قدس ‌آنلاین- فاطمه معتمدی: ناظر پولی بانک مرکزی در خراسان رضوی در خصوص توزیع اسکناس نو در استان اظهار داشت: توزیع اسکناس نوشامل ۱۰ و ۲۰ هزار ریالی،۵۰ و ۱۰۰ هزار ریالی و همچنین ایران چک ۵۰۰هزار ریالی طرح جدید ویژه عید نوروز در مشهد به سه شیوه انجام می شود.

 توزیع اسکناس نو در خودپردازها و برخی شعب بانک ها

علی ضیایی در گفتگو با خبرنگار ما افزود:در مرحله اول طبق روال گذشته بخشی از سهمیه پول استان در اختیار بانکها قرار گرفته است که این سهمیه از دو روز گذشته قابل برداشت است.

*توزیع عمومی پول نو با هدف دسترسی آسان مردم

وی با بیان اینکه همچنین با هدف دسترسی آسان تر مردم به پول نو بخشی از سهمیه دریافتی استان از طریق شعب منتخب  توزیع می شود،اضافه کرد: 12 شعبه از بانکها صادرات،ملی،ملت،کشاورزی در مشهد به امر توزیع عمومی اسکناس نو اختصاص یافته است که مردم با مراجعه به این شعب از امروز و فردا می توانند نسبت به دریافت پول نو اقدام کنند.

وی با بیان اینکه سقف دریافت اسکناس نو در شعب منتخب در مشهد 50 برگ است،گفت: اسکناس های توزیع شده در این شعب 10 ، 20 و 50 هزار ریالی است.لازم به ذکر است سهمیه در نظر گرفته شده  در این شیوه از  توزیع پول نو 960 هزار برگ اسکناس است.

*توزیع از طریق خودپرداز

وی با بیان اینکه توزیع پول نو از طریق دستگاه خودپرداز نیز در نظر گرفته شده است،تصریح کرد: مردم در مشهد با مراجعه به دستگاههای خودپرداز در نظر گرفته شده بانکهای عامل نسبت به دریافت اسکناس نو50و 100 هزار ریالی  اقدام کنند.

* ایران چک 500 هزارریالی طرح جدید

ناظر پولی بانک مرکزی در خراسان رضوی با اشاره به اینکه در مشهد کار توزیع پول نو از طریق  100 دستگاه خودپرداز انجام می شود،خاطر نشان کرد: در برخی از این خودپردازها احتمال توزیع ایران چک 500 هزار ریالی طرح جدید نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه 145 دستگاه خودپرداز در26شهرستان  خراسان رضوی نیز به امر توزیع اسکناس نو اختصاص یافته است،یادآورشد: در مجموع 2 میلیون برگ اسکناس نو از طریق خودپردازها  امروز و فردا توزیع می شود.

ضیایی با اشاره به اینکه در شهرستان ها کار توزیع پول نو از طریق دستگاه خودپرداز 6 شعبه بانکها عامل انجام می شود ،گفت: البته این جدای از سهمیه پولی است که در اختیار بانکها است.

*جمع آوری 95 میلیون قطعه اسنکاس فرسوده

وی با بیان اینکه امسال سهمیه پول نوی بیشتری نسبت به سال گذشته دریافت شده است،گفت: در سال جاری با مشارکت بانکهای استان 95 میلیون قطعه اسکناس فرسوده به ارزش 9 هزار میلیارد ریال از چرخه اسکناس های موجود جمع آوری و برای امحاء به تهران ارسال شده است. که با توزیع پول نو بخشی از این حجم اسکناس های  فرسوده خارج شده از چرخه مصرف تامین می شود.

وی خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است در خراسان جنوبی نیز سهمیه پول نو جهت توزیع بین مردم در اختیار بانکهای عامل قرار گرفته است.

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی:

مسیر  سرخس - بندرعباس فعال ترین کریدور ریلی استان است

 

فاطمه معتمدی: مدیر کل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه استان با هزار و 500 کیلومتر شبکه ریلی  14 درصد مجموع شبکه ریلی کشور را دارست،اظهار داشت: شاخص تراکم خطوط ریلی خراسان رضوی نیز 2/1 درصد است در حالیکه این عدد در کشور 6 دهم درصد است.

ضیایی مهر در نشست خبری با بیان اینکه با توجه به ظرفیت و پتانسیل استان افزایش این شاخص امکان پذیر است،افزود: حدود 50 درصد حجم جابه جایی باردر کشور  نیز با عملکردسالانه 6 میلیون تن حمل و نقل بین الملی سهم خراسان رضوی است.

*سرخس دروازه ورود کالاها ی ترانزیتی

وی با اشاره به اینکه مرز ریلی سرخس در استان محل اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آسیای میانه است،تصریح کرد: راه آهن سرخس دروازه ورود کالاهای ترانزیتی به کشور است.

وی با اشاره به کریدورهای مهم استان از سرخس به بندرعباس،سرخس به بندر امام ،به رازی و ترکیه،جلفا و آذربایجان خاطر نشان کرد: مهم ترین و فعال ترین کریدور استان سرخس به بندرعباس است به طوریکه 95 درصد ترانزیت ریلی در این محور  انجام می شود .

وی با اشاره توسعه زیرساخت های محور ریلی سرخس از جمله ایستگاه سرخس یادآورشد: این اقدامات توسعه ای زیرساخت ها ظرف سالهای اخیر سبب شده است خطوط ریلی این محور از 25 به 75 کیلومتر افزایش یابد.

وی گفت: زمان سیر قطارهای ترانزیتی بین سرخس به بندر عباس از حدود یک هفته به 53 ساعت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در کنار این توسعه زیرساخت ها تخفیفات تعرفه ای نیزدر نظر گرفته شده است،اذعان داشت: در بخش کالا های ترانزیتی تخفیفات 30 تا 50 درصدی در محور سرخس به بندرعباس ،سرخس به رازی ترکیه،سرخس به زاهدان ،میرجاوه و پاکستان  اعمال شده است که نتیجه آن افزایش حجم کالاهای ترانزیتی بوده است.

*ترانزیت 2 میلیون تنی

ضیایی مهر با بیان اینکه در 11 ماهه امسال 2 میلیون و 100 هزار تن کالاترانزیت به کشورهای آسیای میانه از طریق مسیر ریلی  انجام  شده است،تصریح کرد: از این میزان یک میلیون و 200 هزار تن کالای ترانزیتی بین سرخس به مبادی مرزی کشورحمل شده است که عمدتا در مسیر سرخس به بندرعباس بوده است که می توان رشد 170 درصدی را مشاهد ه کرد.

*کاهش هزینه 1200 دلاری

وی با اشاره به حمایت های  راه آهن برای توسعه صادرات از جمله اقدامات انجام شده در راستای رفع مشکل کمبود واگن خاطر نشان کرد:50 درصد حجم صادرات ریلی کشور به آسیای میانه از مرزریلی سرخس و ایستگاههای راه آهن خراسان رضوی بارگیری می شود.

وی ادامه داد: تا سال 92 ورود واگن امدادی به صورت مقطعی در استان انجام می شد اما با پی گیری های انجام شده از سال گذشته با تغییر رویکرد و حمایت راه آهن ایران شرکت های خصوصی به کشورهای آسیای میانه معرفی نمی شوند و در مقابل این کشورها باید  واگن امدادی را به نام راه آهن تحویل دهند که همین مساله کاهش هزینه هزارو 200 دلاری برای هر واگن را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه با این قدام و کمک  راه آهن  12 میلیون دلار کاهش هزینه در سال 93 و94 صورت گرفت ،گفت: سالانه یک میلیون تن مواد اولیه مورد نیاز فولاد خراسان برابر با 75 درصد مواد اولیه مصرفی مورد نیاز این صنعت،یک میلیون تن نفت و کوره معادل 100 درصد،500 هزار تن گوگرد استحصال شده از پالایشگاه خانگیران توسط خطوط ریلی استان صادر و جابه جا شده است.

*سهم 33 درصدی خراسان رضوی در جابه جای مسافر کشور

این مقام مسوول در راه آهن خراسان رضوی دربخش دیگر با بیان اینکه 50 درصد قطارهای مسافربری کشور در طول سال به سمت استان و مشهد تردد دارند،گفت: 33 درصد مسافر جابه جا شده از طریق شبکه ریلی کشور سهم خراسان رضوی است.

وی با اشاره به رتبه اول استان در جابه جایی مسافر در کشور افزود: در سال جاری نیز  استان با جابه جایی 13 میلیون و 700 هزار مسافر ورود و خروجی در جایگاه اول قرار دارد.

وی با اشاره به پروژه های تعریف شده برای افزایش توان ظرفیت جابه جایی مسافر گفت: فاز اول این پروژه ها 300 میلیارد تومان هزینه در بر داشت که بخشی از آن در دهه فجر به بهره برداری رسید لذا قطارهای نوروزی امسال از این پروژه ها بهره مند می شوند که به طور نمونه می توان به کاهش تاخیرورود  قطارهای به ایستگاه مشهد اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه  این پروژه ها افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر از 14 میلیون نفر به 20 میلیون نفر در سال را به دنبال دارد،گفت: با تکمیل پروژه برقی شدن مشهد تهران این ظرفیت به جابه جایی 35 میلیون نفر در سال می رسد.

*ورود و خروج روزانه 95 رام قطار در نوروز

وی در بخش دیگر به تشریح برنامه های نوروزی راه آهن خراسان رضوی پرداخت و گفت: امسال 50 درصد ظرفیت ریلی کشور در قطارهای نوروزی به سمت مشهد تردد خواهد کرد و اولین قطار نوروزی دیروز وارد مشهد شد.

ضیایی مهر با بیان اینکه روزانه 95 رام قطار به صورت ورود و خروج به ایستگاه مشهد از 25 شهر و مرکز استان تردد خواهند داشت،گفت: شبانه روز 50 هزار نفر به صورت ورود و خروج در ایام نوروز جابه جا خواهند شد در مجموع پیش بینی می شوداین میزان جابه جایی مسافر درایام نوروز در مقایسه با سال گذشته از رشد 10 درصدی برخوردار باشد.

*کاهش 30 درصدی قیمت

وی درباره تغیرات احتمالی قیمت بلیت قطار در نوروز به خبرنگار ما گفت:موضوع نرخ بلیت مقوله کشوری و خارج از حوزه وظایف استانی است با این حال همانطور که نرخ بلیت در بخش هوایی شناور است این مقوله در سیستم ریلی نیز در حال اجراست این مساله سبب شده است در برخی زمان ها به دلیل تقاضای کم نرخ بلیت با 30 درصد کاهش عرضه شود.

وی درباره میانگین تاخیر قطارها نیز اظهار داشت:تاخیر از مبداء ایستگاه راه آهن مشهد به همه مناطق کشور صفر است اما تاخیر ورودی از مسیر تهران به مشهد به طور میانگین 30 دقیقه بوده است که اکنون این زمان به 10 دقیقه کاهش یافته است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک بنده خدا IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    با سلام.ما مردم متوجه نمی شویم رئیس بانک مرکزی راست می گوید یابانکها!چون همین رویس بانک مرکزی ازاواخر بهمن وازاوایل اسفند درچندمورد به توزیع اسکناس نو اشاره کرده وفرموده اند!!که جای هیچ نگرانی نیست!ولی نمی دانیم چرا این بانکها برای حرف اقای رئیس تره هم خرد نمی کنندوبا رفتارهای بسیار زشت با مردمی که برای گرفتن پول نو مراجعه دارند، برخورد می کنند انگار که می خواهند جون شان را بگیرند.خون مردم تهران مگر رنگینتراز خون مردم دیگرجاهای ایران است.ایا فقط مردم تهران ملت شریف ایران هستند؟؟چون برای تهرانیهای عزیز یک هفته تمام توزیع ادامه دارد. لطفا رسیدگی بفرمایید.فقط دستمان به شما می رسید.