قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست: ماه‌های آخر امسال هم هنرمندان زیادی را که هر کدام در حوزه‌های مختلف سال‌ها برای اعتلای هنر ایران زمین کوشیده‌اند، از ما گرفت. نعمت رئوفی تهیه‌کننده و گوینده پیشکسوت رادیو، صبح روز ۲۶آذر پس از مدتی تحمل بیماری درگذشت. این هنرمند پیشکسوت رادیو که حدود نیم قرن تجربه همکاری با رادیو را داشت، سال‌ها بود که بعد از بازنشستگی هم همچنان در رادیو فعال بود. از جمله آخرین فعالیت‌های او می‌توان بکار در رادیو جوان اشاره کرد.

وقتی مرگ در می‌زند

ولی‌الله مؤمنی دوبلور و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران هنرمندی بود که نقش دیگری را در سریال «معمای شاه» نیمه‌کاره رها کرد و در 8دی ماه دارفانی را وداع گفت. مؤمنی که در سال1322 در اردبیل به دنیا آمده بود، فعالیت هنری‌اش را در عرصه دوبله در سال1347 آغاز کرد. او در سال1359 با فیلم «قیام» قدم به عرصه سینما گذاشت. از جمله ماندگارترین نقش‌های او می توان به حضورش در سریال‌های کوچک جنگلی، پهلوانان نمی‌میرند، ولایت عشق، مختارنامه و... اشاره کرد.
 
 مرد طبیعت ایران درگذشت
محمدعلی اینانلو کارشناس ورزش، طبیعت‌گردی و گردشگری برای همه مخاطبان تلویزیون چهره نام آشنایی بود. اینانلو با سابقه ۴۰سال طبیعت‌گردی در ایران، آموخته‌های خود را بصورت نوشته و فیلم درآورده بود. وی از مبتکران کلاس‌های آموزش اکوتوریسم در ایران بود.
اینانلو از قدیمی‌ترین روزنامه‌نگاران حوزه ورزش بود که سابقه گزارشگری و اجرای برنامه‌های ورزشی را نیز در کارنامه خود داشت. او از قهرمانان سال‌های دور والیبال و البته تیراندازی ایران بود که در اوایل دهه۵۰ برنامه‌ای ورزشی را روی آنتن تلویزیون ایران داشت‎.
اسماعیل فریبرز صالح کارگردان فیلم ماندگار «سفیر» در سال1323 در تهران متولد شد و در صبح روز اول بهمن ماه بدلیل عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت. این فیلم از اولین تجربه‌های مهم سینمای ایران در پرداختن به‌ تاریخ اسلام و یکی از ماجراهای منتهی به‌ عاشورای حسینی محسوب می‌شود، این فیلم هنوز هم به‌عنوان یکی از ماندگار‌ترین آثار سینمای ایران است. او بعد از ساخت «سفیر» فقط دو فیلم «مرگ پلنگ» و«شیخ مفید» را در کارنامه کاری اش دارد.
صدای سینمای ایران هم روز بعد از فریبرز صالح و درست صبح روز 2بهمن ماه از دنیا رفت. یدالله نجفی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران در سال۱۳۳۴ در شهر بابلسر به دنيا آمد. وي فارغ‌التحصيل رشته صدابرداري از مدرسه عالي تلويزيون و سينما در سال۱۳۵۵ بوده است.
فعاليت در تلويزيون را به عنوان صدابردار از سال۱۳۵۵ و كار سينما را از سال۱۳۶۹ با صدابرداري «به خاطر همه چيز» آغاز كرد. از مهمترین کارهای او می‌توان به فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»، «چهارشنبه ۱۹اردیبهشت»، «جامه‌دران» و فیلم نیمه‌تمام «فروشنده» اصغر فرهادی اشاره کرد.

 خداحافظ حاج فرج
فرج‌الله سلحشور کارگردان سریال ماندگار«یوسف پیامبر» صبح روز 8اسفند ماه بعد از تحمل ماه‌ها بیماری بدلیل سرطان ریه دارفانی را وداع گفت.
این بازیگر، چهره‌پرداز، نویسنده و کارگردان ایرانی متولد1331 قزوین بود که فعالیت هنری‌اش را با بازی در فیلم توبه نصوح در سال1361 به کارگردانی محسن مخملباف آغاز کرد. سلحشور کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی- مذهبی چون ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.
شیدا جاهد، بانوی پیشکسوت عرصه آواز که مدت طولانی با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، در واپسین ساعات روز 9اسفند ماه از دنیا رفت. شیدا جاهد یکی از فعالان موسیقی بانوان پس از انقلاب اسلامی بود که کنسرت‌هایی را برای بانوان برگزار می‌کرد و همین‌طور آلبوم‌هایی را نیز بصورت هم‌خوانی به بازار فرستاد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.