قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي با اشاره به قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان اظهار داشت: در راستای اجرای این قانون به طور خاص تشکیلات مشخص شده‌ای به اسم انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان با هدف اجرای بخشی از قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تعریف شد که نخستین دور انتخابات آن در سال ۹۰ در خراسان رضوي برگزار شد.

 فعالیت « برند» های تقلبی در مشهد

 عملکرد نامطلوب
باخرد در نشست خبری پیرامون تشریح برنامه‌های انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان افزود: در حوزه اجرا، عملکرد نخستین دوره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوي رضایتبخش نبود.
وی با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان در شهریورماه سال جاری اضافه کرد: در این دوره پنج نفر به عنوان اعضای اصلی و دو عضو علی البدل هیأت مدیره برای مدت چهار سال در 17 شهر انتخاب شدند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر آمار شکایات مردمی و اینکه رأی چه میزان از این شکایات به نفع مصرف کنندگان صادر شده است، تصریح کرد: همه شکایاتی که به اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌رسد در حوزه حقوق مصرف کنندگان است که بخشی از آن صنفی و قسمت دیگر شکایات غیرصنفی است.

 خلع سلاح انجمن!
وی درخصوص وضعیت و نتایج رسیدگی به شکایات مردمی توسط انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به خبرنگار ما گفت: سال 92 در بازنگری قانون نظام صنفی ماده 14 حذف شد و برابر آن انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان صلاحیت رسیدگی به شکایات مردمی را از واحدهای صنفی ندارند، این در حالی است که این ماده قانونی تا پیش از حذف به انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کننده اجازه می‌داد در صورتی که پس از دریافت شکایت نتوانند بین طرفین سازش ایجاد کنند، موضوع در قالب پرونده برای رأی به تعزیرات حکومتی ارسال شود.

 گران فروشی، کم فروشی و تقلب بیشترین تخلفات
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي درباره رسیدگی انجمن به شکایات مردمی از حوزه عملکردی شرکت‌های بازاریابی نیز تصریح کرد: شرکت‌های بازاریابی که در استان بین 8 تا 9 شرکت است دارای اتحادیه صنفی در تهران هستند، از این رو این شرکت‌ها واحد صنفی تلقی شده و بنابراین ورود انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای رسیدگی به شکایات مردمی از واحدهای صنفی غیرمجاز است.
باخرد در بخش دیگر عمده‌ترین تخلفات و کاستی‌ها در حوزه رعایت حقوق مصرف کنندگان را گران فروشی، کم فروشی و تقلب دانست.

 برندهای غیرواقعی
وی درباره نظارت بر برندهای موجود در بازار و اینکه چقدر از این برندها واقعی یا تقلبی هستند، اذعان داشت: از چهار ماه پیش طرحی برای بازرسی و نظارت درخصوص تفکیک برند واقعی از نوع تقلبی آن توسط سازمان شروع شده است.
این مقام مسؤول با بیان اینکه خراسان رضوي و مازندران به عنوان نخستین استان‌ها در این حوزه ورود یافته‌اند، خاطرنشان کرد: بر این باوریم انواع و اقسام کالاهایی که به نام برند خارجی عرضه می‌شود برند واقعی نیست، بنابراین در قالب این طرح آن دسته از کالاهایی که توانستند نمایندگی واقعی برند در استان و کشور را اخذ کنند، دسته بندی می‌شوند.
باخرد ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده از 35 برند معروف، تنها 14 برند توانستند نمایندگی واقعی برند در کشور و استان را اخذ کنند، به عبارت دیگر در خراسان رضوي تنها یک برند است که مستقیم دارای نمایندگی برند واقعی را دارد و 14 مورد دیگر نیز در مشهد نمایندگی شعبه دارند.
وی تأکید کرد: بنابراین برندی که واقعی نباشد یا قاچاق و یا تقلبی است که در حالت تقلبی این کار در داخل کشور با الحاق یک بر چسب انجام و یا اینکه در کشورهای همجوار مانند پاکستان و چین تقلب شده و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.
وی اضافه کرد: تذکر لازم و تعهد گرفته شده است که باید از طریق مراجعه به مرکز اصناف بازرگانان ایران نسبت به ثبت برند و دریافت کدملی اقدام شود.

 برخورد در سطح خرده فروشی
وی با بیان اینکه طی چند روز اخیر سازمان وارد فاز اجرای برخورد با این موارد در سطح خرده فروشی شده است، گفت: با افرادی که مراحل الزامی یاد شده را رعایت نکنند برخورد و اجناس و کالاهایی که به اسم برند عرضه می‌شود توسط پلیس مبارزه با قاچاق کالا جمع‌آوری می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین شاخص در برند ضمانت بعد از خرید است، اظهار داشت: در یک برند واقعی تفاوت در قیمت به دلیل تعرفه واردات تا حدی قابل پذیرش است، اما این تفاوت نباید خیلی فاحش باشد، در حالی که در بازار چندان رعایت نمی‌شود.
وی ادامه داد: توصیه می‌شود پیش از اینکه کالای برند به عنوان جنس تقلبی و قاچاق جمع‌آوری شود نسبت به اخذ و دریافت کدملی و ثبت برند اقدام شود و توضیح بیشتر اینکه تاکنون برخوردها بیشتر در سطح انبارها و نمایندگی‌ها بوده است، اما بتازگی در سطح خرده فروشی نیز کار آغاز شده و نسبت به جمع آوری کالای برند قاچاق و تقلبی اقدام می‌شود.

 ماجرای ساختمان انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوي نیز در تشریح وظایف، اختیارات و مشکلات انجمن اظهار داشت: انجمن در خراسان رضوي با مشکل عدم تحویل ساختمان و دفتر انجمن از سوی مسؤولان قبلی مواجه است.
ابراهیمی، در تشریح این ماجرا افزود: با تغییر هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان، شهرداری منطقه 8 نسبت به تعویض تابلوی سردر انجمن اقدام کرده است بدون اینکه اسناد و املاک و وسایل را تحویل دهد و به جای آن تابلوی مدیریت بحران شهرداری منطقه 8 را نصب کرده است.
وی اضافه کرد: اکنون چندین ماه است نتوانستیم اسناد و مدارک و میز و صندلی را از انجمن قبلی بگیریم.
وی با بیان اینکه شهرداری نهاد عمومی است، گفت: هیچ شخصی مجاز نیست بدون طی فرآیند قانونی ساختمان یا ملکی را به افراد واگذار کند، حتی اگر آن شخص عضو شورای شهر باشد. انجمن ادعایی برای استقرار در این ساختمان ندارد، بلکه پیگیر است طی چه صورت جلسه‌ای این ساختمان پس گرفته شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.