مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از ساخت کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی با ظرفیت ۳۳۰۰ تن در سال ۹۵ خبر داد.

 ساخت کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی در تهران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا،حسین جعفری در نشست خبری صبح امروز دوشنبه، با اشاره به تولید 50 هزار تنی نخاله‌های ساختمانی شهر تهران گفت: در سال آینده شاهد کلنگ‌زنی نخستین کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی با ظرفیت 3300 تن خواهیم بود و در مرحله بعدی با ساخت دومین کارخانه با ظرفیت 3700 تن به نقطه‌ای خواهیم رسید که دیگر حتی دفن غیرمستقیم زباله‌ها در شهر تهران را نیز نخواهیم داشت.

وی افزود: در سال 94 با توجه به فرهنگ‌سازی و آموزش درخصوص تفکیک زباله توانستیم میانگین تفکیک زباله در شهر تهران را به 17 درصد برسانیم. البته در برخی مناطق شهر تهران این میزان تا 20 درصد رسیده است و برخی مناطق نیز کمتر از 17 درصد است اما پایین ترین درصد تفکیک زباله در میان مناطق 22 گانه شهر تهران 15 درصد بوده است. این میزان از تفکیک زباله به آنچه که شورای اسلامی شهر تهران تعیین کرده است تفاوت چندانی ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به بهینه‌سازی در حوزه‌های مختلف پسماند در شهر تهران اشاره کرد و افزود: با توجه ویژه آموزش‌ها تلاش شده، سطح فرهنگ و جذب مشارکت‌های مردمی در حوزه‌های تفکیک پسماند افزایش پیدا کند. تعیین نظام‌نامه‌ها و اصلاح آنها باعث شده قراردادهای میان ما و پیمانکاران برای تامین زیرساخت‌های مختلف در حوزه پسماند افزایش پیدا کند.

جعفری به اجرای طرح‌های پایلوت به عنوان اقدامات سال پیش رو در سازمان مدیریت پسماند شهر تهران اشاره کرد و افزود: انتقال مخازن زباله به مراکز تجاری، مسکونی، صنعتی و آموزشی، از اقداماتی است که می‌تواند بسیاری از معضلات شهر تهران را حل کند. در این طرح مخازن تر و خشک در اختیار این مراکز قرار می‌گیرد که با محاسن زیادی همراه خواهد بود. یکی از مخاطراتی که در تمام دنیا در حوزه پسماند با آن مواجه هستند و شهر تهران نیز از این موضوع رنج می‌برد، وجود زباله‌گردها است. با انتقال این مخازن به مراکز مسکونی، صنعتی،‌ تجاری و... می‌توان این معضل را حل کرد.

وی افزود: انتقال مخازن زباله به زیر سطح در تهران نیز از اقدامات پایلوتی خواهد بود که در سال 95 اجرایی خواهد شد. در حال حاضر در 30 نقطه به صورت پایلوت این طرح اجرا شده که پس از مشاهده بازخوردها در خصوص ادامه این طرح، تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در تشریح اجرای این طرح ادامه داد: مخازن زباله‌ها در زیر زمین قرار می‌گیرند به گونه‌ای که ورودی آنها با مبلمان منطقه انطباق داشته باشد و به زیبایی شهر بیافزاید. قطعا اجرای این طرح در جهت وارد کردن کمترین مخاطره بصری به شرح خواهد بود، البته در روند اجرای آن مشارکت شهروندان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مخازن با ماشین‌های مخصوص از زیر زمین بیرون کشیده شده و تخلیه خواهند شد.

جعفری به برگزاری سمپوزیوم المان‌های شهری با مواد بازیافتی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: این طرح در قالب طرح بهارستان با تفاوت‌هایی نسبت به سال‌های گذشته برگزار خواهد شد. در حال حاضر نیز برخی المان‌ها که از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند در سطح شهر قابل مشاهده هستند که علاوه بر جاذبه‌های بصری می‌توانند صرفه اقتصادی نیز به همراه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح استقبال از بهار سازمان مدیریت پسماند شهر تهران اشاره کرد و ادامه داد: بیش از 25 هزار مخزن پلاستیکی و 4000 مخزن فلزی تهیه شده است تا در طرح استقبال از بهار در اختیار مناطق قرار بگیرد. در حال حاضر نیز مناطق مسوول نوسازی مخازن زباله سطح شهر هستند. علاوه بر این مخازن کوچک‌تر 120 لیتری و کارتن پلاست‌ها در اختیار واحدهای تجاری که قبلا در این زمینه آموزش دیده‌اند قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به پخش انیمیشن‌ها و مستندهای آموزشی با همکاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان اشاره کرد و افزود: برای سال آینده قرارداد ایجاد دو زباله‌سوز با ظرفیت 1600 تن بسته خواهد شد که در این راستا 45 شرکت از 21 کشور دنیا در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند که از این میان 15 شرکت با استانداردهای مطابقت داشتند که پس از ایام نوروز از میان آنها دو شرکت برای ساخت زباله‌سوزها انتخاب خواهند شد. قطعا در ساخت زباله‌سوزها تکنولوژی‌های نوین به کار گرفته خواهد شد.

*دریاچه شیرابه خشک شده است

جعفری از خشک شدن دریاچه شیرابه شهر تهران خبر داد و افزود: جشن خشک شدن این دریاچه را در بهار سال آینده خواهیم گرفت و مردم شهر تهران را با شوق ناشی از خشک شدن این دریاچه همراه خواهیم کرد.

وی افزود: افتتاح فاز تکمیلی سلول دفن بهداشتی پسماند بیمارستانی در بهار 95 انجام خواهد شد و دو ایستگاه خدمات شهری ما در سطح شهر تهران سرپوشیده می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: در سال آینده شاهد حل یک معضل دیرین شهر تهران به نام پسماندهای ساختمانی خواهیم بود. در حقیقت با کلنگ‌خوردن کارخانه 3300 تنی استحصا نخاله‌های ساختمانی گام موثری در حل این معضل برمی‌داریم.

جعفری به همراهی شورای اسلامی شهر تهران و کمیته محیط زیست شورا اشاره کرد و افزود: در بحث‌های کارشناسی شورای شهر تهران همراهی بسیار مناسبی داشته و شهردار تهران نیز به سلامت شهروندان توجه ویژه‌ای دارد، در مسیر اجرایی کردن طرح‌ها کمک بسیاری به سازمان مدیریت پسماند داشته است. رسانه‌ها نیز همچون گذشته در اجرای طرح‌ها همراه و یاور سازمان مدیریت پسماند بوده‌اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد: در نوروز 95 با اجرای طرح کمپین سفیران سبز زمین، در مسیر سفرهای نوروزی هر یک از شهروندان با همراه داشتن یک پلاستیک، زباله‌های خود را درون آن بریزند و از پرتاب زباله‌ها در مسیر جاده و یا رها کردن آنها در طبیعت خودداری کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.