قدس آنلاین- لرستان : پس از مرگ یک رأس گوزن زرد طی سال گذشته در باغ‌وحش خرم‌آباد و اخبار حاشیه‌ساز از تغذیه عجیب گونه‌های جانوری ، امسال نیز مرگ دردناک گوزن باردار این باغ‌وحش را به سر خط خبرها برده است.

پروژه گوزن زرد در لرستان شكست خورد

به گزارش قدس آنلاین از خرم آباد ،‌ بازگشت گوزن‌های زرد به لرستان برای تکثیر و رهاسازی در اکوسیستم‌های طبیعی پس از سال‌ها از انقراض این‌گونه در استان قرار بود نویدبخش روزهای خوبی برای طبیعت لرستان باشد، موضوعی که نه‌تنها تحقق نیافت بلکه مرگ این گوزن‌های زرد ،داغ دل محیط‌زیست این استان را هرروز تازه‌تر کرد.

گوزن زرد ایرانی بانام علمی « Persian Fallow Deer» یکی از گونه‌های منحصربه‌فرد خانواده گوزن‌هاست و جثه‌اش از مرال کوچک‌تر است. گوزن‌های زرد نر، شاخ‌های بلند و نسبتاً پهنی دارند و رشد شاخ‌ها از یک‌سالگی به بعد شروع می‌شود.این‌گونه زیبا در فصل تابستان ، رنگ پشت و پهلوها يش زرد متمایل به قرمز ، زیر بدن کفل‌ها و دم‌ سفید دارد. در قسمت پشت و پهلوها خال‌های سفید مشخصی دارد و وزن این‌گونه بین ۵۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم است.زیستگاه کنونی این‌گونه منحصربه‌فرد جنگل‌های متراکم زاگرس و بیشه‌زارهای خوزستان است درحالی‌که به گفته کارشناسان زيستگاه گوزن زرد ایرانی حدود ۱۵۰ سال پیش در جنگل‌های انبوه و متراکم لرستان بوده است اما به‌مرورزمان نسل این‌گونه در این منطقه ازمیان‌رفته است.

در قدیم نام دو محل به نام هاي گا زرده و گاو رو از وجود این گونه ارزشمند در خرم آباد خبر داده است.در این راستا سال ۸۹ پس از سال‌ها با ورود سه رأس گوزن زرد به لرستان، امید به احیای این‌گونه در طبیعت لرستان رنگ گرفت، این موضوع از سوی مسئولان وقت با عنوان ایجاد سایت گوزن زرد در منطقه «کلدر» رسانه‌ای شد، پروژه‌ای که مصوبه دور سوم سفر هیئت دولت دهم را نیز داشت . اما از آن سال‌ها نزدیک به ۶ سال می‌گذرد و در این مدت دو رأس از این گوزن‌های زرد جان خود را در باغ‌وحش خرم‌آباد ازدست‌داده‌اند که اولین گوزن سال گذشته براثر مارگزیدگی و دومین رأس نيز  همراه فرزندش تلف شد.

 البته درست است كه محيط زيست و دامپزشكي با همكاري هم توانستند دو گوساله گوزن زرد را در لرستان بعد از 150 سال متولد نمايند، اما متاسفانه به دلايل زيادي اين خبر اميدبخش ، دوامي پيدا ننمود.

 برهمگان مبرهن است كه استان هم جوار ما يعني ايلام توانست با ايجاد سايت توليد مثل گوزن زرد، بالاي 220 راس گوزن زرد توليد كند، پس ما نيز بايد از آن ها الگوبرداري كرده و با ايجاد سايت مخصوصي كه وسعت زيادي داشته باشد قدم در راه توليد مثل گوزن زرد بگذاريم، نه اينكه آن را در قفس نگهداري كرده و انتظار توليد مثلي هم چون ايلام داشته باشيم.

در اين راستا مدير كل محيط زيست لرستان گفت: متأسفانه امسال یک رأس گوزن زرد ایرانی در باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد تلف شد. مهرداد فتحي بيرانوند با اشاره به اينكه  این گوزن، باردار بوده و ماه‌های پایانی بارداری خود را طی می‌کرده است، اظهار کرد: باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد زیر نظر دامپزشکی لرستان فعالیت دارد و بر اساس اعلام دامپزشکی لرستان این گوزن زرد ایرانی به دلیل استرس، خود را به فنس هایی که در داخل آن‌ها نگهداری می‌شده کوبیده و این امر موجب شکستگی گردن و تلف شدن آن شده است.

مدير كل محيط زيست اظهار داشت : دامپزشکی لرستان عکس‌ها و فیلم‌های این گوزن زرد ایرانی را  در هنگام ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی برای جلوگیری از مرگ  برای محیط زیست ارسال کرده است  اما متأسفانه موفق به احيا نشدند و با این اتفاق دو رأس گوزن زرد در استان لرستان تلف شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.