قدس آنلاین/فاطمه معتمدی: رئیس اتحادیه صنف هتلداران خراسان رضوی با اشاره به اقدام شهرداری مشهد نسبت به صدور مجوز اقامتی خاطر نشان کرد: این اقدام شهرداری دور از انتظار است. شهرداری با دریافت وجه نسبت به صدور مجوز تغییر کاربری واحدهای مسکونی به مهمان پذیر اقدام می‌کند و این مسأله هتل‌ها را که با صرف هزینه قابل توجه و رعایت قانونی الزامات و نرخ‌ها ایجاد شده، با مشکل مواجه کرده است.

ساخت مراکز اقامتی ارگانهای دولتی غیرقانونی است

 فعالیت بدون پاسخگویی!
محمد قانعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت: این مسأله سبب شده است که واحدهای مسکونی تغییر کاربری داده شده، برای خود در جذب مسافر و اسکان آن حقی قایل باشند، در حالی که میهمان‌پذیرها و هتل‌ها تابع شرایط سخت مانند بازرسی و نظارت ارگان‌های مختلف نظیر بهداشت و درمان، میرات فرهنگی و گردشگری و مالیات هستند، اما واحدهای مسکونی با مجوز شهرداری بدون اینکه تحت نظارت و بازرسی باشند، در این عرصه فعالند، بدون اینکه به جایی پاسخگو باشند.

 جذب مسافر در خانه‌های شخصی
وی با اشاره به شمار واحدهای مسکونی که با مجوز شهرداری اقدام به جلب و جذب و اسکان مسافر در مشهد می‌کنند، افزود: قبلاً شمار این واحدها اندک بود، اما اکنون بسیاری از مالکان بخصوص در اطراف حرم مطهر ترجیح می‌دهند، به جای اجاره دادن واحد مسکونی با پرداخت پول به شهرداری و دریافت مجوز تغییر کاربری از مسکونی به مهمان پذیر، نسبت به اسکان مسافر اقدام می کنند.
وی با اشاره به طرحی از سوی سازمان میراث فرهنگی  و گردشگری استان مبنی بر نظارت بر خانه مسافرها افزود: با این حال در کنار این مسأله شهرداری نیز در حوزه صدور مجوز تغییر کاربری واحدهای مسکونی به مهمان‌پذیر ورود کرده است.

  ضرر و زیانی که دلالان و زواربر‌ها می‌زنند
وی با بیان اینکه در کنار موضوع خانه‌های شخصی و مراکز اقامتی غیر مجاز، فعالیت دلالان و زواربر‌ها نیز به اقتصاد هتل‌ها و مراکز اقامتی دارای مجوز و قانونی ضربه زده است، گفت: همچنین بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی در مشهد نسبت به ایجاد مراکز اقامتی برای خود اقدام کرده‌اند، در حالی که از نظر قانون این اقدام غیرقانونی است.

  افزایش قیمتی در کار نیست
وی درخصوص افزایش نرخ اقامت در هتل‌ها در تعطیلات سال جدید اظهار داشت: هیچ گونه افزایش قیمتی در روزهای پایانی سال جدید و ویژه نوروز اعمال نخواهد شد.
وی با اشاره به افزایش 12 درصدی نرخ‌ها در اوایل دی ماه افزود: با توجه به رکود اقتصادی و تورم بسیاری از هتلداران تمایلی نسبت به  اعمال این میزان تغییر و افزایش قیمتی ندارند و نرخ‌های قبل را اجرایی می‌کنند.
وی با بیان اینکه از دی ماه سال جاری هتل‌ها مجاز به اجرایی کردن افزایش 12 درصدی اقامت بودند، اضافه کرد: با این حال بسیاری از اعمال آن خودداری کردند.
قانعی در این باره که آیا اختلاف قیمت عاملی برای پایین بودن ضریب اشغال هتل‌هاست، گفت: نه. این طور نیست و در حال حاضر نرخ اقامت در هتل‌ها چنان تفاوتی با مهمان پذیرها ندارد، به طوری که این اختلاف بین پنج تا 6 و  حداکثر 10 درصد است.
وی افزود: ذکر این نکته نیز لازم است که نرخ اقامت در هتل‌های مشهد و خراسان رضوی با هدف رفاه بیشتر زائران  و نیز از آنجایی که زائران امام رضا(علیه السلام) از قشر متوسط جامعه هستند، لذا از میانگین کشور 30 درصد کمتر و پایین‌تر است. درحالی که هتل‌های مستقر در این کلانشهر به دلیل نوساز بودن و احداث جدید بخصوص طی 10 سال اخیر از استاندارد بالاتری در کشور برخوردارند.

 کاهش مسافر!
وی با اشاره به کاهش شمار مسافران حوزه خلیج فارس به مشهد، گفت: در سال جاری شمار آنان نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش داشته است.
وی یکی از دلایل مؤثر در رزرو نشدن تمام ظرفیت هتل‌ها در مشهد را وجود مراکز اقامتی غیرمجاز دانست و گفت: وجود این مراکز به اقتصاد شهر مشهد ضربه می‌زند و از آن طرف فعالیت هتل‌های چند ستاره مشهد را که با سرمایه قابل توجهی ایجاد شده است، با مشکل مواجه کرده است.
قانعی با بیان اینکه طی یک سال اخیر با ساخت 36 هتل حدود 20 درصد به ظرفیت هتل‌های استان اضافه شده است، یادآور شد: با وجود هتل‌های چند ستاره و صاحب نام و دیگر مراکز اقامتی مجاز مانند هتل آپارتمان‌ها، در مشهد نیازی به فعالیت خانه‌های شخصی برای جذب و اسکان مسافر نیست.

  رزرو تنها نیمی از هتل‌های شهر
وی در خصوص میزان رزرو هتل‌ها گفت: هنوز میزان رزروها به حد کامل نرسیده فقط 50 درصد است که امیدواریم، در نوروز ضریب اشغال تخت‌ها به 90 درصد برسد.
وی با اشاره به وجود 195 هتل با 50 هزار تخت با گنجایش امکان اسکان 75 هزار نفر در استان که کمتر از 20 درصد آن در شهرستان‌ها و مابقی در مشهد دایر است، افزود: هزینه یک شب اقامت در هتل از تختی 60 هزار تومان تا 375 هزار تومان است.
وی با انتقاد از ساخت و ساز هتل در مشهد و استان بدون نیازسنجی اظهار داشت: در کنار شمار هتل‌های موجود 200 واحد دیگر نیز در دست ساخت است و این درحالی است که ضریب اشغال در حال حاضر کمتر از 15 درصد است که در عید هم به 100 درصد نمی‌رسد. حتی در ایام پرترافیک مانند دهه آخر صفر هم این ظرفیت به طور کامل پر نمی‌شود. وی گفت: 55 درصد مراکز اقامتی کشور در مشهد مستقر
شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدجعفرکاظمی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    سرکارخانم معتمدی خبردارید که دراین کشورهرچیزی که غیرقانونی باشد بیشتراز معمول اجرامیشود ؟