قدس آنلاین/ مریم احمدی شیروان: این روزها اگر گذرتان به خیابان بیفتد، جلوی بعضی از مغازه‌ها یا در کنار پیاده‌روها، آدم‌هایی را می‌بینید که نوروز بهانه‌ای برای فروش کالا‌هایشان شده.

چکار کنیم تا ماهی قرمز زنده بماند؟

 حتماً شما هم پا سست می‌کنید و دل دل می‌کنید برای دیدن چیزهایی که در بساطشان پهن کرده‌اند، برای خرید سبزه، سمنو، هفت‌سین، شمع و حتی ماهی قرمز کوچولو؛ ماهی قرمزی که با آمدن بر سر سفره هفت سین و پس از پایان رسالتش و نوید زندگی، محکوم می‌شود به مُردن در فضای تَنگ تُنگ یا اگر خیلی خوش‌شانس باشد و ما دل رحم و صاحب حال و حوصله، در حوض نزدیک‌ترین پارک خانه‌مان رها می‌شود. اما هر دو سرنوشتی که ما آن را برایش رقم می‌زنیم، روشن نیست.
ماهی‌های قرمزی که این سال‌ها طرفداران محیط زیست رویش حساس شده‌اند و به نخریدن آن توصیه می‌کنند و اصرار دارند، به خاطر ناآگاهی از شرایط نگهداری‌اش عمر کوتاهی دارند، اما پسر کوچک من که این حرف‌ها را متوجه نمی‌شود. نوروز برای او با خریدن ماهی قرمز و تماشای بازی آن در زلالی تنگ، معنا پیدا می‌کند. هر سال با عذاب وجدانی وصف ناشدنی یکی از آن‌ها را می‌خرم.
صحبت‌های دکتر «علیرضا آریان»، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی راهنمای خوبی برای خریدن و نگهداری از این حیوان زیبا و کوچک است، برای آن‌ها که مثل من مجبور به داشتن خبرسازترین عضو سفره هفت سین هستند. لطفاً بخوانید:

 خواهش می‌کنم ماهی نخرید
خواهش می‌کنم ماهی نخرید. این نخستین توصیه دکتر آریان است. وی می‌افزاید: خواهش می‌کنم امسال ماهی را از سفره‌هایتان حذف کنید و زندگی را به این موجودات کوچک هدیه بدهید؛ دست کم برای رفاه حال حیوانات و رعایت حقوق آن‌ها تا جایی که می‌توانید تعداد ماهی کمتری تهیه کنید.
دکتر آریان با اشاره به اینکه شهروندان ماهی‌ها را از مراکز مجاز تهیه کنند، در مورد ویژگی های ماهی قرمز سالم به خبرنگار ما می‌گوید: ماهی قرمز باید دارای تحرک مناسب باشد و پولک‌های آن سالم و فاقد هرگونه ضایعه از قبیل زخم و... باشد؛ ضمن اینکه باله‌های شنای ماهی نیز باید قائم و دم آن کشیده باشد و تحرک لازم را داشته باشد.
وی می‌افزاید: ماهی سالم باید فاقد هرگونه برآمدگی در بدن بوده و چشم‌های ماهی نیز باید بدون بیرون زدگی و یا تورفتگی و قرینه باشد.

 بیماری‌هایی که مشترک است
این دکترای دامپزشکی تصریح می‌کند: بیماری های زیادی داریم که بین آبزیان و انسان مشترک است.
اما بین انسان و ماهی قرمز بیماری سل پوستی و قارچی و انگلی را داریم که می‌تواند از ماهی قرمز به انسان منتقل شود و برای همین به کودکان و بزرگسالان توصیه می‌شود به ماهی و آبی که ماهی در آن شنا می‌کند دست نزنند و از توری‌هایی که مخصوص گرفتن ماهی است و یا دستکش برای عوض کردن آب و جابه‌جایی ماهی استفاده کنند و حتماً پس از اتمام کار، دست‌ها را با آب و صابون بشویند.

 عوامل حیات ماهی
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی یادآور می‌شود: ماهی قرمز به عواملی نظیر هوا، دما، آب و غذا به مقدار مناسب نیاز دارد تا هم سالم بماند و هم رشد بهتری داشته باشد. مناسب‌ترین دما برای این ماهی بین 12 تا 25 درجه سانتیگراد است.در دمای بیشتر از 25 درجه ماهی نیاز به اکسیژن بیشتری پیدا می‌کند و ممکن است بر اثر کمبود آن بمیرد و در دمای کمتر از آن فعالیت بدنی‌اش کند و متوقف می‌شود.
به نظر ایشان ماهی قرمز در حالت عادی نیاز به غذای خاصی ندارد و مواد مورد نیازش را از همان آبی که در آن است تأمین می‌کند، مگر اینکه بخواهید از  اندازه ای که هست، بزرگ‌تر شود که در آن صورت باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود.


 نان و خرده شیرینی بهترین غذای ماهی قرمز
به نظر این دامپزشک نان و خرده‌های شیرینی در حجم خیلی کم، بهترین غذا برای این ماهی هاست و حداکثر در طول ماه، اندازه وزن خود ماهی غذا نیاز دارد.

 تنگ‌ها؛ خانه‌های کوچک ماهی‌ها
ماهی‌ها به اكسیژن موجود در هوا احتیاج مبرم دارند و این اكسیژن از طریق سطح هوایی كه با آب در تماس است وارد ظرف نگهداری ماهی می‌شود. بنابراین هر چه سطح مقطع بالای تنگ بزرگ‌تر باشد، اكسیژن بیشتری به ماهی می‌رسد.
تنگ هایی که دهانه تنگ تری دارند، گزینه مناسبی برای نگهداری از این ماهی‌ها نیستند.
به توصیه وی آبی هم که برای زندگی ماهیان انتخاب می‌کنید باید دارای شرایط مناسب باشد. برای اطمینان از خارج شدن کامل موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی‌ها، آب را به مدت یک شبانه روز در ظرف دهان گشاد نگهداری کرد و سپس مورد استفاده قرار داد، ضمن اینکه بهتر است هر هفته یک بار این آب عوض شود.
دکتر آریان معتقد است ماهی قرمز برعکس تصور همه، طول عمر زیادی دارد و تا 32 سال عمر طبیعی دارد و اگر شرایط نگهداری‌اش مهیا باشد بین 12 تا 25 سال به راحتی عمر می‌کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.