قدس آنلاین/ ایران چند سال است که وارد دوره طولانی خشکسالی شده و به گفته کارشناسان این وضع حتی شاید ۳۰ سال طول بکشد.

بحران کم آبی را باید جدی گرفت

مشکل کمبود آب در کشور اگر در سال‌های گذشته فقط مربوط به خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها بود، اما اکنون تأمین آب شرب برای بسیاری از شهرها وروستاها مایه نگرانی شده است و سرانه آب تجدید شونده، هر ایرانی از حدود 4000 مترمکعب در نیمه دوم دهه پنجاه، اکنون به کمتر از 1600 مترمکعب رسیده است. خشکسالی و مصرف بی رویه، دو عامل مهم و تأثیرگذار در کمبود آب کشور است.
محمد صادقی مدیر آب وفاضلاب روستایی بردسکن درباره بحران آب گفت: وضعیت خشکسالی در استان خراسان رضوی بویژه در شهرستان بردسکن بسیاربحرانی است.
وی افزود: براساس آمار هوا شناسی میزان بارندگی‌ها در شهرستان بردسکن از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 87 میلی‌متر است که نسبت به سال زراعی گذشته 34 درصد کاهش را شاهد هستیم.  
وی گفت: وضعیت منابع آب شرب و شیرین در 24 روستا ومحله عشایری شهرستان بردسکن خوب نیست و کمبود آب شرب اهالی با تانکر سیار تأمین می‌شود و در صورت ادامه روند موجود بارندگی، سلامت و بهداشت بسیاری از اهالی مناطق کوهستانی و عشایری در معرض تهدید قرار خواهد گرفت و با چالشی جدی در تأمین آب شرب روستاییان و عشایر مواجه خواهیم بود.
مدیر آب و فاضلاب روستایی  بردسکن  افزود: با وجود این آمار اما مصرف آب ما دو برابر متوسط جهانی است. در دنیا مصرف روزانه یک شهروند 100 لیتر و در ایران 190 لیتر است (چیزی حدود دو برابر مصرف جهانی) و این در حالی است که متوسط بارش در جهان 750 میلیمتر، در ایران 250 میلیمتر، دراستان خراسان رضوی150 میلی متر ودر بردسکن کمتر از100 میلیمتر است. یعنی حدود یک سوم متوسط جهان در ایران بارش داریم، اما دو برابر جهان آب مصرف می‌کنیم!
صادقی  عنوان کرد: ارزش وقیمت آب در کشور ما بسیار پایین است، به نحوی که هر متر مکعب آب کلر زده وبهداشتی که قیمت تمام شده آن بالغ بر 15000 ریال است، به کمتر از2500 ریال تحویل مشترکین عزیز روستایی می‌شود و در کشورهای پربارش که حتی کمبود آب ندارند، صرفه جویی در مصرف آب بسیار جدی قلمداد می‌شود وآب از قیمت بسیار بالایی بر خوردار است ومصرف زیاد آب جریمه‌های سنگین برای مشترکین در پی دارد، اما در کشور ما با وجود کم آبی و مصرف بسیار بالا، جریمه‌ها جدی نیست و در حد هشدار باقی مانده؛ موضوعی که امید است، امسال جدی تر گرفته شود و جریمه‌های سنگین در انتظار مشترکین پر مصرف باشد.
وی افزود: تغییر نگرش در مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی که بیش از 90درصد آب استحصالی از منابع آبی را مصرف می‌کند،  باتغییر الگوی کشت، تغییر روش‌های آبیاری سنتی وغرقابی و با حمایت‌های جدی دولت مهم‌ترین راهکار مقابله با کم آبی در شرایط موجود است و توجه ویژه به اجرای طرح‌های آبخیزداری جهت مهار سیلاب‌ها و روان آب‌های فصلی راهکاری موثر وبلند مدت در مقابله باخشکسالی و بحران آب در مناطق کوهستانی است.
 صادقی در پایان از همه مشترکین  درخواست کرد با صرفه جویی ورعایت الگوی مصرف به لحاظ تابستان سخت وکم آب پیش رو، خادمین خود را درآب وفاضلاب روستایی جهت ارایه خدمات بیشتر و بهتر یاری  دهند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.