قدس آنلاین- اراک- مختاری: مديركل بهزيستي استان مركزي گفت: مركز تحقيقات سالمندي در اين استان تاسيس مي شود

مركز تحقيقات سالمندي در بهزيستي استان مركزي تاسيس مي شود

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومي بهزيستي استان مركزي، دكتر بهروز رفيعي افزود: روند روزافزون رشد جمعيت سالمندي، لزوم برنامه‌ريزي علمي در اين حوزه را دو چندان كرده و اين مركز تحقيقاتي با هدف بررسي مسائل سالمندان و ارتقاء آگاهي، شناخت نيازهاي سالمندي و برنامه هاي كارامد و بهنگام در اين زمينه ايجاد مي شود. وي اظهار كرد: دولت تدبير و اميد نگاه كلان نگري به مسائل اجتماعي و طيف هاي ان دارد و مقوله سالمندي و پژوهش و برنامه‌ريزي در حوزه سلامت و بهداشت گروه سني سالمندي و نيازهاي رفاهي و فرهنگي اين قشر به عنوان يكي از ماموريت هاي جدي براي بهزيستي تعريف شده است.

وي گفت: مركز تحقيقات مراقبت هاي سالمندي به عنوان زيرساخت و كانوني براي همكاري هاي همه جانبه براي توسعه دانش در گستره مراقبت از سالمندان و نيز با توجه و احساس نياز به عرصه اي براي تبادل آراء در اين حيطه علمي، فعاليت مي كند.

مديركل بهزيستي استان مركزي گفت: فعاليت اصلي اين مركز، در زمينه آموزش و پژوهش اين است كه مي تواند به راهبردهاي مراقبت و بهبود كيفيت زيست با فرهنگ پيشگيري از مشكلات سالمندي و توسعه ارتباطات اجتماعي حفظ و ارتقاء به سلامت سالمندان كمك كند. رفيعي افزود: بر اساس اعلام سازمان جهاني بهداشت، سلامت اجتماعي سالمندان تاثير زيادي بر سلامت جسمي و رواني آنان دارد و اگر ارتباطات سالمند با خانواده و جامعه دچار اختلال شود، سلامت جسمي و رواني او نيز به خطر مي افتد آغازي در بروز مشكلات جسمي و بيماري‌هاي گوناگون در سالمند خواهد بود، بنابراين نقش هاي اجتماعي سالمند بايد مناسب با سن او درنظر گرفته شود.

وي گفت: تاكيد بر ارتباطات اجتماعي سالمند، فقط به حيطه زندگي تنهاي سالمند مربوط نمي شود بلكه فعال بودن و نشاط و پيوست هاي كارا كردن اين قشر در تجارب جامعه و درون نيز اهميت زيادي دارد. وي تاكيد كرد: اين ارتباطات اجتماعي را نمي توان فقط به عهده خانواده ها گذاشت بلكه نياز به برنامه ريزي خاص و مشاركت دولت ها و جامعه نيز هست و بايد زمينه انواع فعاليت ها در جامعه فراهم شود و فعاليت هاي اجتماعي مناسب با علائق و ارزش هاي فرد براساس شرايط فرهنگي و بومي افراد، وجود داشته باشد.

مديركل بهزيستي استان مركزي افزود: افسردگي در سالمندان عامل ترويج مشكلاتي چون درماندگي و شكنندگي است و فرد را مستعد بيماري، كاهش وزن، زمين خوردن، شكستگي و مرگ مي كند، بنابراين لازم است مواردي از جمله بهداشت و سلامت دوران سالمندي و همچنين تغذيه و شيوه زندگي اين قشردر اين مركز مورد بررسي و تحقيق قرار گيرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.