قدس آنلاین: در حالی که آمانو می‏گوید ایران فراتر از توافق انجام شده با آژانس به تعهداتش عمل کرده اما اوباما که اصلی ترین طرف مذاکره ایران در موضوع برجام بود به‏ صراحت می‏گوید ایران نیازی به استفاده از دلار در معاملات خود ندارد و محدودیت ها در این حوزه برقرار خواهد ماند.

تحریم‏ های عملی، لغو کاغذی؟!

مسؤولان آمریکایی می گویند به دلیل قوانین بازدارنده ای که مانع از تجارت مستقیم میان ایران و آمریکا می شود، ایران همچنان توانایی ورود به سیستم مالی آمریکا را نخواهد داشت.
اوباما نیز در سخنان خود مدعی شد: ضروری نیست که ما رویکردی مبنی بر استفاده ایرانی‌ها از مبادلات دلاری اتخاذ کنیم. آنها می‌توانند از طریق موسسات مالی اروپایی هم کارشان را پیش ببرند.
ادعاهای اوباما در حالی مطرح شد که هفته گذشته، «جیکوب لو» وزیر خزانه داری آمریکا از بررسی امکان اجازه به ایران برای استفاده از دلار در مبادلات خارجی سخن گفته بود.
از ســـوی دیگــر «یوکیــا آمانــو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در پایان نشست با مقامات و نمایندگان کشورهای ۱+۵، به انجام تعهدات ایران فراتر از تعهداتش در توافقنامه با آژانس اذعان کرد. وی با بیان این که هم اکنون ایران تحت قوی ترین نظام بازرسی آژانس قرار دارد تاکید کرد این کشور به صورت شفاف و فراتر از توافقنامه، با آژانس همکاری کرده است.
آمانو به منظور شرکت در نشست امنیت هسته‏ای با حضور روسای جمهوری چین، آمریکا، فرانسه و نیز نخست وزیر انگلیس، رئیس شورای اروپا، وزیر دفاع آلمان، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سفیر روسیه در آمریکا با موضوع برنامه هسته ای ایران، به واشنگتن سفر کرده است. اما رئیس جمهوری آمریکا در نشست امنیتی هسته ای واشنگتن گفت: به جز استثناهای محدود، تحریمهای تجاری آمریکا علیه ایران همچنان به قوت خود باقی می ماند.
اوباما مدعی شد: با مشارکت و همکاری کشورهایی که هم اکنون نمایندگانشان در اینجا حضور دارند، ما توانستیم به توافقی تاریخی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی برسیم.
ایران دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده خود را برچیده و همچنین نود و هشت درصد از ذخیره اورانیوم خود را به خارج منتقل کرده است. ایران قلب راکتور اراک را برداشت و آن را با سیمان پر کرد. امروز مدت زمان گریز هسته ای ایران از دو تا سه ماه به حدود یک سال افزایش یافته است.
وی افزود: البته مهم است یادآوری کنم این توافقنامه همه اختلافات ما با ایران از جمله فعالیتهای بی ثبات کننده ایران در منطقه را حل نمی کند، همچنین به جز استثناهای محدود، تحریمهای تجاری آمریکا علیه ایران همچنان به قوت خود باقی می ماند. اوباما گفت: ما همچنان با شدت و قاطعیت تحریم های مرتبط با حمایت ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامه موشکهای بالستیک را اعمال
می‏کنیم و این سیاست آمریکاست.
در همین حال مجله آمریکایی نشنال اینترست نوشت: ایران عناصر کلیدی برجام را با سرعتی غیرمنتظره اجرا کرد تا آنجا که از انتظارات دور طرف مذاکره کننده هم رد شد اما آمریکا باید لیست تحریم ها علیه ایران را توسعه دهد و حوزه صحبت خود را به مسایل داخلی ایران گسترش دهد.

 سیاست یک بام و دوهوای آمریکا در اجرای برجام
عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس، با اشاره به صحبتهای اخیر اوباما مبنی برعدم ضرورت استفاده ایران از دلار در معاملات بانکی گفت: آمریکاییها از ابتدای توافق هسته ای تاکنون، ایران را در حالت «بیم و امید» نگه داشته اند، از یک سو کسانی که در این مذاکرات حضور داشتند به اجرای آن امیدوار بودند و از سوی دیگراقداماتی که 1+5 و بخصوص آمریکاییها باید انجام می‏دادند و انجام ندادند، ما را از اجرای برجام نا امید کرده است.

 آمریکا برجام را اجرا نمی‏کند
وی با تأکید براینکه آمریکاییها به دنبال اجرای برجام نیستند، افزود: آنچه دولتمردان آمریکا تاکنون عنوان
کرده‏اند سیاست دوگزینه ای است، اینکه یا با ما کنار بیایید یا اینکه تحریمهای اقتصادی بیشتری را علیه ملت ایران اعمال خواهیم کرد.
نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: آمریکاییها باوجود اینکه در بحث برجام دست برتری پیدا کردند ولی به آن راضی نیستند و رضایت آنها در صورتی تأمین خواهد شد که ایران را وادار کنند از آرمان های انقلابی خود دست بردارد و همسو با سیاستهای آمریکا در سطح منطقه و بین الملل حرکت کند.
جوکار با اشاره به گذشت بیش از دو ماه از توافق برای اجرای برجام، گفت: دولتمردان ما تعهدات خود را با سراسیمگی انجام دادند و عطش ایران را برای رفع تحریمها به نمایش گذاشتند درحالی که طرف مقابل
عجله‏ ای برای این کار ندارد و سعی می کند عطش ایران را برای رفع تحریم ها افزایش دهد.
نماینده مردم یزد در مجلس با عنوان این مطلب که ما نباید با عجله تعهدات خود را انجام می دادیم تأکید کرد: ما باید پا به پای طرف مذاکره کننده حرکت می کردیم تا امروزبا این مشکلات مواجه نشویم.
وی در ادامه به برنامه موشکی کشور و واکنش دولتمردان آمریکایی اشاره کرد و افزود: آمریکا به بهانه آزمایش های موشکی، برای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران مانع تراشی کرد درصورتی که این حرکت و ایجاد ترس و وحشت برای بانکهای خارجی متقاضی سرمایه گذاری در ایران خلاف تعهد غرب به برجام است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران آباد IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    آمریکاییها کلک زدند می دانستیم اینکاره اند در عوض ما با سرعت شگفت انگیزی به تعهدات خود عمل کردیم با این کارمان آمریکا را به نقض تعهدات خود تشویق کردیم آنها بر روی کاغذ تحریم ها را لغو کردند اما از روشها وابزارهایی که در توافقات هسته ای به آنها اشاره ای نشد مانع لغو تحریم ها شده اند به اصطلاح غربی ها کلک مرغابی زدند.حالاوظیفه ما چیست؟ نگران نباشیم تازه بازی شروع شده است آنها زبان زور و خدعه را بهتر می فهمند ما هم باید همانند آمریکاییها دست بکار شویم هر چند قلب راکتور اراک را سیمان گرفتیم و۹۸٪از ذخایر اورانیوم را به خارج انتقال دادیم اما ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است بر روی کاغذ به تعهدات خود پایبند باشیم اما بصورت نامحسوس بدون آتو دادن به آمریکا فعالیت های هسته ای خود را همانند سابق ادامه دهیم حتی اگر لازم باشددر کشور ثالث این کار را انجام دهیم آنوقت شاهد غلط کردن آمریکا خواهیم بود .