قدس آنلاین/ فرزانه غلامی : با سر خم کردن تورم، بانک‌های خصوصی و دولتی هم بر سر کاهش نرخ سود به توافقی بزرگ رسیدند تا بدین ترتیب سود سپرده­‌های یک ساله به ۱۸ درصد و روز شمار هم به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یابد. کاهش نرخ سود که از ابتدای اسفندماه امسال قابلیت اجرا یافت، سیاستی جدی از سوی دولت و شورای پول و اعتبار بوده و هست و آن­‌طور که از جلسات تیم اقتصادی به گوش می­‌رسد، این سیاست در سال آینده هم در صورت تداوم کاهش نرخ تورم ادامه خواهد یافت.

  احتمال مهاجرت نقدینگی از نظام بانکی به سایر بازارها


در روزهای آغازین اجرای این سیاست آنچه مایه دلواپسی برخی تحلیلگران است، اینکه با کاهش نرخ سود و کاهش جذابیت سپرده‌­گذاری نزد بانک‌ها، مهاجرت احتمالی نقدینگی از  نظام بانکی به سمت بازارهای موازی از قبیل مسکن، ارز، طلا و سکه و بورس می‌رود؛ نقدینگی که با رشدی ۹۳ درصدی از ۴۹۲ هزار میلیارد تومان در مرداد ماه ۹۲ به ۹۵۰ هزار میلیارد تومان در پایان دی‌ماه امسال رسیده است و در سال‌های گذشته به سودای سودهای کلان، یک شبه و بی­‌دردسر به چه پستوها که سرک نکشیده و چه تلاطم‌ها که از محل این سرکشی به جان اقتصاد بحران زده کشور نیفتاده است!

  کاهش نرخ سود و آرامش بازارها
  در کوتاه­ مدت
به باور برخی فعالان حوزه مسکن با کاهش نرخ سود بانکی، رکود از این حوزه رخت برمی­بند؛ زیرا تولیدکنندگان و آن‌هایی که در ساخت ­و ساز دستی دارند، سرمایه­‌های خفته در بانک را خارج می‌­کنند و دیگر شاید خبری از سودهای طلایی و رؤیاگونه نزدیک به 30 درصدی نباشد که این یعنی سرمایه‌ها دوباره به مسکن لبخند می­‌زنند و خونی تازه در رگ‌های خشکیده ساخت ­و ساز به جریان می‌­افتد.
در همین حال و به گفته یک تحلیلگر بازار سرمایه با توجه به رسوب شدید منابع در بانک‌ها و آفرینش سود جذاب در سایه رکود، کاهش نرخ سود می­‌تواند تحرکی قابل توجه در بازار سرمایه ایجاد کند.
احسان رضاپور اضافه می­‌کند: با کاهش نرخ سود بانکی شانس خروج منابع و رسوب آن‌ها از بانک و حرکت آن‌ها به سمت بازارهای مولدتر افزایش می‌یابد که یکی از بازارهایی که می‌تواند از ورود نقدینگی تأثیر مثبت بگیرد بازار سرمایه است؛ زیرا هر چه بازار با رونق بیشتری مواجه شود، بی‌تردید سرمایه‌های خارج شده از بانک شانس بیشتری برای جذب شدن در این بازار دارد.
محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است، کاهش نرخ سود تاکنون تأثیری بر بازار طلا و سکه نداشته و از آنجا که این بازار هم با رکود شدید مواجه است، هنوز صاحبان سرمایه پول‌هایشان را از بانک‌ها به مقصد بازار طلا و ارز خارج نکرده‌­اند.

 غیرمتعهدها؛ مشکل همیشگی
 نظام بانکی
آنچه از نظر گذشت، نگاهی گذرا به تأثیر و تأثر اولیه نرخ سود و بازارهای موازی بود، اما دو کارشناس ارشد اقتصادی در گفت‌­وگو با خبرنگار ما از این تأثیر و تأثر در درازمدت و خطرهایی می­‌گویند که شاید در ادامه راه سیاست‌های مالی و پولی دولت را به خطر بیندازد.
مهدی تقوی می‌­گوید: کاهش نرخ سود، بویژه با اجرایی شدن برجام، روند نزولی کاهش نرخ ارز را در پی دارد، مگر اینکه دولت تعمداً و برای پوشش کسری بودجه مانع این کاهش شود.
وی اضافه می­‌کند: بی‌تردید در درازمدت دلار به زیر سه هزار تومان کاهش خواهد یافت و بسته به زمان تزریق منابع 50 میلیارد دلاری بلوکه شده، کاهش قیمت ارز هم زمان­بر خواهد بود. وی تأکید دارد از آنجا که نرخ بهره بانکی هنوز در ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است، در کوتاه‌­مدت صاحبان سرمایه نسبت به خروج پول‌های خود از  نظام بانکی ترغیب نمی­‌شوند و کاهش دو درصدی سود مشوق جذابی برای این خروج نخواهد بود. به اعتقاد این صاحب­نظر، تلاطم‌­آفرینی در بازارهای موازی در کوتاه­‌مدت و با رویه کنونی منتفی است و به نظر نمی­‌رسد مانند سال‌های گذشته زمینه‌­ای برای سوداگری و کسب سودهای طلایی در این بازارها فراهم شود.
وحید شقاقی شهری هم معتقد است، با توجه به اینکه 11 مؤسسه و بانک غیرمجاز در کشور با پرداخت سودهای بالاتر از نرخ مصوب به «مکش سپرده‌ها» اقدام می­‌کنند و این مؤسسه‌ها عمدتاً ورشکسته هستند، نمی‌توان انتظار همنوایی کامل نظام بانکی را در کاهش نرخ سود داشت.
وی اضافه می­‌کند: احتمالاً بانک‌ها نرخ روزشمار حداکثر 10 درصد را رعایت نخواهند کرد؛ زیرا سپرده­‌گذاران همواره به این نوع سپرده تمایل زیادی دارند و بدین ترتیب بی‌تردید نرخ جذاب روزشمار مانع خروج سرمایه­‌ها می‌شود.
وی می­‌گوید: تا وقتی بازارهای موازی قادر به تأمین سود نزدیک به 20 درصد و بدون دردسر برای صاحبان سرمایه نیستند، نگرانی بابت خروج سپرده‌­ها وجود ندارد.
وی باور دارد، تصمیم شورای پول و اعتبار و شورای عالی بانک‌ها تا زمانی که مؤسسه‌های غیرمجاز و بانک‌های غیرمتعهد وجود دارند، اجرا نمی­‌شود.
شقاقی اظهار می‌­دارد: واقعیت این است که نرخ دستوری همواره محکوم به شکست و فسادآفرین است و نظام بانکی عملاً ترفندی برای دور زدن مصوبات این چنینی در آستین دارد.
وی تأکید می­‌کند: چنانچه بانک‌ها نرخ روزشمار را خودسرانه به نزدیک 20 درصد افزایش ندهند، سپرده‌­ها همچنان در بانک‌ها آرام می­‌گیرد و بخش‌های مولد و موازی واکنش خاصی به تغییر نرخ نخواهند داشت.
وی با اشاره به لزوم تعیین جرایم بازدارنده برای مؤسسه‌ها و بانک‌های متخلف اضافه می­‌کند: اگر در شرایطی سپرده­‌ها از بانک‌ها خارج شوند، بی‌تردید شاهد تشدید بحران ورشکستگی در نظام بانکی خواهیم بود، ضمن اینکه بازارهای موازی، متلاطم و غیرقابل کنترل می­‌شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.