آستان قدس رضوی در سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به موضوع تعلیم و تربیت اهتمام ویژه‌ای داشته و تاکنون بیش از ۱۴ مجتمع آموزشی از محل موقوفات آستان قدس رضوی در سراسر کشور احداث کرده است.

اینجا آینده‌سازان علوم و معارف اسلامی تربیت می‌شوند

از حدود سال 1367 تحصیل همسو با فرهنگ اهل‌بیت (علیهم السلام) بویژه سیره متعالی رضوی در سطح دبیرستان و برای نوجوانان، در آستان قدس رضوی مطرح شد، اما ایده آن، به طور جدی در آن مقاطع دنبال نشد، تا اینکه از سال 1383 به بعد جلسات و برنامه ریزی‌هایی برای عملی شدن این طرح آغاز شد. سرانجام در سال 1391 با نظر و حمایت‌های تولیت محترم آستان قدس رضوی، کلنگ دبیرستانی که «تربیت چهره‌های قوی فکری، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، تربیتی و دینی» را برعهده داشته باشد بر زمین خورد و تا اینکه بزرگ‌ترین و مجهزترین دبیرستان علوم و معارف اسلامی کشور، دو سال بعد از آن، در سال 1393 به بهره برداری رسید.

 دبیرستانی با 8هزار مترمربع زیربنا
دبیرستان علوم و معارف اسلامی آستان قدس رضوی، علاوه بر نقشه راهی که به آن اشاره شد، قصد دارد در دانش آموزان خود توانایی علمی و تربیتی برای ادامه تحصیل در حوزه و دانشگاه، تسلط به زبان‌های خارجی از قبیل عربی و انگلیسی، توان پاسخ‌یابی به پرسش‌های اعتقادی و شبهات فکری در حوزه‌های گوناگون، تسلط بر فهم قرآن مجید، فراگیری مهارت‌های ادبی و هنری، آشنایی با علوم جدید از قبیل فیزیک و زیست شناسی و غیره ایجاد نماید؛ همه این‌ها می طلبید که دانش آموزان در این دبیرستان در فضایی با نشاط و برخوردار از تجهیزات و امکانات نوین آموزشی تحصیل علم کنند، از این رو این مجموعه آموزشی در مساحتی نزدیک به 6 هزار و 500 مترمربع و با بیش از 8 هزار مترمربع زیربنا در چهار طبقه احداث شد. این مدرسه ظرفیت آموزش به 350 دانش آموز را دارد.

 سه‌شنبه‌هایی متفاوت در دبیرستانی متفاوت
این دبیرستان برنامه آموزشی ویژه‌ای برای دانش‌آموزان خودش طراحی کرده است. در اینجا دانش آموزان روزانه از ساعت 7 صبح تا 14 با برنامه آموزشی منطبق با برنامه‌های‌ وزارت آموزش و پرورش تحصیل می‌کنند؛ البته دو استثنا وجود دارد که مربوط به روزهای سه شنبه و پنجشنبه‌ می‌شود.
سه شنبه‌ها کامل به دروس تربیتی و فوق برنامه دبیرستان تعلق دارد و پنجشنبه‌ها برخلاف بسیاری از آموزشگاه‌ها، این دبیرستان تعطیل نیست و برنامه درسی روزانه خود را دارد.
فعالیت‌های فوق برنامه دانش آموزان به این صورت است که بعد از پایان ساعت درسی عادی، از ساعت 14 تا 15 صرف ناهار در سالن غذا خوری مدرسه و استراحت کوتاهی دارند و بعد از آن تا ساعت 16 و 40 دقیقه کلاس‌های فوق برنامه دبیرستان ادامه دارند. کلاس‌هایی که در نوبت بعدازظهر تدریس می‌شود شامل مکالمه زبان عربی و انگلیسی هستند که دانش آموزان موظف به گذراندن هشت سطح مکالمه زبان عربی و چهار سطح مکالمه زبان انگلیسی هستند.
کلاس‌های رفع شبهات، قرآن، آشنایی با آموزه‌های دینی و... از طرفی، همچنین کلاس‌های مهارت‌های اجتماعی از جمله آیین سخنوری، مهارت‌های زندگی، مهارت‌های مطالعه، داستان نویسی و غیره که بر اساس علاقه‌های دانش‌آموز دسته بندی می‌شود؛ از جمله برنامه‌های متفاوت این دبیرستان است؛ البته در تابستان هم برنامه‌های این مدرسه تعطیل نمی‌شود!

 بسوی دانشگاه و حوزه
دانش‌آموزان دبیرستان علوم و معارف اسلامی نسبت به دیگر دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر راه‌ آسان‌تری پیش رو دارند. این دانش‌آموزان علاوه‌بر دروس رشته علوم انسانی، 40 واحد تخصصی که ضریب تاثیرگذاری بسیار بالایی در کنکور رشته‌هایی از قبیل حقوق، علوم سیاسی، مدیریت، روانشناسی، اقتصاد و غیره دارد را می‌گذرانند و می‌توانند با رتبه‌های عالی وارد دانشگاه شوند.
همچنین  در صورت تمایل ورود به حوزه‌های علمیه دوره دبیرستان آنها به عنوان دو پایه دروس حوزوی محاسبه می‌شود. در مدارس عادی هر دانش آموز در هفته حدود 37 ساعت کلاس آموزشی را در مدرسه می‌گذراند که در دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) این آموزش‌ها به چیزی در حدود 52 ساعت می‌رسد.
علاوه بر این موارد برگزاری حداقل چهار اردو در طول سال تحصیلی برای دانش آموزان؛ برنامه زیارت دسته جمعی؛ برگزاری برنامه‌های مذهبی؛ اجرای گروه‌های سرود و تئاتر و... .
جالب است بدانید در این مدرسه سالانه حداقل سه نویسنده مشهور کشوری دعوت می‌شوند تا دانش‌آموزان با نویسندگی بیشتر و بهتر آشنا شوند؛ همچنین این مدرسه تنها مدرسه‌ای است که درسی به نام «تحقیق و پژوهش» در زمینه‌های اجتماعی و علمی را برای دانش آموزان در نظر گرفته است که با دانشگا‌ه‌های معتبر مشارکت دارند.
آخرین بخشی که جزو مهم‌ترین برنامه‌های این مدرسه است مربوط می‌شود به کارگاه‌های آموزشی ویژه والدین که در بازه‌های زمانی متفاوت و با موضوعات مختلف برگزار می‌شود.

 اساتید دانشگاه و حوزه در دبیرستان معارف
کادر علمی و اجرایی مدرسه‌ها همیشه یکی از ملاک‌های انتخاب والدین برای فرزندانشان بوده است. گفتنی است این دبیرستان مجاز است از کل نیروهای آموزش و پرورش شهر مشهد اقدام به جذب نیرو کند؛ همچنین این مدرسه از استادان حوزوی و دانشگاه امام رضا(ع) و دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز بهره مند است. همه اینها یعنی بهترین‌ها در این مدرسه جمع هستند.
در این مدرسه برای هر گروه از دانش آموزان از نظر سطح تحصیلی، پشتیبانی در نظر گرفته شده تا پیگیر وضعیت تحصیلی دانش آموز باشند و خانواده‌ها را در جریان وضعیت تحصیلی وی قرار دهند.
 امکاناتی کم‌نظیر در خدمت دانش‌آموزانی ممتاز
از جمله امکانات این مدرسه می‌توان به این موارد اشاره کرد: بهره‌مندی از یک سالن همایش بسیار مجهز که در مدارس کشور منحصر به فرد است. وجود کتابخانه‌ای مجهز و به‌روز که بتازگی بخش کتابخانه دیجیتال آن هم شروع به کار کرده است.خوابگاهی برای کاربردهای خاص مثل اعتکاف‌های علمی، اردوهای داخل مدرسه‌ای و...، سالن غذاخوری و سالن ورزشی، لابراتوار زبان عربی و انگلیسی و کارگاه رایانه از دیگر تجهیزات این مدرسه
است.
علاوه بر این‌ها آزمایشگاه مجهزی برای سال اول متوسطه در نظر گرفته شده است. برای این مدرسه حتی رصدخانه هم تعبیه شده که سازه آن ساخته شده اما تجهیز آن هنوز کامل نشده که قرار است تا پایان سال تحصیلی فعلی این بخش هم برای دانش‌آموزان تکمیل شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.