قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست : اسفندماه هر سال فرصتی است برای رقابت جدی پخش‌کنندگان فیلم‌های سینمایی برای به دست آوردن یکی از فرصت‌های مناسب نمایش عمومی‌ فیلم‌های سینمایی، ‌یعنی اکران نوروزی.

نوروز تلخ سینما

 یکی از مهمترین اکران‌های سال که می‌تواند تأثیر بسیاری در گیشه و البته فروش فیلم‌های سینمایی داشته باشد، اکران ویژه عید نوروز است. اکرانی که معمولاً با فروش بسیار بالایی در گیشه همراه است و بسیاری از فیلم‌هایی که قرار است در طول سال اکران شوند، تمام تلاش‌شان را می‌کنند که در این اکران قرار بگیرند و به اصطلاح خودی نشان بدهند وآغازکننده سال خوشی برای یک سال سینما باشند.
اکران نوروزی به دلیل استقبال مخاطبانی که در این ایام فرصت مناسبی برای فیلم دیدن پیدا می‌کنند و زمان طولانی آن، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. اما آنچه هر ساله نادیده گرفته می‌شود ایجاد یک بستر متنوع برای این نوبت اکران و رنگ‏آمیزی مخاطب‌پسند آن است تا این تنوع اکران بتواند طیف گسترده‌ای از مخاطبان و سلیقه‌ها را راضی نگه دارد و گیشه‌ای پر و پیمان برای سینما فراهم کند.
شورای صنفی هرسال گزینه‌های فراوانی برای اکران نوروز دارد اما انتخاب فیلم‌های مناسب برای اکران در این مقطع زمانی مهم است. امسال اما در جدول اکرانی که سیاستگذاران سینما و شورای صنفی برای نوروز بسته‌اند، حضور برخی فیلم‌های موفق اما تلخ جشنواره سی و چهارم دیده می‌شود. این فیلم‌ها ممکن است بتوانند تصور کلیشه‌ای اکران فیلم‌های کمدی و ملودرام‌های عامه‌پسند را در این ایام در مخاطب عوض کنند اما مطمئناً نمی‌توانند مخاطبان انبوه این ایام را راضی نگه دارد و در ایامی ‌که زمان شادی است زمان خوشی را هر چند کوتاه برای مخاطب هنر هفتم بخصوص خانواده‌ها فراهم کنند. به هر جهت این سؤال همچنان پا برجاست که آیا اکران برخی فیلم‌های موفق ولی تلخ در این ایام، به دلیل سیاست موجود است یا بضاعت موجود؟

 تنوع اکران را مثبت می‌دانم
قدرت‌الله صلح‎میرزایی، کارگردان سینما درباره تنوع ژانرها در اکران نوروز95 می‌گوید:مطمئناً سیاست‌هایی برای انتخاب برخی فیلم‌ها هرچند تلخ در اکران نوروزی وجود دارد. اتفاقاً اکران امسال برخلاف سال‌های گذشته که معمولاً شاهد اکران کمدی‌هایی بعضاً عامه‎‏پسند بودیم که نه تنها هیچ کمکی به فروش سینما نمی‌کنند بلکه باعث دلزدگی مخاطب هم در طول سال می‌شوند، از تنوع و گوناگونی زیادی برخوردار است که این قضیه به نظرم خیلی خوب و مثبت است.
این کارگردان ادامه می‌دهد:در کنار این فیلم‎ها، در این ایام فیلم‌های مفرح و البته فاخری روی پرده می رود که می‌تواند نظر هر طیف مخاطبی را تأمین کند. چون در این ایام ما با مخاطبانی با سلیقه‌های متفاوت مواجهیم. این دیگر به مخاطب بستگی دارد که چه ژانری را برای تماشا انتخاب کند.

 فیلم کمدی نداریم، مجبوریم فیلم تلخ بگذاریم
مسعود ردایی، تهیه‌کننده سینما اما در این رابطه نگاه دیگری دارد و می‌گوید: قاعدتاً در این ایام که مردم زمان بیشتری برای در کنار هم بودن دارند و ایام شادمانی است باید بیشتر لیست اکران را فیلم‌هایی سرگرم‌کننده و مفرح تشکیل بدهد.
ردایی با اشاره به این نکته که معمولاً هر سال فیلم‌هایی در این ایام اکران می‌شوند که کمدی هستند، می‌گوید: وقتی تولید فیلم‌های کمدی‌مان در طول سال کم است یا اصلاً تولید نشده‌اند چه باید کرد؟ نمی‌شود که اکران نوروزی را خالی گذاشت مجبورند فیلم‌هایی را اکران کنند که شاید حتی موضوعی تلخ داشته باشند.هر چند تا جایی که می‌دانم اکران نوروزی امسال تنها معطوف به فیلم‌های تلخ نیست و فیلم‌های کمدی هم که در حال حاضر بر پرده سینما‌ها هستند کم نیستند. به نظرم طیف ژانری در این ایام زیاد است و این جای خوشحالی دارد.
این تهیه کننده در ادامه درباره معایب انتخاب برخی فیلم‌های تلخ برای اکران نوروزی اظهار می‌دارد: پرواضح است که اکران نوروزی ویترین و استارت اکران سالیانه سینماست و وقتی این ایام اکران را با فیلم‌های پر مخاطب خوش‎فروش آغاز کنیم می‌توانیم به داشتن یک سینمای موفق و استقبال مخاطب در طول سال خیلی کمک کنیم ولی به هر جهت این سیاست شورای صنفی است و کاری هم نمی‌توان کرد.

 مخاطب بی اهمیت است
کاظم راست‌گفتار، کارگردان فیلم‌هایی چون عروس خوش‎قدم،چک و...اما چندان دل خوشی از لیست اکران نوروزی امسال ندارد و می‌گوید: ببینید ما یک شورای صنفی داریم که در معرض انواع و اقسام اتهامات و رابطه‌هاست از آن طرف یک تعداد شرکت پخش‏کننده هم داریم که آنها هم در معرض روابط و دستورالعمل‌‎های خاصی هستند که از جاهای مختلفی به آنها دیکته می‌شود.
اینها هر سال یک‌سری اولویت‎هایی را برای اکران نوروزی دارند و در کنارش اولویت‌هایی که شرکت‌های پخش اعلام می‌کنند. این وسط به تنها چیزی که کوچکترین توجهی نمی‌شود مخاطب است. اینها اصلاً دنبال این نیستند که مخاطب در این زمان به چه فیلمی ‌نیاز دارد فقط اولویت!
وی ادامه می‌دهد: مشکل ما فقط که اکران نوروزی نیست. من می‌گویم جشنواره فجر امسال هم از این قاعده مستثنی نبوده است. فیلم‌هایی که جایزه گرفته و در لیست اکران قرار گرفته‌اند همه تولیداتی بوده‌اند که توسط نهادهای دولتی و سرمایه‌های خاص حمایت شده‌اند؛ فیلم‌هایی که اصلاً دغدغه برگشت سرمایه ندارند.
راست گفتار در پایان می‌گوید:اصلاً می‌دانید ماجرا از چه قرار است؟ ما در این سینما 20رئیس داریم؛ این بیست تا هر کدام برای خودشان تصمیم می‌گیرند بعد برای اینکه دعوایشان نشود به شکل ملوک‎‏الطوایفی برای اکران نوروزی سهم‌خواهی می‌کنند، بعد سهم فلان نهاد و مؤسسه را در نظر می‌گیرند بدون اینکه در این میان اقتضائات نوروزی و البته خواست مخاطب مدنظر باشد. در این سهم‎خواهی نه تنها مخاطب که اقتصاد سینما هم در نظر گرفته نمی‌شود. البته این قضیه تنها مشکل امسال نیست و این ماجرا سال‌هاست که وجود دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.