قدس آنلاین –جغتای : رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جغتای گفت: تعداد بازدید کنندگان نوروزی بناهای تاریخی و گردشگری این شهرستان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش داشته است.

بازدید مسافران نوروزی از مناطق تاریخی و گردشگری جغتای ۳۰ در صد رشد داشته است

مهدی اکبری راد در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در جغتای  با بیان اینکه بیش از 24 هزار مسافر و گردشگر در ایام نوروز امسال از مناطق تاریخی، تفریحی و اماکن مذهبی این شهرستان دیدن کردند افزود : شهرستان جغتای بیش از 100 اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده و چند بقعه متبرکه دارد.

وی مسجد تاریخی خسروشیر، طبیعت زیبای روستاهای زرقان و منیندر را بخشی از جاذبه های طبیعی، زیبا و دلنواز شهرستان جغتای دانست و احداث دو مجتمع رفاهی خدماتی روستاهای خداشاه و مقبره امامزاده سید محمد علوی و ایجاد دو پایگاه اطلاع رسانی و راه اندازی پنج غرفه صنایع دستی، تبلیغات و اطلاع رسانی و معرفی آثار تاریخی و فرهنگی جغتای را از مهمترین عوامل توسعه گردشگری این شهرستان برشمرد.

اکبری راد  تصریح کرد : این شهرستان دارای آثار تاریخی و اماکن مذهبی فراوان می باشد که از جمله آنها مسجد جامع قارزی جغتای در جنوب شهر است که توسط قاسم خان در دوره حکومت علی میر ابوالقاسم میرمراد در زمان شاه صفی صفوی اول به سال 1045 هجری قمری ساخته شده است.

وی ادامه داد : مزار معصوم زاده جغتای هم که منسوب به اولاد امام موسی بن جعفر (ع) و به نام محمد علوی مشهور است در جنوب این شهر قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جغتای همچنین اظهار داشت : بقعه سلطان سید عبدالله بن موسی الکاظم (ع) در روستای گفت ، بقعه سلطان سید احمد رضا علوی نیز در روستای خداشاه ، بقعه سیدحسن غزنوی شاعر غزل سرای معروف قرن ششم هجری قمری در روستای آزادوار، مزار آقا سیدحسین در روستای شفیع آباد، مسجد تاریخی خسروشیر در روستای خسروشیر، قلعه کهنه و حاکم نشین آزادوار در روستای آزادوار، قلعه کهنه و قدیمی الله آباد شهرستان جغتای هم از مکان های فرهنگی و تاریخی این شهرستان هستند.

وی هلالی جغتایی، سهیلی جغتایی، آهی جغتایی، صبوحی جغتایی و فنایی جغتایی را از جمله مشاهیر این شهرستان برشمرد و یادآورشد : دشت حاصلخیز جغتای با توجه به وجود باغات و رودخانه های دائم و سفره های آب زیرزمینی موجب شده است جمعیت کثیری از مردم به کار و تولید در آن مشغول شده و با تولید محصولات کشاورزی و غذایی در جهت استقلال کشور گام بردارند.

شهرستان جغتای با حدود 48 هزار نفر جمعیت و 1685 کیلومتر مربع وسعت در شمال غربی سبزوار بزرگ قرار دارد. /  انتهای پیام

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.