رئیس منطقه کردستان عراق با اشاره به وجود اختلافاتی میان اربیل با تهران و بغداد بر ضرورت آغاز گفت‌وگوهای جدید میان کُردها با دولت مرکزی عراق تاکید کرد.

بارزانی: هنوز روابط ما با تهران به مرحله رویارویی نرسیده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازخبرگزاری مشرق،«مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در گفت‌وگو با برنامه «لقاء الیوم» شبکه تلویزیونی الجزیره که بخش‌هایی از آن در وبگاه این شبکه منتشرشده درباره ضرورت آغاز جدی گفت‌وگوها میان اربیل و بغداد، چرایی تشدید بحران میان دو طرف، روابط اربیل با ترکیه و ایران و اداره شهر موصل به اظهارنظر پرداخت.

خبرگزاری «کردپرس» متن این گفت‌وگو را منتشر کرده که در ادامه می‌آید:

ضرورت آغاز جدی گفت‌وگوها میان اربیل و بغداد

وی اظهار داشت: گفت‌وگوها بین دولت منطقه کردستان و دولت مرکزی لازم است که آغاز شود، اما اگر ببینیم که بغداد به این گفت‌وگوها اهمیت نمی‌دهد و برای تفاهم آمادگی ندارد، امروز یا فردا همه‌پرسی تعیین سرنوشت خود را به‌طور کاملاً آشکار برگزار خواهیم کرد.

بارزانی گفت: کردها در دو مرحله به‌رغم حمایتشان از اصل شراکت بهای گزافی پرداخته‌اند که مرحله نخست هنگام رأی دادن به ماندن خود در عراق پس از جنگ جهانی اول بود که نتایج فاجعه‌آمیزی به همراه داشت و کردها در معرض بمباران شیمیایی قرار گرفتند و روستاهایشان ویران شد.

اما مرحله دوم در سال 2003 آغاز شد که کردها در این مرحله در تدوین قانون اساسی عراق بر اساس اصل شراکت مشارکت کردند و اگر بغداد به این اصل پایبند می‌بود، مرحله خوبی به‌حساب می‌آمد.

وی روابط کنونی بغداد - اربیل را به دلیل عمل نکردن دولت مرکزی به توافقات و تعهدات خود در برابر اربیل، روابطی سرد توصیف کرد و گفت: کردها روزبه‌روز احساس می‌کنند که در بغداد پایتخت عراق نامطلوب و نامرغوب هستند.

بحران اربیل و بغداد با یک حرکت قلم «مالکی» تشدید شد

بارزانی توضیح داد که بحران اربیل - بغداد پس از آغاز نبرد با داعش و هنگامی‌که «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین عراق با یک حرکت قلم، بودجه منطقه کردستان را قطع کرد، شدت گرفت و منطقه کردستان با سیلی از پناهندگان و آوارگان عراقی و سوری روبرو شد که تعداد آنها بالغ‌ بر یک و نیم میلیون نفر برآورد می‌شود.

وی در خصوص عدم مشارکت کردها در کابینه جدید عراق، گفت: پست‌های وزارتی با فقدان اصل شراکت هیچ ارزشی ندارند، زیرا کردها درحالیکه در حاشیه قرار دارند، این پست‌ها را نخواهند پذیرفت.

بارزانی یادآور شد که عراق از دو قوم اصلی عرب و کُرد تشکیل‌شده و تقدیر این بوده است که اقلیت‌های دیگری نیز به این دو قوم افزوده‌ شوند.

رئیس منطقه کردستان در خصوص موضع کشورهای اتحادیه اروپایی و آمریکا در برابر موضوع همه‌پرسی و زمانبدی آن، گفت: این دوستان ملاحظاتی در خصوص زمان‌بندی برگزاری همه‌پرسی دارند، اما هیچ‌یک از آن‌ها به حق کردها برای تعیین سرنوشتشان اعتراضی ندارد.

وی تأکید کرد که خودمان زمان برگزاری همه‌پرسی را تعیین خواهیم کرد.

ایران و ترکیه

مسعود بارزانی در خصوص روابط منطقه کردستان با کشورهای همجوار گفت: «ما با ایران در مورد همه مسائل اتفاق‌نظر نداریم، اما اوضاع تاکنون بین ما به حد رویارویی نرسیده است، زیرا ما برای برقراری صلح و آرامش و همکاری و عدم‌مداخله در امور منطقه کردستان تلاش می‌کنیم.»

وی در خصوص روابط با ترکیه ضمن اشاره به اینکه منطقه کردستان نمی‌خواهد به عاملی برای آسیب رساندن به امنیت و اقتصاد ترکیه تبدیل شود، افزود: حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) عامل جلوگیری از بازسازی 650 روستا در نوارمرزی منطقه کردستان با ترکیه است و باید به مناطق اصلی خود در ترکیه بازگردد و برای حل مسالمت‌آمیز مشکلاتش با ترکیه تلاش کند و از مناطقی که در اقلیم کردستان اشغال کرده، عقب‌نشینی کند.

اداره شهر موصل

بارزانی ضمن هشدار در خصوص عدم توافق قبلی در خصوص اداره شهر موصل در پی آزادسازی آن از قبضه گروه دولت اسلامی، گفت: موصل به علت داشتن قومیت‌ها و طوایف مختلف دارای حساسیت زیادی است.

وی در خصوص مناطق مورد مناقشه بین بغداد - اربیل گفت: هیچ شکی نیست که این مناطق، مناطقی کردنشین هستند و کردها در خصوص مناقشه و توافق درباره تابعیت آنها بر اساس ماده 140 قانون اساسی عراق موافقت کرده‌اند، اما اکنون این مناطق از قبضه داعش آزادشده‌اند و دولت  کردستان آماده نظرخواهی از شهروندانش در خصوص وضعیت این مناطق است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.