قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی : استاندار خراسان رضوي با بیان اینکه آب تنها، بحران مشهد، استان و کشور نیست، اظهار داشت: منطقه و بلکه جهان در بخش‌هایی با این چالش مواجه است.

 وضعیت وخیم افت سفره‌های زیرزمینی آب در خراسان رضوي

رشیدیان در جلسه شورای برنامه ریزی استان با اشاره به اینکه مدیریت بحران آب نیازمند فکر و ایده‌های جدید با پایه علمی است؛ افزود: مدیریت منابع آب و استفاده از تمامی راهکارها مانند به کارگیری پساب با اولویت مدیریت مصرف ضروری است.
وی با بیان اینکه انتقال آب از حوزه دور نیز مسأله‌ای مهم و کارگشاست، اضافه کرد: امید است، در یک افق پنج ساله بتوان بحث انتقال آب از دریای عمان را دنبال و اجرایی کرد.

 واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی
وی در بخش دیگر به مجوز قانونی دولت برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش غیردولتی اشاره و تصریح کرد: یکی از نیازهای استان تسریع در امر واگذاری پروژه‌های
نیمه تمام به بخش خصوصی است و با توجه به مشوق‌های در نظر گرفته شده، امید است که بخش غیردولتی از این فرصت استفاده کند.

 تغییر اقلیم جدی است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوي نیز اظهار داشت: تا زمانی که برای کشاورزی و صنعت استان و کشور اسناد قطعی تهیه نشود، نمی‌توان کاری درخصوص مسأله آب به طور جدی و اساسی پیش برد.
مقدوری افزود: با این همه به دلیل نیاز استان براساس تخمین‌ها جمع‌بندی در حوزه آب حاصل شده و برابر آن راهبردها برای افق 1420 استان در حوزه آب تدوین شده است.
وی حجم ذخیره آب در پشت سدهای استان را 400 میلیون مترمکعب با وجود کاهش بارندگی اعلام کرد و یادآور شد: این حجم ذخیره در سال گذشته 344 میلیون مترمکعب بوده است. لذا این مسأله نشانگر مدیریت برنامه‌ریزی و افق برنامه‌های تدوین شده شرکت آب منطقه‌ای استان است.
وی میزان ذخیره آب سد دوستی در سال گذشته را 286 میلیون مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: این میزان امسال با وجود صفر بودن روان آب‌ها 329 میلیون مترمکعب است.

 لزوم توجه ویژه به آبخیزداری و آبخوانداری
واحدی معاون دیگر استاندار خراسان رضوي نیز با بیان اینکه آب از مباحث مهم استان است؛ اظهار داشت: جلسات ستاد تدبیر آب خراسان رضوي باید به طور مرتب استمرار و مسایل آب استان پیگیری شود.
وی افزود: بحث آبخیزداری و آبخوانداری از مباحث مهم در مقوله مدیریت آب است که در افق برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوي برای مسایل آب 1420 باید لحاظ شود.
وی اضافه کرد: همچنین لازم است، سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي نیز نسبت به تهیه و تصویب سند الگوی کشت استان اقدام کند.

 سند ملی آب قدیمی است
رئیس سازمان جهاد كشاورزي نیز با اشاره به اینکه سند ملی آب استان قدیمی و هنوز به روز نشده است، اظهار داشت: این موضوع و همچنین مسایلی که در سطح اجتماعی پیش آمده است، گاه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را با نگرانی مواجه کرده است، در حالی که اگر سند ملی آب به روز شود، اعداد و ارقام تغییر خواهد کرد. مزروعی افزود: سند فعلی آب استان مربوط به 20 سال پیش است که باید به روز
شود.

 ضرورت کاهش مصارف استان
در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوي نیز با ارایه گزارشی از برنامه‌های این شرکت برای افق 1420 آب استان اظهار داشت: طبقه بندی اقلیم استان نشان می‌دهد که 74 درصد خراسان رضوي در اقلیم خشک و 26 درصد در اقلیم نیمه خشک قرار دارد، لذا سازگاری با خشکسالی باید مورد توجه باشد.
جعفری با بیان اینکه طی 10 سال اخیر متوسط بارندگی در استان از 224 میلیمتر به عدد 96 میلیمتر در سال جاری رسیده است، افزود: وضعیت افت سفره‌های زیرزمینی در خراسان رضوي از سایر مناطق کشور وخیم‌تر
 است.
 سهم دو برابری
در تولید گازهای گلخانه‌ای
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوي نیز با ارایه گزارشی پیرامون بحث پیاده سازی شاخص‌های مدیریت سبز در استان، اظهار داشت: در حالی که جمعیت ایران یک درصد کره خاکی است، اما سهم 8/1 درصدی در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد که این رقم دو برابر میزان متوسطی است که می‌تواند، تولید کند.
صالحی افزود: اگر همین روند ادامه یابد، شرایطی ایجاد می‌شود که به دلیل ناآگاهی، تخریب محیط زیست ایجاد و کسی نمی‌تواند، راهی برای علاج آن پیدا کند.
صالحی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی ملزم به ارایه گزارشی سالانه در حوزه عملکرد مدیریت سبز هستند، افزود: دستگاه‌های اجرایی با اقداماتی مانند معاینه فنی دقیق خودروهای دولتی و تهیه سرویس ایاب و ذهاب برای کارکنان می‌توانند، در کاهش و آلودگی هوا مؤثر باشند.

 کسری 26 میلیارد تومانی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین با ارایه گزارشی درخصوص آخرین وضعیت میزان تخصیص اعتبارات استان در سال جاری اظهار داشت: از مجموع اعتبارات هزار و 261 میلیارد تومانی پیش بینی شده تاکنون 626 میلیارد تومان معادل 6/49 درصد تخصیص یافته است.
جمشیدی میزان تخصیص در بخش اعتبارات عمرانی را 6/29 درصد اعلام کرد و افزود: به عبارت دیگر از 814 میلیارد تومان اعتبار
پیش بینی شده 241 میلیارد تومان در این حوزه تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه تاکنون 4/33 درصد اعتبارات سهم 2 درصد نفت و گاز استان نیز تخصیص یافته است، اضافه کرد: میزان تخصیص اعتبارات طرح‌های استانی- ملی نیز 4/16 درصد است.
وی در بخش دیگر با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه حقوق و مزایا و سایر هزینه‌ها با کسری مواجهند، گفت: برابر آخرین آمار میزان کسری در این بخش حدود 26 میلیارد تومان است.
جمشیدی ادامه داد: طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تمامی کارکنان دستگاه‌های اجرایی که امکان بازنشستگی آنان در سال جاری وجود دارد، باید بازنشسته شوند.
وی افزود: با توجه به ردیف لحاظ شده، در بودجه سال 95 از محل این ردیف امکان پرداخت پاداش پایان خدمت این بازنشستگان در سال آینده وجود دارد.

 ضرورت ایجاد مشوق‌های لازم برای فعالیت بخش خصوصی
وی نیز به ضرورت استفاده از فرصت واگذاری پروژه‌های نیمه تمام اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به حجم زیاد پروژه‌های نیمه تمام استان، امکان بهره برداری از آن در کوتاه مدت فراهم نیست، لذا بهتر است، این پروژه‌ها با مشوق‌هایی در نظر گرفته شده، به بخش خصوصی برای اتمام واگذار شود.
وی با بیان اینکه تاکنون 92 پروژه در استان برای واگذاری به بخش غیردولتی شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: از این شمار 68 پروژه نیمه تمام و با پیشرفت فیزیکی 40 درصد و 42 پروژه نیز جدید است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.