قدس آنلاین/ فرزانه غلامی : امروز روز ملی آب است، اما پارلمان بخش خصوصی، دیروز با حضور نمایندگان فائو و یونسکو، سفیران و نمایندگان سیاسی برخی کشورها و فعالان حوزه آب و کشاورزی همایشی برای بزرگداشت این روز برگزار کرد.

  شرایط بحرانی «مایه حیات» در کشور

واقعیت امر اینکه همایش دیروز را حتی اگر تنها از «لنز خوشبینی» گزارش می‌کردیم، باز هم حامل خبرهای خوبی برای افکار عمومی نبود و بحرانی شدن وضعیت آب و منابع آبی کشور را آشکارا می‌شد از میان کلام سخنرانان مراسم شنید و اینکه مدام بر شعار امسال روز جهانی آب که «آب و اشتغال» است، تأکید شد به نوعی نشان داد اگر مسؤولان و البته مردم این وضعیت را به معنای واقعی کلمه «بحرانی» احساس نکنند، در آینده نزدیک جنگ میان کشورها نه بر سر انرژی هسته‌ای و زیاده خواهی‌های سیاسی که بر سر آب خواهد بود! رئیس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز دو قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز مصوب مجلس در سال 89 و طرح «فدک» مصوب دولت قبلی در سال 90 را خلاف جهت مصالح آب کشور دانست.
محمدحسین شریعتمدار گفت: خوشبختانه این دو قانون با ارایه ادله کارشناسی به اجرا نرسیدند، اما اگر مطابق طرح «فدک» 2 میلیون هکتار به اراضی آبی کشور اضافه می شد، وضعیت منابع کشور امروز بحرانی‌تر بود.
وی البته تأکید کرد: سنگ بنای بحران آب کشور، در سال 41 و با اصلاحات ارضی گذاشته شد که به دلیل نبود مدیریت قوی، مشکل آب به چالش و حالا به بحران تبدیل شد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو هم با بیان اینکه برای حل بحران آب فقط تصویب قانون خوب کافی نیست، افزود: وقتی زمینه برای اجرای مطلوب این قوانین فراهم نشود، تأثیرگذاری قانون منتفی است.
سعدالله نصیری به تصویب احکام و مواد مؤثر در خصوص آب کشاورزی صنعتی در قالب برنامه پنجم توسعه اشاره کرد که در اجرا موفق نبودند.
به گفته وی، میزان هدررفت آب در بخش کشاورزی، صنعتی و خانگی به طور متوسط 30 درصد است و هیچ وزارتخانه‌ای نباید خود را در برابر بحران آب کشور «غیرمسؤول» بداند!
رئیس پارلمان بخش خصوصی هم جذب سرمایه گذاری در تمام بخش‌ها را نیازمند توجه ویژه به مقوله آب دانست و ادامه داد: با اینکه دولت، دغدغه آب دارد، اما هنوز جای خالی بسیاری از اقدام‌ها مشهود است و در زمینه دیپلماسی آب باید با جدیت ورود کند.  جلال پور با ابراز تأسف از کاهش 50 درصدی روان آب‌های کشور اظهار داشت: متأسفانه با وجود این، هنوز برخی پروژه‌های سدسازی ادامه دارد و باید بازنگری در سدسازی در اولویت کاری دولت قرار گیرد، ضمن اینکه اصلاح رویکردها در ساختار آب، اعمال مدیریت  قوی در تقاضا، حکمرانی مناسب، آب مجازی و حمایت از واردات محصولاتی که تولید آن‌ها آب زیادی مصرف می‌کند، باید مورد توجه قرار گیرد. وی تأکید کرد: امروز در زمینه چاه‌های غیرمجاز دغدغه جدی داریم، اما در 11 ماهه امسال فقط 7200 چاه غیرمجاز بسته شده که این خبر خوبی نیست و پلمب این چاه‌ها باید با سرعت بیشتری انجام شود.  به گفته وی، کنتورهای هوشمند دقت و کارایی لازم را ندارد و معضلاتی مانند شوری سد گتوند و نگرانی‌ها بابت شوری مسیر رودخانه کارون باید جدی گرفته شود.
اضافه می‌شود، رئیس جمهور هم در پیامی به این همایش، تحقق برنامه‌های دولت برای مدیریت بحران آب را به علت فرابخشی و فرازمانی بودن و نیز به سبب آثاری که بر پیکر اقتصاد، اجتماع و محیط زیست و حتی امنیت کشور دارد، منوط به مشارکت مؤثر همه بخش‌ها دانست.
حسن روحانی از همه دستگاه‌های مسؤول و بخش خصوصی خواست ایده‌ها و راهکارهای خود را برای اجرای مناسب و موفق طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و ارتقای بهره‌وری آب ارایه کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.