۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 356000

کتاب «اجازات امام خميني‌(ره)» از تازه‌هاي موسسه چاپ و نشر عروج به قلم حجت الاسلام و المسلمين مهدي حاضري و با پيش گفتار حجت الاسلام و‌المسلمين محمد کاظم رحمان ستايش، به رشته تحرير درآمد .

انتشار كتاب اجازات امام خميني‌(ره)

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پايگاه پژوهشي و اطلاع رساني امام خميني‌(ره)، اين کتاب تمام اجازه‌هاي صادر شده در طول مرجعيت امام خميني‌(ره) را در خود جاي داده است که شامل دو بخش پيش گفتاربا پنج گفتار در رابطه با احکام گردآوري و مصرف وجوهات شرعي و بخش اجازات است.

متن اجازات عموماً شبيه به هم نوشته شده و داراي انشاي واحدي است و در موارد اندکي، علاوه بر اجازه اخذ وجوهات، اجازه نقل حديث از کتب معتبره هم صادر شده است و عموم اجازات با جمله توصيه به تقوا و رعايت احتياط درهمه امور و درخواست دعاي حضرت امام به پايان رسيده است.

گفتاراول کتاب شامل سيره عملي اهل بيت‌(ع) در گردآوري و مصرف وجوهات شرعي و کيفيت مصرف اين وجوهات درعصرائمه‌(ع) است که با بيان روايات و احاديث مرتبط با اين مساله پايان مي‌يابد.

گفتار دوم به شرح و تفصيل مباني فقهي فقيهان در وجوهات شرعي مي‌پردازد و تعاريف و مصاديق جامعي از امور حسبيه، گرفتن وجوهات شرعي و مصرف وجوهات ارائه مي‌دهد.

گفتار سوم مباني فقهي خاص امام خميني‌(ره) را در مصرف وجوهات و همچنين مباني فقهي ولايت فقيه در تمامي خمس توضيح مي‌دهد و نکات مربوط به حکم سهم امام و حکم سهم سادات را بيان مي‌کند.

درگفتار چهارم، وکالت و شرايط فقهي آن درامور شرعي بيان شده است و دامنه اختيارات و وکالت فقيه براي صدور احکام مشخص شده است.

گفتارپنجم ضمن شرح اجازات فقهي امام خميني‌(ره) به بيان محدوده اختيارات وکلا، اجازات روايي، اجازات حاشيه‌اي، عزل وکلا، توصيه به وکلا و مصارف وجوه شرعيه پرداخته شده است و تفاوت و شيوه صدور اجازات قبل و بعد از انقلاب توسط امام‌(ره) به طور اجمالي بررسي شده است.

بخش دوم کتاب که بخش عظيمي از اين کتاب ارزشمند را در برمي‌گيرد، شامل متن اجازات امام خميني‌(ره) از تاريخ 17 فروردين 1340 تا 20 ارديبهشت 1348 است که تعداد اين اسناد به 430 سند مي‌رسد.

بخش پاياني اين کتاب، فهرست اجازات امام خميني‌(ره) است که اجازات به ترتيب شماره سند و به صورت فهرست وار با ذکر نام و عنوان گيرنده و معرف و بيان حدود اختيارات، آورده شده است.

اين کتاب در 604 صفحه و درهزارنسخه به چاپ رسيده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.