استاد امیرخانی گفت: هدفی که در جشنواره خوشنویسی رضوی دنبال می‌شود، فرهنگ سازی و تعمیق معنویت است، اینکه هنر و فرهنگ بیاید و به نوعی مشارکت جدی در تلطیف فضای معنوی زندگی مردم داشته باشد.

 استاد امیرخانی: فرهنگ‌سازی و تعمیق معنویت؛ هدف برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)،استاد امیرخانی استاد مسلم خط نستعلیق ایران و جهان، نقطه ضعف جشنواره‌های برگزار شده ایرانی را گیر افتادن در بخش تشریفات و دور ماندن از اصل پیام رسانی به مخاطبان دانست و خواستار تامل و برنامه ریزی بیشتر برای برگزاری این اتفاق بزرگ و خجسته شد.
استاد امیرخانی با تکیه بر این مطلب که باید جشنواره‌ها در تمام کشور گردشی باشند تا جوانان هر منطقه احساس خوب پویایی را تجربه نمایند گفت: پیامی که از یک جشنواره معنوی بر می‌خیزد برای تمام کشور است، پس باید در تمام کشور امکان دسترسی به آن فراهم باشد.
استاد امیرخانی افزود: هدفی که در این جشنواره دنبال می‌شود، فرهنگ سازی و تعمیق معنویت است، اینکه هنر و فرهنگ بیاید به نوعی مشارکت جدی در تلطیف فضای زندگی معنوی مردم داشته باشد و به آگاهی‌ها تعمیق ببخشد؛ در حالیکه  گاهی متاسفانه جنبه تشریفاتی جشنواره به شدت بر بخش اصلی و هدف حمایتی از هنرمند، غلبه دارد.
وی تصریح کرد: نمی‌توانم نقدی وارد کنم هر نامی که بر آن می‌خواهید بگذارید، آنچه مهم است در هر جشنواره‌ای، هرکجا برگزار شود، اصل مطلب ایجاد انگیزه برای هنرمند است که من از یادآوری شرایط موجود جامعه هنری کشور هم ناراحتم.
وی خاطر نشان کرد: جامعه هنری ما با آن عظمت و عزتی که در عرصه تاریخ و معنا بخشی به جامعه بزرگ ایران داشته و دارند، از آن امکاناتی که جامعه را شاداب و سرزنده و تا حد امکان برخوردار می‌کند، فوق العاده بی ‌نصیب‌اند.
وی اشاره کرد: بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه می‌رسد از آثار درخشان، جذاب و برجسته، که عزیزان هنرمند در شاخه‌های مختلف هنری شکسته، نسخ، ثلث و خط نقاشی شرکت کرده‌اند، فقط ده جایزه تدارک دیده می‌شود. این آدم‌های شرکت کننده در طول سال، چه قدر باید ممارست کنند و زحمت بکشند، کار را به تذهیب کار بدهند و هزینه‌های متعدد جانبی متحمل بشوند و دست آخر تنها ده اثر تقدیر می‌شوند.
وی خاطر نشان کرد: ده جایزه به نسبت ۵۰۰ اثر، یک جور بی‌توجهی است در معنا، در حالیکه باید برای برخورداری هنرمند به طور جدی و به شدت حمایت شود.مسولان استان باید به این نکته فوق العاده مهم توجه داشته باشند که به تناسب این واقعه مبارک، حمایت و تشویق مناسبی را در نظر بگیرند.
در خدمت جشنواره خواهم بود
استاد امیر خانی خاطر نشان کرد: من نیز در موقع مناسب در خدمت عزیزان خواهم بود تا همکاری و همفکری کرده و راهکارهایی پیدا کنیم این کار شایسته‌تر از آنچه تا کنون در کشور انجام می‌شده صورت بگیرد و برای استان نقطه افتخاری باشد.
وی ضمن ابراز خشنودی از این بابت که مراکز استان‌ها در رشته‌های مختلف شرکت کرده‌اند و البرز نیز میزبان خوشنویسی رضوی است، گفت: برای میزبانی البرز بسیار خوشوقتم و این می‌تواند نقش مفیدی را در کل جشنواره ایفا کند. البته از ابتدای برپایی این جشنواره، پیشنهاد ما بود که درمراکز استان‌ها، گسترش پیدا کرده و از طرف آستان قدس رضوی، حمایت شود.
استاد امیرخانی، خرد و خردمندی و فرهنگ پروری را هدف این جشنواره خواند و گفت: چه کسی باید از این موهبت برخوردار شود؟ تمام مردم و مردم کجاهستند، در تمام جغرافیای ایران، بنابراین همواره پیشنهاد ما این بوده است که مراکز استان‌ها، بتوانند نقشی داشته باشند تا احساس مشارکت و انگیزه در همگان بوجود آید.
وی افزود: انجمن خوشنویسان با ۳۰۰ شعبه در تمام کشور،یک نمونه از این مشارکت‌ها است. خوشنویسی یک هنر ملی تاریخی است و فرهنگ در بطن و متن آن است، تعالی و رشد و گسترش آن طبیعی است. ما با ادبیاتی سر و کار داریم که چکیده تجربه‌ی تاریخی و فرهنگی ملت ماست. این ادبیات درون مایه‌ی خوشنویسی است و به این دلیل حامل معرفت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.