رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حمل، انتقال و تزریق روزانه ۵۰ تن پیاز با هدف تنظیم بازار و تعدیل قیمت این محصول در استان آغاز شد.

تزریق روزانه ۵۰ تن پیاز به بازار خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی مزروعی در گفت و گو با ایرنا گفت: در پی افزایش قیمت پیاز در بازار خراسان رضوی که ناشی از تاخیر در برداشت این محصول به دلیل سرمای جنوب کشور رخ داده بود، رایزنی ها برای تامین نیاز استان نتیجه داد.
وی اظهار کرد : بر این اساس با شروع برداشت در سایر استان های جنوبی روزانه 50 تن پیاز به خراسان رضوی حمل می شود تا بازار به تعادل مورد نیاز برسد ضمن اینکه افزایش این میزان بستگی به افرایش برداشت در استانهای مبداء دارد.
این مسئول با اشاره به اینکه وزارت جهاد و کشاورزی با واردات این محصول از خارج کشور موافقت نکرده است، بیان کرد: خوشبختانه در صورت تامین کامل نیاز استان دیگر نیازی به واردات این محصول نیست.
وی با بیان اینکه طبق قول مساعد داده شده نیاز خراسان رضوی به پیاز کامل بر طرف خواهد شد، گفت:به شهروندان توصیه می شود تا پیاز را در حد نیاز روزانه خریداری کنند تا با تامین نیاز بازار بهای این محصول به تعادل برسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: تقاضای واردات 1500 تن پیاز برای حل مشکل استان در این زمینه از وزارتخانه صورت گرفته است.
در حدود سه هفته پیش رئیس اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه مشهد از افزایش قیمت پیاز در بازار این شهر به دلیل کمبود پیاز به ازای هر کیلوگرم به 40 هزار ریال خبر داد.
حسین مصدق در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفته است: پیاز در مغازه های سطح شهر و میادین تره و بار مشهد در هر کیلوگرم 28 هزار تا 40 هزار ریال به فروش می رسد.
وی ادامه داد: محصول پیازی که هم اکنون در بازار مشهد به فروش می رسد آخرین پیازهای باقیمانده از ذخایر محصولات زراعی خراسان رضوی است که بعضا از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیست.
رئیس اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه مشهد در مورد علت پاسخ کاهش محصول پیاز گفت: هر زمستان که یکی از محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی یا پیاز در بازار با کمبود مواجه می شود، کشاورزان در سال زراعی بعد از همان محصول به مقدار زیاد کشت می کنند و از کشت محصول دیگر غافل می شوند.
وی افزود: کمبود هر محصول در بازار منجر به گران شدن نرخ آن می شود لذا هم اکنون محصول پیاز از شهرهای جیرفت و بندرعباس وارد مشهد شده و به زودی در بازار توزیع می شود.
مصدق همچنین شمار واحدهای دارای پروانه کسب زیر پوشش اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه مشهد را دو هزار واحد ذکر کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: دو هزار و 200 هکتار زمین در این استان زیر کشت پیاز است و از هر هکتار آن 40 تن محصول برداشت می شود.
نجفقلی صالحی افزود: امسال سطح زیر کشت پیاز در خراسان رضوی هیچ تغییری نسبت به پارسال نداشته اما میزان برداشت این محصول بخاطر تداوم خشکسالی دو درصد کاهش داشته است.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط ذخیره سازی پیاز بسیار دشوار است لذا در فصل زمستان عمده نیاز استان برای پیاز از محصولات استانهای دیگر به ویژه از غرب کشور تامین می شود.
علی باخرد افزود: در تنظیم بازار باید پیش بینی نیاز و کمبود یک محصول انجام شود تا میزان بیش بود برای نیاز آتی به آن کالا یا محصول کشاورزی ذخیره سازی و شرایط ذخیره برای آن امکانسنجی شود که در این زمینه ضعفهایی وجود دارد.
وی ادامه داد: در ارتباط با پیاز متاسفانه چون برنامه درستی برای کشت آن در کشور وجود ندارد ممکن است میزان مصرف سالانه این محصول با میزان کشت آن همخوانی نداشته باشد لذا بازار در یک زمان با بیش بود کالا و در زمانی دیگر با کمبود آن کالا مواجه می شود.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بنا بر آنچه مسئولان بخش کشت پیاز عنوان می کنند سطح زیر کشت کاهش نیافته اما مشکلاتی در حمل و نقل پیاز و عدم پیش بینی درست برای مصرف سالانه مردم وجود دارد که منجر به افزایش قیمت آن می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.