قدس آنلاین/ طیبه مروت : اولین جلسه کاری وکلای ملت در بهارستان روزگذشته در صحن علنی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد تا نمایندگان مجلس نهم در آخرین ماههای باقی مانده از دوران خدمت خود به بررسی قوانین به‏جا مانده از برنامه پنج ساله توسعه و نیز بودجه۹۵ بپردازند؛ بودجه‌ای که ارائه آن با اما و اگرها و نطقهای بسیاری از نمایندگان همراه بود.

  دفاع تمام قد نمایندگان ملت از برنامه موشکی

اما لاریجانی در نطق پیش از دستور خود به مهمترین بحث سیاسی این روزهای کشور یعنی مسأله توان نظامی و قدرت موشکی پرداخت.

 اظهارات بی مقدار غرب!
رئیس مجلس شورای اسلامی بهانه‏جویی غرب در مسأله موشکی ایران را حاکی از سیاست درازمدت آنان دانست و گفت: بهانه‌جویی‌های برخی کشورهای غربی در مسأله اخیر موشکی ایران ناشیانه و از نظر حقوقی بی‌مقدار است.
نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه نمی‌خواهند جمهوری اسلامی مقتدر، امنیت‌ساز منطقه باشد، افزود: ما باید بر تقویت بنیه دفاعی کشور به ویژه بعد موشکی مُصِرّ باشیم. لاریجانی با اشاره به امنیت پایدار ایران در شرایط فعلی خاورمیانه اظهارداشت: این نعمت در پناه همبستگی ملت در دفاع از آرمان‌های انقلاب و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و قدرت دفاعی- امنیتی کشور به دست آمده است.

 تروریسم محصول مشترک عربی-غربی
وی اتفاقات تروریستی منطقه را نتیجه سیاست‌های کشورهای عربی منطقه و دولت‌های غربی عنوان و تصریح کرد: تروریسم نتیجه طمع در استفاده ابزاری از تروریست‌ها توسط برخی کشورها است که امروز پرچمدارمبارزه با آن شده‌اند.
لاریجانی با ابراز تأسف از وقایع تروریستی اخیر در بلژیک، ترکیه، عراق و پاکستان، امنیت ایران را مرهون زحمات نیروهای مسلح دانست و گفت: جمهوری اسلامی امروز به کشورهایی آسیب دیده از تروریست مانند سوریه وعراق کمک می‌کند تا اولاً امنیت کشور حفظ شود و ثانیاً شر تروریست‌ها از سر سایر مسلمانان کوتاه شود.
رئیس مجلس با بیان اینکه ایران از سال‌ها پیش این خطر را درک و به دیگران گوشزد کرد، بیان کرد: جمهوری اسلامی در حد استطاعت خود با گروههای تروریستی مبارزه کرد.

 اقتصاد، اولویت اول مجلس
لاریجانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید، گفت: رهبرمعظم انقلاب، توانمندی اقتصادی را اولویت اول کشور دانستند که تشخیصی بسیار دقیق و سنجیده است. وی در ادامه با بیان اینکه امروز ایران از قدرت بازدارندگی دفاعی خوبی برخوردار است و دارای جمعیت مناسب و منابع غنی، نیروی انسانی کارآمد است، افزود: نقطه آسیب‌پذیر کشور در ناکارآمدی اقتصادی است. رهبری معظم به درستی اولویت کشور را در اقتصاد مولد و زاینده دانستند که در پناه اقتصاد مقاومتی این توان حاصل می‌شود. نماینده مردم قم در ادامه خاطرنشان کرد: در ابتدای سال که باید بودجه95 به تصویب برسد، تلاش خواهیم کرد در جهت رونق تولید و تشویق صادرات فرصت‌های جدیدی ایجاد کنیم.

 منطقه جنگ جدید را برنمی‌تابد
علی لاریجانی دربخش دیگری از سخنان خود به مسائل روز منطقه پرداخت. او با اشاره به درگیری‌های روزهای اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان اظهارداشت: این روزها شاهد درگیری شدیدی در منطقه قره‌باغ هستیم که نگرانی‌های جدیدی در منطقه ایجاد نموده است. درجه بحران در منطقه آن‌قدر بالا رفته است که جنگ جدید را برنمی‌تابد، لذا از پارلمان‌ها و دولت‌های آذربایجان و ارمنستان می‌خواهیم با خردمندی بر آتش‌افروزی جدید مسلط شده و از طریق مذاکرات مناقشات فی‌مابین را حل کنند. رئیس مجلس به دیگر حوادث اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت: حادثه دیگری که در ماه‌های اخیر تامل‌برانگیز شده بحران امنیتی در فلسطین است که نشان‌گر این معناست که جوانان فلسطینی از فشار بی‌حد رژیم صهیونیستی تحمل خویش را از دست داده‌اند و با سلاح سرد به دفاع از خود و مبارزه با صهیونیست‌ها پرداختند و با همین روش جدید آرامش را از صهیونیست‌ها ربوده‌اند. لاریجانی افزود: اضطراب رژیم صهیونیستی از کشته‌های خود امیدواری را در این روش مبارزه افزون نموده است و افسوس در شرایطی که سعودی‌ها با مدرن‌ترین سلاح‌ها بمب‌های متنوع را بر سر مردم مسلمان یمن فرود می‌آورند، باید ملت فلسطین با چاقو از خود دفاع کند و البته این همت پرهزینه بر آن بی‌غیرتی پرماجرا شرف دارد.

 آقای رئیس جمهور! جلوی فسادها را بگیرید
نماینده بندرعباس نیز به دفاع از برنامه موشکی کشورپرداخت. ابوالقاسم جراره با بیان اینکه انسان عاقل از افزایش توان دفاعی کشورش حمایت می‌کند، گفت: رفع تحریم‌های اقتصادی و بانکی و مالی مهمترین خواسته ملت ایران در برجام بود اما مشکلات در این حوزه کماکان به قوت خود باقی است، متأسفانه در برجام امتیازات زیادی دادیم اما هنوز امتیازات مناسب و اجرایی نگرفتیم. نماینده بندرعباس در مجلس افزود: رئیس‌جمهور محترم اگر دلسوز است جلوی فسادها را بگیرد. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره با کشورهای مشروع است و این موضوع را سابقه انقلاب مشخص و بیان می‌کند، افراد معلوم‌الحالی که فکر می‌کنند این کشور به «مذاکره» نیاز دارد و به «موشک» نیاز ندارد، بدانند اگر همین طرف‌های مذاکره‌ای که با آنها سر میز گفت‌وگو می‌نشینند، روزی بخواهند حماقت کنند، آن زمان این افراد می‌فهمند که «مذاکره» به درد می‌خورد یا «موشک».

 واکنش ابوترابی‌فرد به تعبیر «جمعه سیاه» حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد به بخشی از سخنان حجت‌الاسلام باقری نماینده بناب که روز برگزاری انتخابات را«جمعه سیاه» نامیده بود واکنش نشان داد. نایب رئیس مجلس خطاب به باقری گفت: اگر نمایندگان به برگزاری انتخابات در یک حوزه انتخابیه نقدی دارند، نباید واژه «جمعه سیاه» را برای روز 7 اسفند بکار ببرند.

 جابه‌جایی سرنوشت ساز در برنامه پنجم توسعه
جلسه علنی روز گذشته که برای بررسی برنامه پنجم توسعه تشکیل شده بود با جابه‌جایی در مواد الحاقی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور از سوی نمایندگان مجلس مشکل نیاز برخی از مواد این لایحه به دو سوم آرای نمایندگان به علت مغایرت با قانون برنامه پنجم توسعه را حل کرد. علی لاریجانی در هنگام بررسی مواد لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور گفت: بر اساس نامه‌ای که آقایان مفتح و تاج‌گردون به هیأت رئیسه دادند، آخرین ماده الحاقی به این لایحه که تصریح می‌دارد این قانون پس از انقضای قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران لازم‌الاجراست به عنوان اولین ماده لایحه ارائه شود، اما به واسطه اشتباه نگارشی به عنوان آخرین ماده درج شده است. وی ادامه داد: در صورتی که این ماده به عنوان اولین ماده از لایحه قرار گیرد لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور تا پایان دوره همین مجلس به تصویب خواهد رسید.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.