قدس آنلاین- تبریز: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مراحل بازسازی و احیای کاروانسرای پیام در شهرستان مرند بازدید و بر انجام این امر تأکید کرد.

معاون رئیس‌جمهور بر احیای کاروانسرای پیام مرند تأکید کرد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که برای بازدید از چند پروژه گردشگری و بررسی وضعیت خدمات عوامل اجرایی و خدماتی ستاد هماهنگی خدمات سفر به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است با حضور در کاروانسرای پیام شهرستان مرند در شمال غربی تبریز از مراحل بازسازی و احیای این اثر تاریخی و فرهنگی و تبدیل آن به مکان پذیرایی و اقامتی بازدید کرد.

کاروانسرای پیام مرند در منطقه روستای یام شهرستان مرند و در حاشیه جاده اصلی تبریز-مرند واقع شده است، این کاروانسرا متعلق به دوره شاه عباس دوم صفوی است و کاربرد اصلی آن چاپارخانه بوده است، چاپارخانه محلی است رای نگهداری و تعویض اسب‌های پیام‌رسان‌های آن دوره بوده است و کاروانسراها به نوعی پایگاه‌های سیستم ارتباطی عصر صفوی محسوب می‌شده است که در آن دوره اسب‌های تازه نفس را در اختیار پستچی‌ها قرار می‌داده است.

این کاروانسرا به دلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگری ایران به اروپا و مورد توجه بودن گردشگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند یکی از مهمترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می رفت که به عنوان بزرگترین کاروانسرای شمال غرب کشور از مهمترین ابنیه تاریخی و گردشگری کشور محسوب می‌شود. اقدامات انجام گرفته در تامین کلیه امکانات رفاهی، تبدیل کاروانسرای پیام مرند به یک مرکز اقامتی تفریحی به صورت سنتی و مرمت مناسب این اثر شاخص قابل توجه و چشمگیر بوده است.

این کاروانسرا به علت اهمیت مکانی و مبادلات وسیع کالا در قرون گذشته بر خلاف کاروانسراهای کوهستانی، دارای حیاط مرکزی وسیع و از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است که از سردر رفیع، گنبدخانه حیاط مرکزی به شکل هشتی، اتاقها و ایوان‌های مشرف به حیاط برای اقامت کاروانیان تشکیل می‌شود. منطقه نمونه گردشگری پیام شهرستان مرند دارای پتانسیل‌های طبیعی و تاریخی قابل توجهی برای جذب گردشگران است.

این کاروانسرا از موقعیت مکانی سوق‌الجیشی بسیار مهمی برخوردار است به طوری که در حال حاضر نیز می‌تواند مورد استفاده کلیه مسافران ایرانی و گردشگران خارجی که از مرز بازرگان به اروپا بر عکس عزیمت می‌کنند واقع گردد. کاروانسرای پیام دارای سر در رفیع، گنبدخانه و حیاط مرکزی بشکل هشتی بود و دارای اتاق‌ها و ایوان‌های مشرف به حیاط برای اقامت مسافران و کاروانیان بوده است.

در سال 1378 با توجه به اهمیت محور شمال به جنوب کشور و آماده‌سازی ایستگاه‌هایی برای اقامت و استراحت گردشگران داخلی و خارجی بنای کاروانسرای پیام به صورت کالبد اولیه ولی با تأمین تمام امکانات رفاهی جدید با طرح معماری سنتی به همت سازمان میراث فرهنگی کشور آغاز به بازسازی شد و هم اکنون در شرف اتمام است. این بنای عظیم دارای بدنه آجری و ایوان‌ها و طاق‌های رفیع به همراه برج‌های مدور در چهار گوشه آن است و در آینده نزدیک می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری مورد استفاده مسافران قرار گیرد.

کاروانسرای پیام در مزایده اخیر صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده است و بهره‌بردار بخش خصوصی هم‌اکنون در حال بازسازی و تجهیز این مکان تاریخی به واحد اقامتی و پذیرایی است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این بازدید رهنمودهای لازم را به بهره‌بردار این کاروانسرا ارائه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.