سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، درباره طرح کمیسیون اروپا برای حل بحران پناهجویان توافق کردند؛ طرحی که با هدف لغو کنترل مرزی یکجانبه از سوی کشورهای منطقه شنگن تا قبل از پایان سال کنونی ارائه شده است.

سران اتحادیه اروپا درباره لغو کنترل مرزهای داخلی شنگن توافق کردند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک از بروکسل نوشت، بر اساس بیانیه مشترک سران اتحادیه اروپا که (سه شنبه) منتشر شد، رهبران اروپایی طرحی را تصویب کردند که کمیسیون اروپا برای حل بحران پناهجویان و به منظور لغو کنترل مرزی یکجانبه کشورهای عضو شنگن ارائه داده است.
در این بیانیه آمده است: به عنوان یکی از اولویت ها، همه ارکان «نقشه راه» کمیسیون اروپا درباره احیای شنگن در دستور کار قرار می گیرد تا مقررات کنترل مرزی یکجانبه موقت کشورها متوقف شود و عملکرد عادی شنگن تا قبل از پایان سال کنونی از سرگرفته شود.
در طرح کمیسیون اروپا همچنین پیش بینی شده است که یونان باید فقدان نظارت و کنترل مرزهای خارجی شنگن را برطرف کند و اعضای شنگن باید اجازه به پناهجویان برای عبور از این کشور به کشورهای دیگر را متوقف کنند.
بلژیک، دانمارک، آلمان، مجارستان، اتریش، اسلوونی، سوئیس و نروژ مقررات کنترل مرزی را در بحبوحه هجوم پناهجویان به اروپا اجرا کردند.
بحران ناشی از مداخله آمریکا و غرب در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، به هجوم گسترده پناهجویان و آوارگان جنگی به مرزهای اروپا منجر شده است.
منطقه شنگن که 26 کشور در آن عضو هستند پس از تقریباً دو دهه اجرای مقررات سفر بدون روادید اروپاییان، به دلیل اقدامات یکجانبه برخی اعضایش در اجرای مقررات کنترل مرزی با هدف توقف عبور مهاجران و پناهجویان از یونان به کشورهای ثروتمندتر شمال اروپا، در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.
کمیسیون اروپا هشدار داده است که هزینه اقتصادی فروپاشی شنگن در 10 سال آینده ممکن است به 1.4 تریلیون یورو (1.5 تریلیون دلار) برسد.
بیش از یک میلیون و 130 هزار نفر از آغاز سال 2015 میلادی وارد اروپا شده اند. بیشتر پناهجویان و آوارگان تلاش می کنند از ترکیه به یونان و از آنجا با عبور از کشورهای منطقه بالکان، خود را آلمان و سوئد برسانند.
«دونالد توسک» رئیس اتحادیه اروپا به تازگی گفت: بازگرداندن وضع شنگن به قبل «پیش شرط» دستیابی به راه حلی برای خروج از بحران پناجویان و مهاجران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.