قدس آنلاین/ آرش خلیل خانه : سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس، تصریح کرد: عربستان سعودی هیچ اقدامی برای ترمیم روابط با ایران انجام نداده است.

ریاض هیچ اقدامی برای ترمیم روابط خود با تهران انجام نداده است

وزیر فرهنگ عربستان سعودی روز یکشنبه مدعی شده بود که عربستان در دوره دولت آقای روحانی تلاش زیادی کرده که با ایران تعامل داشته باشد، ولی این تلاش‌ها از سوی ایران بی‌پاسخ مانده است. وی همچنین گفته بود حکومت عربستان با ملت ایران دوست است، اما با نظام آن مشکل دارد.
حسین جابری انصاری در واکنش به این ادعا با تأکید بر اینکه این سخنان که عربستان در طول این مدت جهت گسترش همکاری با ایران تلاش کرده واقعیت ندارد، به خبرنگار ما گفت: در تمام مدتی که دولت روحانی در ایران بر سر کار آمده مانند قبل تلاش کرده تا روابط با ریاض را ترمیم کند اما مشکل موجود سیاست عربستان است زیرا سیاست این کشور مبتنی بر بحران‌آفرینی و تنش است و به اشتباه منافع خود را در تشدید بحران تعریف کرده است.
وی افزود: عربستان وقتی نتایج سیاست‌های خود را درو می‌کند با فرافکنی دیگران را متهم می‌کند، بنابراین بهتر است به جای صدور مشکلات شان به آسیب‌شناسی سیاست‌های خود بپردازند.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه در واکنش به این ادعای مقام سعودی درباره اینکه مشکل ما با نظام ایران است نه با مردم ایران، گفت: معادله تفکیک ملت، دولت و نظام در مورد نظام‌های بدوی و غیر مدرن صدق می‌کند که هیچ پیوندی میان ملت‌ها و چنین دولت‌هایی نیست.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی برآمده از یک نظام مردمی است و پیوند عمیق و وسیعی بین دولت و ملت وجود‌ دارد و دولت در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه سیاست‌خارجی ملت ایران را نمایندگی می‌کند.
انصاری ادعای این مقام سعودی درباره دخالت سپاه پاسداران در انفجارهای این کشور را هم انداختن مسؤولیت بحران‌های داخلی و بازتاب سیاست‌های این کشور به گردن دیگران دانست و گفت: عربستان در چند دهه گذشته از جریان‌های افراطی و تروریستی برای آنچه منافع خود در سیاست خارجی تلقی می‌کرده، حمایت گسترده انجام داده است و تشدید تحرکات تروریستی در درون کشور عربستان بازگشت نتایج این حمایت چند دهه‌ای در زمینه حمایت از تروریسم و افراطی‌گری است.

 علت به تعویق افتادن سفر «زوما»
سخنگوی وزارت خارجه درباره علت انجام نشدن سفر رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران با بیان اینکه مقدمات این سفر انجام شده و به این منظور چهار دور مذاکرات هیأت‌های کارشناسی برای تنظیم اسناد نیز برگزار شده بود، گفت: در آستانه سفر آقای «جاکوب زوما» به دلیل بحران عمیق و فاجعه انسانی که در بروندی به وجود آمد و مسؤولیت ایشان به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا و لزوم سفرشان به بروندی، سفر به تهران به تعویق افتاد.
 نحوه پرداخت پول اس300ها
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات یک مقام وزارت دفاع روسیه مبنی بر اینکه ایران هزینه مربوط به خرید «اس300 » را پرداخت نکرده و ممکن است این قرارداد لغو شود، اظهارداشت: پرداخت‌ها در این زمینه بر اساس جدول زمان‌بندی ایجاد شده انجام می‌شود و طرف مقابل نیز بر اساس این جدول زمانی به تعهدات خود باید عمل کند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: وجود این گونه مسایل در توافق‌های بین کشورها بی‌سابقه نیست و مسأله مورد اشاره از مجاری خود در حال پیگیری است.
جابری انصاری در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات رئیس سازمان حج و زیارت مبنی بر اینکه عربستان برای پرداخت دیه جان‌باختگان فاجعه منا اعلام آمادگی کرده است، گفت: سخنانی که به رئیس سازمان حج و زیارت نسبت داده شده، صحبت دقیقی نیست و ایشان نیز خود اعلام کرده‌اند که از صحبت‌های ایشان سوءبرداشت شده و خبر منتشر شده دقیق نیست.

«ایران‌هراسی» سودی برای اعراب ندارد
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات اخیر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب که توافق هسته‌ای ایران را دارای پیامدهای امنیتی و سیاسی برای کشورهای عربی دانسته و مقابله با آن را ضروری عنوان کرده بود، گفت: این‌گونه اظهارات هیچ‌گونه خدمتی به منافع کشورهای عربی و اتحادیه عرب نمی‌کند. این‌گونه سیاست‌ها برای خود این کشورها تبعات منفی زیادی به همراه دارد و پیشنهاد ما این است که آن‌ها به جای صادر کردن مشکلات خود به دیگر کشورها تلاش کنند که برای افزایش قدرت ملی‌شان و حل مشکلات‌شان برنامه‌ریزی کنند و در این زمینه اهتمام داشته باشند. به این نکته توجه داشته باشند که ایران‌هراسی و حمایت از این موضوع برای کشورهای عربی هیچ سودی نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه به صحبت‌های مرحوم حسنین هیکل، روزنامه‌نگار و متفکر مصری اشاره کرد و افزود: او در سخنان خود بارها اعلام کرده بود که من نمی‌توانم علت دشمنی کشورهای عربی با ایران را  درک کنم و اینکه چرا این کشورها از ظرفیت آزاد شده انقلاب اسلامی به صورت مناسب استفاده نمی‌کنند.

 سفر آسیایی ظریف
جابری انصاری در نشست خود با رسانه‌ها همچنین به سفر آسیایی وزیرخارجه که از 15 اسفند آغاز می‌شود، اشاره کرد و گفت: ظریف در ابتدای این سفر به جاکارتا خواهد رفت تا در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی که به درخواست فلسطین و برای بررسی مسأله قدس و مسجدالاقصی تشکیل می‌شود، شرکت کند.
وی با بیان اینکه ظریف پس از این به کشورهای تایلند، برونئی، نیوزیلند، استرالیا و سنگاپور سفر خواهد کرد، گفت: این سفر در چارچوب استفاده از ظرفیت‌های پس از برجام انجام می شود و هیأتی اقتصادی وزیرخارجه را در این سفر همراهی خواهد کرد.
وی درباره خبر منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه دولت عراق برای نیروهای مستشاری ایران محدودیت‌هایی ایجاد کرده و خواهان کاهش حضور آن‌ها شده‌است با تأکید بر اینکه این‌گونه شایعات هیچ‌گونه تأثیری در روند روابط ایران و عراق ندارد، تصریح کرد: حضور ایران در عراق مستشاری است و به درخواست قانونی دولت عراق انجام شده است و میزان و نحوه حضور تابع نیاز صحنه میدانی عراق، درخواست دولت قانونی این کشور و توافق‌های دو کشور است.

 طرح «ب» و اراده صلح در سوریه
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات وزیرخارجه آمریکا در مورد وجود طرح «ب» و اقدام نظامی در مورد سوریه در صورت موفق نبودن آتش‌بس در این کشور نیز با تأکید بر اینکه چنین اظهاراتی علایم مثبتی نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: هنوز از موضع آتش‌بس و ترک مخاصمه در سوریه دو روز بیشتر نگذشته است که برخی از بازیگران منطقه‌ای از اجرای طرح «ب» سخن می‌گویند که این موضوع در اراده این بازیگران در همراهی با آنچه در نشست‌های وین مطرح شد و مورد توافق قرار گرفته تردید ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.