ویژه نامه خادم خورشید/ مرحوم آیت الله واعظ طبسی اهتمام ویژه ای به موضوعات فرهنگی در حوزه آستان قدس رضوی داشت و انجام اقدامات فرهنگی برای جامعه بویژه زائران علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را همواره مورد تأکید قرار می داد .تأسیس بیش از ۱۵مؤسسه فرهنگی در حوزه‌های گوناگون، ایجاد معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی و تعامل مؤثر با نهادها و مراکز فرهنگی خارج از آستان قدس رضوی از جمله اقدامات وی در این حوزه می باشد . برخی از دیدگاه‌های ایشان که در جلسات این شورا مطرح شده از نظرتان می گذرد

معرفی اسلام ناب، برترین ثواب است

   سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) برترین الگو برای جوانان
آیت الله واعظ طبسی در طی دوران حیات، بی وقفه در جلسات شورای عالی فرهنگی در سمت ریاست حضور داشته و به بیان نکاتی مهم و اساسی پرداخته است. ایشان درباره رویکرد آستان قدس نسبت به جوانان می‌گوید: انجام كار فرهنگي توسط آستان قدس رضوي براي جوانان و نوجوانان هرگز ناشي از اقدام انفعالي و متأثر از فضاي جامعه نمي باشد. يكي از نهادهايي كه از ابتداي پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي به امر جوانان توجه ويژه داشته و دارد، آستان قدس رضوي بوده است و اين امر هرگز منفعل از شرايط جامعه نبوده است. جوانان پرسش‌های زيادي دارند كه طبعاً بايد پاسخگويي شود. بايد براي تمام كشور و جهان حرف داشته باشيم و ‌افراد مستعد و توانا ديدگاه‌هاي فلسفي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي اسلام را براي عموم تبيين نمايند. احساس مي‌شود كه روي نسل جوان ما كمتر كار كرده‌ايم، هنوز هم دير نيست. به شرط اينكه با اميد و انگيزه و احساس مسؤوليت به طور جدّي برنامه ريزي قابل قبولي را با بهره گيري از نظرهای انسان‌هاي ارزشي، شاخص، اهل فكر و دقت نظر تدوين و اجرا نمایيم.
براي صحبت با جوانان، نوجوانان و دانشجويان با يك مطالعه مفصل و آمادگي نسبت به مباحث آن‌ها و شرايط كشور، به استقبال آن‌ها برويم. عناوين كلي مورد توجه، بحث درباره اسلام، تشيع، ولايت فقيه، ولايت و امامت، مسایل مربوط به حجاب و روابط زن و مرد، ارتباط دين با سياست است كه برخي معاندان قصد دارند اين ارتباط را از ذهن جوانان محو كنند و معتقدند دين نبايد حكومت كند و دين قدرت اداره جامعه را ندارد. در بحث امنيت و وحدت ملي و آثار و تأثيراتي كه دارد در جامعه و بر فضاي ذهني جوان و نوجوان، اگر امنيت نباشد طبعاً وحدت ملي هم نيست، پس هم در زمينه امنيت و هم وحدت ملي كار كنيم و بروشورهايي زيبا (نه گرانقيمت) و خلاصه تهيه كرده و به تك تك دانشجويان داده تا مطالعه كنند.
فضاي امروز كشور و گرايش‌ها و رفتار عملي نسل جوان با سال‌هاي گذشته متفاوت است، ولي اين امر نبايد موجب كمرنگ شدن انگيزه‌هاي ما بشود، زيرا سخنان ائمه اطهار (علیهم السلام) برخوردار از برجستگي و محاسن زيادي است و علت ترس دشمن و اين همه سرمايه گذاري در برابر فرهنگ‌ها و نظام اسلامي نيز به همين دليل است.
توجه به جوان و نوجوان و تغذيه فكري، اعتقادي و معنوي آن‌ها موجب پاداش دنيوي و اخروي است و لازمه تحقق اين امر تلاش و همت مسؤولان مي‌باشد تا بتوان در آينده نيروهايي متعهد، معتقد به رهبري، انقلاب و نظام و ارزش‌هاي آن پرورش داده و به جامعه اسلامي تقديم کرد؛ چراکه امروز هيچ ثوابي، هيچ اقدام مهمي، مهتر از كار فرهنگي و معرفي كردن اسلام ناب و از بين بردن اين پرده ابهامي كه بين اسلام و بين نسل جوان ايجاد كرده اند نيست و بايد بيش از پيش مساعي خودمان را براي اين كار مصروف كنيم.

   حجابِ برتر مورد تأکید قرار گیرد
بی شک نظارت بر حفظ حریم رضوی یکی دیگر از دغدغه‌های آیت الله واعظ طبسی بویژه در زمینه حفظ حجاب بانوان در هنگام ورود به حرم مطهر بوده است، از این رو خطاب به مسؤولان بیان می دارد: با توجه به دستورهای صريح دين اسلام در جهت پوشش بانوان و با عنايت به حرمت و قداست و معنويت خاص حرم رضوي رعايت اين قداست‌ها ضروري است و لازمه رعايت دقيق اين موارد، ناشي از مديريت قوي وكارآمد مي‌باشد. رعايت پوشش چادر در حرم مطهر يك امر قطعي است و نيز عاملي در جهت جلوگيري از حركت‌هاي فردي و سليقه اي مي‌باشد. آموزش خواهران ارشاد و توجيه آنان براي تذكرات مربوط به رعايت امر پوشش چادر و حجاب برتر بانوان، به عنوان يك ضرورت مورد تأكيد است.
حرم مطهّر جاي خاصي است، اصلاً اينجا را با هيچ كجا نمي شود مقايسه كرد؛ خيلي چيزهاست كه اگر انجام بشود مباح است، اما اينجا ممكن است هتك حرمت محسوب شود. اين را بايد توجه كرد؛ بنابراين در اينجا بايد يك پوشش اسلامي وزين و سنگين باشد كه در بين همه پوشش‌ها در اولويت است و از نظر وزن و اعتبار هم پذيرفته شده است. بايد روي آن تكيه بكنيم و آن چادر است؛ البته نوع برخورد هرگز نبايد سليقه اي باشد خيلي بايد نهايت احترام را به جا آورد چه به آن خانمي كه از خارج مي‌آيد يعني كشورهاي اروپايي، چه از نزديكان خودمان و چه تركمن‌ها، بايد با همه با احسان، ادب و احترام برخورد كرد. اما سياست همان است كه گفته شد روي آن تكيه بشود. در هر حال سياست ما استفاده از چادر به عنوان کامل ترین حجاب است. نهايت براي اينكه افرادي كه فرهنگشان، فرهنگ ديگري است، بايد سعي بكنيم تا حد امکان نحوه برخورد مان خيلي همراه با احترام باشد.
اينكه ما می گوییم در حرم مطهر افرادي كه مشرف مي‌شوند، خانم‌ها با چادر باشند كه انصافاً بهترين  و کامل ترین حجاب است، به خاطر اينكه آن جذابيتّ‌ها و آن تلّونات خاصي كه قبلاً وجود داشت و زمينه را براي جذب و تهييج بعضي از جوان‌ها فراهم مي‌كند، از بين برود. آني كه ما مي‌خواهيم  پوشش اسلامي است كه  حرم بشود يك فضاي كاملاً قدسي، ملكوتي، روحاني، معنوي و دل به خدا دادن و در حال توسل و تضرع.

   اولویت آستان قدس؛ نیازهای زائر است
آیت الله واعظ طبسی همچنین  درباره نیازهای زائران و بر طرف سازی آن اشاره کرده است که در خصوص برنامه‌هاي متنوع و مؤثر فرهنگي براي زائران بي شمار حضرت رضا (علیه السلام) رهبر معظم انقلاب مجدداً تأكيد داشتند. بنابراين بايد نظرها و پيشنهادها دقيقاً مورد بررسي قرار بگیرد و اولويت‌ها مشخص و به طور جدي روي آن‌ها كار شود. زماني كه مي‌گویيم كار براي زائر اين ديگر عام است و همه را در بر مي‌گيرد يعني متناسب با ذهن و استعداد و گرايش و احساس زائر طبعاً بايد آستان قدس رضوي برنامه فرهنگي داشته باشد. آنچه براي ما اولويت دارد، صرف نظر از يك نگاه كلي و اصولي به مجموعه مسایل فرهنگي و تبليغي آستان قدس رضوي فعلاً كار تبليغي براي زائر مطرح است.
براي آشنايي با مسایل و نيازهاي زائران، تحقيق و پژوهش لازم است و اين كار را بايد يكي از مؤسسات فرهنگي آستان قدس رضوي عهده دار شود كه طبعاً دبيرخانه بايد اين كارها را انجام بدهد. اينگونه تصور نشود كه بناست همه بحث‌ها درباره زائر باشد و فراموش بكنيم كارهاي كلي را، نه بلكه بحث زائر و پرداختن به مايه‌هاي فكري، فرهنگي و تبليغي را ما در اولويت قرار مي‌دهيم. فكر كنيم روي زمينه‌هايي از زندگي
امام  علي (علیه السلام) و كار بكنيم، هم صحبت كرده و هم بنويسيم و به صورت همان جزوه‌هايي كه دراختيار زائران قرار مي‌دهيم، قرار بدهيد.
با این حال مجموع كارهاي فرهنگي تبليغي كه تاكنون، انجام شده خوب است. لكن آنچه مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب است كار براي زائر است، منظور ما از تبليغ و كار تبليغي هم پيام، محتواي پيام، همچنين روش و ابزار كار است و هم نگاه زائر به طور كلي در سنين متفاوت، استعدادهاي متفاوت و فضاهاي ذهني و احساس گوناگون. باید بررسی شود به چه چيزهايي زائر نيازمند است و مورد توجه اوست و براي او جاذبه دارد و اثرگذار است و براي هميشه در خاطره او خواهد ماند و سرانجام در مورد مسایل فكري، اعتقادي، سياسي و اجتماعي و آنچه در اولويت هست به آن توجه كنيد.
   برگرفته از  تحلیل مصوبات شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.