کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکا برای تضعیف قدرت نظامی ایران نه فقط به برجام بلکه به یک جریان و شبکه همکار در داخل ایران اتکا دارد و این شبکه هم تلاش می‌کند سازش در حوزه‌های امنیت ملی را به روش‌های مختلف توجیه و تئوریزه کند.

برجام، سکوی پرش آمریکا به سمت حوزه‌های دفاعی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اگر بگویند فردای دنیا، فردای مذاکره است، یا از روی ناآگاهی است یا خیانت، اظهار داشت: اساسا از قبل از نهایی شدن برجام یک نکته روشن بود که از نظر طرف آمریکایی برجام شروعی برای وادار کردن ایران به مصالحه در حوزه‌های امنیت ملی است نه اینکه صرفا توافقی برای مشکل هسته‌ای ایران باشد.

محمدی ادامه داد: برنامه موشکی ایران برای غربی‌ها خطرناک‌تر از برنامه هسته‌ای ایران است چرا که غربی‌ها می‌دانستند برنامه هسته‌ای ایران نظامی نیست و برای آنها تولید تهدید نخواهد کرد اما درباره برنامه موشکی هم غربی‌ها می‌دانند قدرتمندترین برنامه موشک‌های بالستیک در خاورمیانه متعلق به ایران است و بنابراین امکان دسترسی هر دشمنی را به سرزمین ایران تقریبا منتفی می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به افزایش توان پاسخگویی و افزایش قدرت بازدارندگی ایران در برنامه موشکی خاطرنشان کرد: برنامه موشکی جمهوری اسلامی یک برنامه مشخصا نظامی است، برخلاف برنامه هسته‌ای که مشخصا غیرنظامی بوده است. لذا از ابتدا هم روشن بود که برجام به یک زیرساخت و سکویی برای پرش به سمت حوزه‌های دفاعی متعارف تبدیل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه طرف آمریکایی در موضوع هسته‌ای توقف نخواهد کرد، افزود: علت اینکه طرف آمریکایی مایل است قدرت نظامی ایران را تضعیف کند، امتیازات بزرگی است که از ایران می‌خواهد اما در صورتی که جمهوری اسلامی نگران تهاجم دشمن نباشد آن امتیازات را واگذار نخواهد کرد. بنابراین تمرکز بر روی برنامه موشکی از قبل از توافق هسته‌ای قابل پیش‌بینی بود.

محمدی در عین حال اظهار داشت: مسئله این است که اتکای آمریکا برای پیشبرد این پروژه صرفا نه به توافق هسته‌ای و برجام بلکه به یک جریان و شبکه همکار در داخل ایران است که این شبکه تلاش دارد سازش در حوزه‌های امنیت ملی را به روش‌های مختلف توجیه و تئوریزه کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه «برجام» و «انگیزه سیاسی جریان غربگرا در ایران» این احساس را به آمریکا می‌دهد که در موقعیتی قرار دارد که بتواند دور جدیدی از فشار را بر روی برنامه موشکی ایران شروع کند، گفت: البته موضوع فراتر از برنامه موشکی جمهوری اسلامی است.

وی در توضیح این مسئله خاطرنشان کرد: آنچه برای آمریکا اهمیت دارد چارچوب‌بندی کردن کلیت محاسبات امنیت ملی ایران است که در دستور کار آنها قرار داشته و برنامه موشکی صرفا جزئی از آن است لذا این مسئله یک خط قرمز حقیقی برای نظام است که به هیچ عنوان بر سر آن معامله‌ای صورت نخواهد گرفت.

محمدی بر همین اساس یادآور شد: بیانات مقام معظم رهبری درباره مسئله دیپلماسی و موشک تلاشی بود که این مسئله را برای دشمن کاملا شفاف کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.