۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲
کد خبر: 368929

پيام عاليخاني چگني

طغيان رودخانه‌ها نتيجه غفلت از خشکسالی

کندن بی رحمانه بوته‌ها و گیاهان و قطع درختان سبب عريان شدن کوه‌ها و دشت‌ها از پوشش گیاهی شده وخاک به طور مستقیم مقابل شعاع آفتاب قرارگرفته، در این صورت درجه حرارت بالا مي‌رود و خاک رطوبتش را از دست مي‌دهد وخشک مي‌شود و دیگر توان جذب باران را ندارد.
 پیامد فوری این وضعیت سبب افزايش سيل مي‌شود كه نه تنها آسیب‌هایی بر کشاورزی و محیط زیست وارد می‌کند، بلكه هر ساله سبب مرگ افراد زیادی هم مي‌شود. پوشش گیاهی با گرفتن قدرت اولیه قطرات باران از ضربه مستقیم برخاك و متلاشی شدن ذرات خاک جلوگیری مي‌كند.
پس پوشش گیاهی نقش بسیار بزرگی در جلوگيری از فرسایش خاک و سيل ایفا می کند. با فرسایش خاک، باران شدید به روان آب و سيلاب تبديل می شود و سدها، نهرها، جوی‌ها، کاریزها را پر می کند. کندن بوته‌هاي گیاهان،قطع درختان‌، دخالت چوپان‌ها در برهم زدن اکوسیستم و نیز  چرای بی رویه دام‌ها موجب تخريب منابع طبيعي و محيط زيست می‌شود. بانفوذ آب در خاک دیگر سیلاب به وجود نمی آید و از بسیاری از خسارات مالی و جانی جلوگیری می‌شود. در سال‌های اخیر وقوع خشکسالی‌های متعدد‌، موجب غفلت مسؤولان از وقوع مخاطره‌ای طبیعی به نام سیل شده است و در این میان نقش دخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها و نابسامانی  اکوسیستم‌های آبی غیرقابل انکار است.  سيل نه چندان دور كوهدشت نشان مي‌دهد كه لرستان مستعد وقوع سیلاب‌های مخرب است.
 کم توجهی به مباحث پیشگیرانه در این حوزه، اجرای پروژه‌های بدون مطالعه، غفلت از توجه به پدیده سیل در روند ساخت و سازها، بی‌توجهی به ساماندهی اصولی و درست رودخانه‌های استان و... از جمله مواردی است که غفلت مسؤولان از احتمال وقوع سیل در استان را خبر مي‌دهد كه همین امر موجب نگرانی‌های جدی شده است.
یافته‌های آماری نشان می‌دهد، در پنج دهه گذشته، افزون بر نیمی از خسارات ناشی از بلایای طبیعی در دنیا مربوط به سیل بوده است. دخل و تصرف‌های انسانی به صورت تغییر کاربری‌های غیراصولی در بستر و حریم رودخانه‌ها و برداشت‌های بی رویه مصالح رودخانه‌ای بركسي پوشيده نيست. مسؤولان بايد نسبت به رودخانه‌ها و مهندسي رودخانه‌ها فكري بكنند. در غیر این صورت بايد منتظر حوادث ناشی از سیلاب‌های مخرب در آینده باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.