمند کاهش هزینه‎های تولید است و همانگونه که کاهش مالیات تولید باعث تحقق اقتصاد مقاومتی می‎شود مسلما این کاهش سود بانکی هم بر بانکداری اسلامی اثرگذار است.

ارتباط کاهش سود بانکی با تحقق اقتصاد اسلامی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره آثار تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانکی بر اقتصاد و بانکداری اسلامی در کشور اظهار کرد: کاهش نرخ سود بانکی به معنای این است که در نتیجه این اقدام تولیدکنندگان توانایی دستیابی به تسهیلات ارزانتر را دارند و میتوانند هزینهها را کاهش داده و عقبماندگیهای مالی خود را جبران کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۰ درصد است تولیدکننده همچنان در محدودیت قرار دارد که بتواند همه هزینههای تولیدی را جبران کرده و سود معقولی هم برای خود باقی بماند اما این کاهش نرخ سود در جهت خدمت به تولیدکننده است.

حجت الاسلام آقانظری تصریح کرد: از سوی دیگر چون بخشی از سیستم بانکی ما دولتی و بخشی خصوصی است و پس از تعیین نرخ سود از سوی بانک مرکزی، بانکهای خصوصی و مؤسسات اعتباری، سپردهها را با نرخ بالاتر از نرخهای مصوب میپذیرفتند در نتیجه صاحبان پسانداز، این سرمایه را از بانکهای دولتی بیرون کشیده و در نتیجه بازار دلالی رونق میگرفت.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: این اقدام اخیر شورای پول و اعتبار هنوز گام اول است اما مهمتر این است که هم نرخ سود را کاهش دادند و هم اینکه به همه مؤسسات خصوصی و دولتی ابلاغ کردند تا اشتباهات قبلی تکرار نشود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر تحقق بانکداری اسلامی در کشور اظهار کرد: افزایش تولید داخلی نیازمند کاهش هزینههای تولید است و همانگونه که کاهش مالیات تولید باعث تحقق اقتصاد مقاومتی میشود مسلما این کاهش سود بانکی هم بر بانکداری اسلامی اثرگذار است؛ چراکه اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد اسلامی است تا اقتصاد از درون بجوشد و پایدار باشد.

 

دیدگاه قرآن درباره رباخواری

 رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر هزینه تولید زیاد باشد اقتصاد ضعیف شده و تولید کاهش پیدا کرده و باعث افزایش تورم میشود و در این صورت نباید انتظار تحقق اقتصاد مقاومتی و بانکداری اسلامی را داشت.

نظری در پاسخ به این پرسش که قرآن در مورد بهره و نحوه تعیین سود در بازار اسلامی چه رهنمودهایی دارد؟ ابراز کرد: قرآن مکانیزم و سازوکار تعیین نرخ سود را تعیین نکرده بلکه انسان‌ها را از رباخواری منع کرده و اعلام کرده است که رباخواری به منزله جنگ با خدا و رسول اوست.

وی اذعان کرد: براساس اعلام قرآن، جریان و سازوکار کسب سود نباید از راه ربا باشد بلکه سود باید از بخش واقعی اقتصاد حاصل شود و این راهی است که قرآن در پیش ما می‌گذارد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: گاهی اوقات بر اساس تورم باید نرخ‌های سود را تغییر داد؛ مثلا اکنون در ایران نرخ تورم در حدود ۱۱ درصد اعلام شده است و در این صورت نباید نرخ سود بیشتر باشد، بنابراین رعایت عدالت اقتصادی ایجاب می‌کند که نرخ سود هم متناسب با این امر کاهش یابد.

ایکنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.