یزد/ سمیه شرف دینی: شهر یزد سال هاست که رکورددار کم باران ترین شهر کشور است و این رکورد در سال جاری هم که همه کشور از بارش‌‌های نسبتاً خوبی بهره‌مند بودند، از آنِ یزد شد.

 سیلاب در کشور  وخشکسالی ۱۷ساله یزد

می‌توان گفت، پاییز و زمستان سال گذشته استان یزد بارش مناسبی را تجربه نکرد و به جز چند مورد بارندگی محدود اما رگباری، هیچ بارشی زمین‌های شهرهای استان را خیس نکرد. مدیر كل مدیریت بحران استانداری یزد گفت: براساس آمار رسمی سازمان هواشناسی كشور یزد از نظر خشكسالی رتبه نخست كشور معرفی شده است. همچنین این استان از لحاظ میزان بارندگی در كشور در پایین ترین رتبه قرار دارد. امسال استان از لحاظ بارندگی در وضعیت خوبی قرار ندارد و در یك وضعیت حاد و ویژه قرار داریم.
محمدحسین امامی با بیان اینكه این استان طی 16 ساله گذشته به صورت دایم با خشكسالی دست و پنجه نرم كرده است، گفت: اما امسال براساس آمار ارایه شده، وضعیت حادتر خواهد بود.
وی خاطرنشان ساخت: اگر چه در تأمین آب آشامیدنی در سال‌‌های قبل مشكل داشتیم، اما شاید امسال حادتر شود، وضعیت قنات و چاه‌‌های استان برای تأمین آب آشامیدنی بویژه در حوزه شیركوه در شهرستان‌‌های تفت و مهریز قطعاً با مشكلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.
وی با اشاره به بارندگی فروردین یادآور شد: این بارش مقطعی بود و در بخش زیادی از استان اصلاً بارندگی نبوده است.
 بحران در روستاها
با وجود کاهش بارندگی‌ها در سطح استان یزد همواره با روند افزایش تقاضای تأمین آب شرب و بهداشت و سایر کاربری‌‌های تجاری و صنعتی در روستاها مواجه هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد گفت: خشکسالی بی سر و صداترین بلای طبیعی است که به دلیل اینکه مشاهده تأثیر تخریبی آن نیاز به زمان بیشتری دارد، کمتر به آن پرداخته شده، در حالی که خسارات ناشی از خشکسالی در بلند مدت بمراتب بیشتر از بلایای طبیعی دیگر است و در صورت وقوع خشکسالی کل جامعه و حیات در یک دوره زمانی طولانی خسارت خواهد دید و گریز از آن بدون برنامه‌ریزی میسر نخواهد بود. محمدرضا حاتمی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که در سال جاری کمترین بارش در استان‌‌های یزد و خراسان جنوبی به ترتیب با 27 و 35 درصد کاهش نسبت به نرمال (میانگین بلندمدت) رخ داده است. میزان بارندگی استان یزد در سال آبی جاری (از مهر94 تا 20 بهمن94) 8/31 میلیمتر بوده كه در مدت مشابه سال قبل 8/35 و متوسط دوره آماری 8/51 میلیمتر بوده است. براین اساس بارندگی سال آبی جاری دراستان یزد نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/11 درصد كاهش و نسبت به میانگین مدت مشابه در دوره آماری 8/36 درصد كاهش نشان می‌دهد.

 خشکسالی‌ تهدید بزرگ یزد
استاندار یزد با اشاره به ضرورت استفاده از تکنولوژی جدید در راستای مدیریت بحران بی‌آبی، گفت: روند خشکسالی‌های اخیر تهدید بزرگی برای استان یزد است.
سیدمحمد میرمحمدی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی و آموزش اقشار مختلف جامعه در راستای مدیریت بحران، اظهار داشت: سابقه آبیاری ‌کوزه‌ای نشانه وجود دوره‌های متعدد خشکسالی و استفاده از سامانه ویژه آبیاری آب و هوای خشک در استان یزد است. وی افزود: برنامه‌ریزی برای تأمین آب مورد نیاز دو حوزه‌ کشاورزی و شرب، از جمله مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت بحران در استان است. استاندار گفت: تدوین برنامه‌های اجرایی با هدف مدیریت بحران بی‌آبی استان یزد،‌ مستلزم تهیه آمار کامل و دقیق از وضعیت فعلی قنات‌های زنده و خشک شده‌ استان است.
وی‌ خشک ‌شدن چهارهزار هکتار از باغات استان یزد را از جمله آسیب‌های آموزش‌ ناکافی در مورد نحوه مصرف آب در بحران کم آبی دانست.
میرمحمدی اظهار امیدواری کرد: مردم نیز با صرفه‌جویی، مدیریت مصرف آب را مدنظر قرار دهند.

 ارزیابی اطلاعات هواشناسی
مدیر کل هواشناسی استان یزد از کاهش 47‌ درصدی بارندگی در شش ماهه نخست سال آبی از مهرماه سال گذشته تا فروردین ماه امسال خبر داد و افزود: متوسط بارندگی در این مدت 88‌ میلی‌متر بوده است.
لقمان عمادی اظهار داشت: این اطلاعات از بیش از چهل ایستگاه هواشناسی در استان به‌ دست آمده است و به این ترتیب میزان بارش در سال آبی جاری 47درصد کمتر از نرمال بارندگی بوده است.
وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی وضعیت بارش تا تیرماه امسال نرمال خواهد بود، ادامه داد: بر اساس همین پیش‌بینی‌ها بعد از تیرماه، بارش چندانی در استان رخ نخواهد داد، از این رو احتمال جبران بارش در ماه‌های بعدی، دور از انتظار است.
وی با تأکید بر اینکه جبران کاهش بارندگی سال آبی بعید به نظر می‌رسد، افزود: امیدواریم، با بارش‌هایی که در فصل بهار اتفاق می‌افتد، اندکی از کاهش‌ها جبران شود. عمادی با بیان اینکه استان از نظر میزان بارش، آخرین استان کشور است، گفت: میزان بارش در تمام شهرستان‌های استان، کمتر از شرایط نرمال بوده است، اما بیشترین میزان کاهش بارندگی در شهرستان اردکان با 74 درصد کاهش اتفاق افتاده است. وی همچنین میزان کاهش بارندگی در سال آبی جاری را در شهرستان‌های اشکذر، یزد، میبد و بافق به ترتیب با 65 ‌درصد، 65‌ درصد، 64‌ درصد و 50 درصد بیان کرد و افزود: متوسط سالانه بارندگی استان 110 میلی‌متر است که البته نسبت به میانگین بارش  250 میلی‌متری در کشور، کمتر است.
عمادی تصریح کرد: این میزان کاهش بارندگی، نسبت به متوسط نرمال حتی تا 60 درصد هم در سال‌های خشکسالی برای استان بروز کرده بود و کاهش بارندگی در 15سال اخیر متداول بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.