شب گذشته با دستور رییس جمهور «شورای فناوری اطلاعات» به «شورای اجرایی فناوری اطلاعات» و با ریاست دکتر واعظی تغییر نام داد. امری که برخلاف اهداف دور جدید شورای عالی فضای مجازی است.

ابقای شورای موازی با نام جدید چه مفهومی دارد؟

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از نسیم، با ورود اینترنت به ایران و گسترش استفاده از این تکنولوژی ارتباطی در طی نزدیک به دو دهه در کشور و در سالیان اخیر افزایش ضریب نفوذ استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در کشور، این مسئله به یکی از چالش‌های مهم جامعه ایرانی بدل شده است. تاثیرات مستقیمی که استفاده از این فناوری‌های نوین ارتباطی بر زندگی عامه مردم و با سرعتی زیاد و شگفت انگیز می گذارد مسئولان کشور را به فکر ساماندهی این عرصه مجازی انداخت.
بر این اساس رهبر معظم انقلاب در 17 اسفند سال 90 دستور به تشکیل شورایی در سطح کلان کشور و به ریاست رییس جمهور را به نام شورای عالی فضای مجازی می‌دهند. در حکم اولیه این شورا ماموریت‌ها و وظایفی از سوی رهبر انقلاب برای این شورا معین می‌گردد.
رهبر انقلاب مهمترین وظیفه این شورا را "ایجاد مرکز ملی فضای مجازی برای اشراف کامل و بروز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوبات شورای عالی نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح"، تعیین می‌کنند.
در 14 شهریورماه سال 94 رهبر انقلاب در حکمی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی را منصوب می‌کنند. در این حکم ایشان به صراحت وظایف 10گانه‌ای را در دوره جدید فعالیت این شورا برای اعضا تعیین می‌کنند. رهبر انقلاب در بند اول این فرمان به «انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، به‌منظور تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت‌محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی»، اشاره روشنی می‌کنند و در مورد دیگر «تثبیت و تقویت جایگاه مرکز ملی فضای مجازی» را به روشنی تصریح می‌کنند.
با وجود تاکیدات چند سال گذشته رهبر انقلاب و همچنین مشخص کردن وظایف مهم شورای عالی فضای مجازی در دوره جدید خبر تامل برانگیزی در ابتدای سال جدید از این شورا منتشر شد که کاملا با اولین بند از وظایف ابلاغی رهبر انقلاب برای شورای عالی فضای مجازی متضاد است.
شب گذشته با نظر رییس شورای عالی فضای مجازی، «شورای فناوری اطلاعات» به «شورای اجرایی فناوری اطلاعات» و با ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر نام داد. این تغییر در زمانی صورت می‌گیرد که رهبر انقلاب در اولین وظیفه از وظایف ده‌گانه به انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، فرمان داده بودند. امری که با اجرایی شدن آن شورای عالی فضای مجازی جایگاهی فراقوه‌ای، موقعیت‌محور و کانونی به خود می‌گرفت. اما رییس جمهور بر خلاف این فرمان صریح رهبری نه تنها شوراهای موازی را تعطیل نکرد بلکه نسبت به تقویت آنها هم اقدام کرد.
چنین رویه‌ای در زمانی صورت می‌گیرد که بیش از 6 ماه از عمر شورای فعلی می‌گذرد و متاسفانه هنوز اقدام روشن و ملموسی در خصوص بسیاری از موارد مورد تاکید رهبر انقلاب صورت نگرفته است. در حالیکه افکار عمومی منتظر یک اقدام شفاف و یک هدف‌گذاری روشن درباره وظایف شورا هستند بسیار قابل تامل است که طلیعه سال جدید با اقداماتی از این دست شروع شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.