۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 366674

رضاطلبی

جوانگرایی کلید واژه توسعه خراسان

اقتصاد مقاومتی به معنای استحکام اقتصادی در برابر فشارهای بیگانگان و حفظ روند رو به رشد و پیشرفت کشور و یک راهبرد توانمند برای رساندن کشور به عرصه‌ای از اقتصاد است که ضمن تحصیل استقلال اقتصادی، آثار زیانبار تحریم را نیز به حداقل می‌رساند.
پایه و زیر بنای اقتصاد مقاومتی از دل رفتارهای فرهنگی و اجتماعی بیرون می‌آید و از این رو رابطه مثبت و مستقیمی بین اجرای اقتصاد مقاومتی و سبک و الگوی رفتاری و مدیریتی در جامعه وجود دارد و نیازمند تحول همه جانبه و عمیق در ساختار و چارچوب مدیریتی کشور است.
در این میان به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های مدیریتی که مانع از تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی می‌شود، بی‌توجهی به جوانگرایی در سطوح مدیریتی است.
راه توسعه و پیشرفت کشور و استان در حال حاضر از مسیر جوانان و اعتماد به آن‌ها می‌گذرد،زیرا همین جوانان در زمان جنگ، بهترین عملکرد را از خود نشان دادند و فرماندهی بسیاری از عملیات را بر عهده داشتند.
با این حال به نظر نگارنده واگذاری مدیریت‌ها به جوانان یک الزام است نه انتخاب،زیرا مزیت کشور در شرایط کنونی، نیروی انسانی جوان و پویای آن است نه منابع زیرزمینی، زیرا ارزش کل منابع زیر زمینی کشور از ارزش تولید ناخالص داخلی خیلی کشورها کمتر است.
جوانگرایی کلید واژه توسعه و پیشرفت استان است و دخالت دادن جوانان در امور اجرایی و مسؤولیت پذیری آن‌ها،یک فرآیند برد-برد برای استان خواهد بود. البته در کنار این واگذاری‌ها باید احترام و حرمت بزرگ‌ترها نیز حفظ و از تجربیات آن‌ها که مبتنی بر دانش علمی یا عملی است، به صورت مشاوره‌ای نیز بهره گرفته شود.
مسؤولان نیز ضروری است، بذر انگیزه و تلاش را در وجود جوانان نهادینه و بارور سازند.
در همین حال خانواده به عنوان پایگاهی که نقش نخست را در شکل دادن به تفکرات، باورها و هنجارهای جوان ایفا می‌کند و در مسیر توانمند سازی افراد نقش مهمی بر عهده دارد، در رغبت افزایی جوانان به مسؤولیت پذیری و ایجاد روحیه کار آفرینی در وجود آن‌ها تأثیر بسزایی دارد. از جوانان پر تلاش استان نیز انتظار می‌رود، به جای منتظر ماندن برای فرصت‌ها و واگذاری مسؤولیت‌ها به آن‌ها، از قدرت نبوغ، ابتکار و خلاقیت خود برای خلق فرصت‌ها بهره بگیرند، زیرا به طور یقین صندلی‌های دولتی برابر با تعداد همه جوانان نیستند.
لذا ضروری است جوانان استان در مواردی که دانش و تخصص کافی و لازم را دارند، با کارآفرینی و ایجاد فرصت، خود باوری و هدف گرایی سخت‌ترین راه‌ها و بزرگ‌ترین موانع را از مسیر صعود و کمک به اقتصاد استان بردارند و با ایجاد بنگاه‌های کارآفرینی و دانش بنیان و کمک گرفتن از تسهیلات و تأمین‌های دولت، همچون صندوق‌های ضمانتی سرمایه گذاری کوچک، در راستای تحقق بخشیدن به سیاست‌های اصل ۴۴قانون اساسی و تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.