رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی از صادرات یک میلیون و ۹۳۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار از استان در ۱۰ ماهه سال ۹۴ خبر داد.

صادرات یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلاری کالا از خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به‌نقل از روابط‌ عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی، راضیه علیرضایی اظهار داشت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 5درصد افزایش و از نظر ارزشی 3 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: صادرات چمدانی انجام گرفته در این مدت,  31 میلیون و 168 هزار دلار بوده که از گمرکات لطف‌آباد, باجگیران و سرخس انجام شده که گمرک لطف آباد با اختصاص 21 میلیون و 450هزار دلار از ارزش تجارت چمدانی, رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان‌رضوی تصریح کرد: اقلام عمده کالاهای صادراتی استان شامل مواد غذایی شامل( زعفران، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، تخم پرنگان )، کف پوش‌ها، محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج، روغن‌های سبک و سیمان است.
علیرضایی اظهار داشت: از کل ارزش صادرات استان 25 درصد به کشورهای آسیای میانه، 46  درصد به کشور افغانستان، 17 درصد به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و 5 درصد به کشورهای اروپایی صورت پذیرفته است.
وی افزود: متوسط قیمت هر تُن کالای صادراتی استان در 10 ماهه 765‌دلار و کشور 474 دلار است که نسبت متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان به کشور 161 درصد است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: واردات استان نیز در 10 ماهه سال 94, میزان  381  هزار تن کالا به ارزش 287 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی 53 درصد و از نظر ارزشی 39 درصد کاهش داشته و بیش از یک درصد سهم ارزشی و وزنی از واردات کشور را به خود اختصاص داده است.
علیرضایی اظهار داشت: برنج، گندم، جو، پنبه حلاجی نشده، کنجاله، دانه کنجد، سایر فرآورده‌های غذایی، اجزا و قطعات تلمبه‌های مایعات، سولفات آمونیوم، ابریشم خام و فرآورده‌های غذایی عمده‌ترین کالاهای وارداتی استان است که عمدتاً از کشورهای پاکستان، جمهوری کره، امارت متحده عربی، سوئیس، افغانستان، چین، ترکیه و قزاقستان و ازبکستان به استان وارد شده‌اند.
وی افزود: در مجموع 10 قلم عمده واردات استان 69 درصد ارزش و 80 درصد وزن واردات استان را به خود اختصاص داده است.
علیرضایی گفت: ثبت سفارش واردات انجام گرفته طی 10 ماهه اول  سال 1394 در مجموع یک میلیارد و 34 میلیون دلار می باشد که نسبت به سال قبل  18 درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است و 3 درصد سهم کشوری را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.