۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
کد خبر: 369883

دکترامان الله قرایی

خودشان می‌خواهند معروف شوند!

هجمه‌هایی که به صفحات شخصی سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌شود دلایل مختلفی دارد که در ابتدا باید روشن شود که چه کسانی به چه شخصیت‌هایی در فضای مجازی فحاشی می‌کنند. سابقه خانوادگی و تربیت این افراد و طبقه اجتماعی آنها در این باره مؤثر است.
کسانی که از نظر فرهنگی و فکری در سطح پایین هستند، افراد لمپنی محسوب می‌شود. گاهی هم از طرف خود سلبریتی‌ها، زمینه سازی چنین برخوردهایی می‌شود مثلاً رفتار یا پوشش نادرستی دارند وخودشان باعث ایجاد چنین شرایطی شده‌اند اما باز هم کاربران حق ندارند که با نظرات زننده، فضا را متشنج کنند.
البته گاهی هم خود سلبریتی‌ها با جوسازی و زمینه‌سازی، باعث چنین برخوردهایی می‌شوند تا بیشتر معروف شوند یعنی آب به آسیاب بی‌اخلاقی می‌ریزند تا با مظلوم‌نمایی، به شهرت بیشتری برسند و سر خط خبرها باشند.
کاربرانی هم که حمله می‌کنند  قطعاً افردای هستند که از نظر ایمان و اخلاق قابل دفاع نیستند زیرا تقوا و ایمان، خودکنترلی را در همه موارد بالا می‌برد زمانی که خودکنترلی بالا رفت، فرد ناسزا نمی‌گوید و توهین نمی‌کند. بنابراین این گونه افراد از نظر اعتقادات دینی، افرادی هستند که ایمان درست و حسابی ندارند و به اصول اخلاقی و معنوی پایبند نیستند.
به باور من، زمینه ایجاد چنین جو غیراخلاقی ملتهبی را همه ما فراهم کرده‌ایم.
برای حل این معضل نیز باید فرهنگ‌سازی شود. در کتاب‌های درسی قدیم، حکایات و اندرزهای اخلاقی داشتیم و افراد از کودکی با این درس‌ها آشنا می‌شدند ولی الان خبری از این‌ها نیست.
حرمت‌ها کمتر شده است و در نظام آموزش و  پرورش احترام معلم و بزرگترها به دانش‌آموزان آموزش داده نمی‌شود. من سی و دو سال پیش نوشتم که بیگانگی با فرهنگ ملی از کودکستان آغاز می‌شود.
البته در این بین باید به یاد داشت که گاهی هم برخی با اکانت‌های جعلی وارد صفحات شخصی افراد مشهور می‌شوند چون با اکانت واقعی، مورد پیگیرد قانونی قرار می‌گیرند، به همین دلیل با ماسک جعلی شروع به ناسزاگویی می‌کنند در حالیکه اگر اخلاق و ایمان در بطن جامعه نهادینه شود، چنین رفتارهایی را کمتر می‌بینیم. این‌ها مربوط به افرادی است که در فرهنگ درستی تربیت نشده‌اند و شخصیت پرآسیبی دارند.
اعتقادات اخلاقی جامعه باید قوی‌تر شود و آموزش و پرورش نقش مهمی ‌در این باره دارد. در سریال‌های تلویزیونی هم باید این گونه مسایل بیش از گذشته رعایت شود و احترام در خانواده‌ها ترویج شود در حالیکه برخی برنامه‌های تلویزیونی، به جای آموزش صحیح بدآموزی دارند. مکتب جامعه شناسی شیکاگو، تئوری یادگیری آسیب‌های اجتماعی را مطرح می‌کند که جرم از جرم می‌خیزد.
اگر فضای مجازی به سمتی برود که جرم و جرایم آن بیشتر شود، کسانی که در این فضا سیر می‌کنند در این فضا حل می‌شوند و کم کم جرم، عادی شده و تبدیل به فرهنگ می‌شود. فضای مجازی در زمینه سازی این فضای
جرم خیز اثرگذار بوده است و باید مراقب آسیب‌های آن بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.