قدس آنلاین- لرستان : چهارشنبه سوری نام جشنی است که تغییر یافته از مراسم باستانی به نام پنجه دزدیده یا اندرگاه که برگرفته از آیین زردشتی است.

چهار شنبه سوری را ایرانی برگزار کنیم

به گزارش قدس آنلاین از خرم آباد، ایرانیان از ۱۷۰۰سال قبل از میلاد تاکنون در پنج روز آخر سال با بر افروختن آتش، در کنار آن آیین  زیبا جشن وشادی را به جا می آوردند. یکی از مراسم قابل توجه در شب چهار شنبه سوری بر افروختن آتش کوچک در مکان های خاص است و هر کسی بانیتی که در دل دارد از روی آتش می پرد، در این شب اهل خانه دور هم جمع می شوند و با خوردن آجیل و شیرینی این شب زیبا را جشن می گیرند و، آتش بازی بدون هیچ گونه حادثه ای به خوبی و خوشی اتمام به بدین ترتیب استقبال سال نو می روند.

متاسفانه در سال های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه گردیده است، بطوریکه چند سالی است به میادین جنگ تبدیل شده است با این تفاوت که گردانندگان این میادین جنگ بزرگسالان نیستند بلکه کودکان و نوجوانانی هستند که در کوچه و خیابانها خطر می آفرینندتا جایی که مسوولان رابه فکر واداشته در این شب جشن تدابیر امنیتی بیندیشند ولی با همه تدابیر و توصیه های رسانه ها و هشدارهای مسوولان متاسفانه هر ساله شاهد حوادث تکان دهنده ازجمله سوختگی های شدید،از دست دادن چشم و...برای جوانان و نوجوانان هستیم.

این روزها در برخی مکان ها شاهد خشونت عده ای از مردم هستیم حتی شبکه های مجازی هم مکانی شده اند برای ابراز خشم افراد،که در این بین چهارشنبه سوری هم فرصتی شده برای افرادی که سعی دارند خشم فرو خورده خود را خالی کنند. به دلیل ماهیت فیزیکی چهارشنبه سوری و گره خوردن آن با آتش بازی انفجار،ترقه و به هم خوردن نظم عمومی آسیب دیدن شرکت کنندگان وعابران در جشن بیشتر به چشم می خورد. ماهیت چهارشنبه سوری را نمی توان زیر سوال برد بلکه باید راهکارهایی ارائه  دادتا شرکت کنندگان در جشن بتوانند هیجان خود را به نحو بی خطر بیرون بریزند.به همین دلیل چند سالی است که مسوولان فقط با کارهای نابهنجار،انفجار و.....بر خورد می کنند البته علت خشونت و اعمال نابهنجار در چهارشنبه سوری فقط بی عدالتی و خشم فرو خورده نیست و در این میان افراد سودجویی هم هستند و گاهی هم افرادی در جشن حضور دارند که دارای اختلالات روان پزشکی مانند شخصیت ضد اجتماعی، شخصیت مرزی......که نمی توانند کنترل درستی روی خشم خود داشته باشند.

در همین راستا رييس دانشگاه علوم پزشكي لرستان با اشاره به حوادث سال گذشته در چهار شنبه سوری گفت: متاسفانه در سال گذشته 24 مورد حوادث ناشی از آتش سوزی با مواد محترقه داشته ایم . دكتر كورش ساكي اظهار داشت: بیشترین آسیب دیدگی در زمینه سوختگی  سر و صورت و گوش بوده است که در این زمینه هفت مورد گزارش شده  است. وی با تاكيد براينكه افراد بايد از نگهداري مواد محترقه و منفجره بطور جدي پرهيز نمايند، گفت: خانواده‌ها مراقب كودكان و نوجوانان خود باشند و با آگاهي دادن،آنها را از خطرات مواد محترقه آگاه سازند.وي افزود: نوجوانان و جوانان بايد خطرات ناشي از بازي با مواد منفجره و وسايل آتش‌بازي را بدانند وبه دوستان خود يادآوري كنند و حتي‌المقدور از حضور در اين مراسم به ويژه در محل‌هاي شلوغ خودداري كرده و در صورت لزوم به همراه والدين خود در مراسم چهارشنبه‌سوري شركت كنندوتوصيه‌هاي كارشناسان ايمني را جدي گرفته و با بي‌احتياطي در روزهاي پاياني سال، شادي خود و ديگران را به ماتم غير قابل جبران تبديل نكنند.

دكتر ساكي همچنين افزود: خانواده‌ها مسئووليت بيشتري در مراقبت از فرزندان خود برعهده دارند لذا بايد با گوشزد كردن خطرات جاني و مالي ناشي از انفجار مواد محترقه و ارائه توصيه‌هاي ايمني لازم، فرزندان خود را به اجتناب از دست زدن به اين بازي‌هاي خطرناك تشويق كنند و والدين در صورت لزوم به همراه فرزندان خود در اين مراسم شركت و بر رفتارهاي آنان نظارت داشته باشند.

وي تصريح كرد: شهروندان بايد در روزهاي پاياني سال كه منتهي به چهارشنبه‌سوري مي‌شود، از قرار دادن اشياء و مواد قابل اشتعال به خصوص ظروف نفت و مايعات سريع‌الاشتعال در محل روباز و غيرمسقف خودداري كنند چرا كه پرتاب فشفشه و افتادن آن بر روي اين مواد موجب بروز آتش‌سوزي‌هاي بزرگ خواهد شد و حتي‌الامكان پنجره‌هاي منازل نيز بايد در اين مواقع بسته باشند تا مانع ورود مواد و لوازم آتش‌بازي پرتاب شده به اطراف شود.

ساکی گفت: در صورت بروز آتش‌سوزي، خونسردي خود را حفظ كرده، سريعا كودكان را از محل حريق به محل امن انتقال داده و سپس بلافاصله با تلفن 125 به ستاد فرماندهي آتش‌نشاني اطلاع دهند و چنانچه با مصدومي مواجه شدند با تلفن 115 مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي تماس گرفته و مراتب را با ذكر نشاني دقيق و نوع حادثه اطلاع دهيد.

باید این فرهنگ برای مردم نهادینه شود که میتوان با برگزاری یک آتش مختصر و جمع شدن اعضای خانواده به دور آن، میتوان چهار شنبه سوری را به رسم و سنت ایرانی و به دور از هرگونه اتفاق ناگواری سال را به پایان رساند و به استقبال سال جدید رفت.به امید برگزاری چهارشنبه سوری عاری از هر گونه حوادث دلخراش و تکان دهنده در ایران و استان لرستان.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.