قدس آنلاین/ نادیا یزدانی: گذراندن اوقات فراغت در روزها و شب‌هاي فصل بهار و تابستان در تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و بوستان‌هاي شهر، يکي از تفريح‌هاي بيشتر مردم محسوب مي‌شود. در اين ميان کودکان و نوجوانان با شادي خاصي همراه با بزرگ‌ترها به اين مکان‌ها مي‌روند. در بيشتر پارک‌هاي شهر، وسايلي هرچند اندک مانند تاب و سرسره براي بازي و تفريح کودکان درنظر گرفته شده است و در اين ميان فقط شهربازي بجنورد مجهز به وسايل بازي برقي است. بسياري از کودکان خاطره‌هاي خوشي از بازي‌ها و سرگرمي‌هاي اين پارک به ياد دارند.

زنگ فعالیت دوباره شهربازی‌های خراسان شمالی کی به صدا در می‌آید؟

 وسایل فرسوده
يک شهروند با اشاره به اينکه براي سرگرمي دو فرزندش دو روز در هفته از فضاي شهربازي استفاده مي‌کند، مي‌گويد: استفاده از برخي وسايل شهربازي براي کودکان مناسب و ايمن نيست و براي کودکان به تناسب سن آن‌ها بازي‌هاي مختلفي درنظر گرفته نشده است.
وی بيان مي‌کند: به نظر مي‌رسد، بعضي از وسايل شهربازي ايمني لازم را ندارد، زيرا ظاهر بعضي از آن‌ها تخريب شده است و هنگام استفاده از آن‌ها صداهاي گوشخراشي به گوش می‌رسد.
شهروند دیگری عنوان می‌کند: با توجه به گذشت 16سال از نصب وسایل‌های شهربازی بجنورد هنوز اقدامی برای تعویض یا خرید وسایل بازی جدید در شهربازی نشده است و هر بار با فرسوده شدن وسایل‌، تعمیرات صورت می‌گیرد یا به دلیل نقص‌های دیگر پلمب می‌شود.

  تنها 4 وسیله فعال
مدیرکل استاندارد وتحقیقات صنعتی خراسان شمالی با اشاره به اینکه تنها یک مجموعه شهربازی در این استان فعال است، می‌گوید: در مجموعه شهربازی این شهرستان 14 وسیله بازی وجود دارد، اما از این تعداد تنها چهار وسیله فعال و مابقی غیرفعال هستند.
فهیمه مهمان‌نواز می‌افزاید: بزودی با رفع نواقص ودریافت تأییدیه از سوی سازمان، وسایل بازی  غیرفعال این مجموعه فعال خواهند شد.

 استاندارد نبودن؛ دلیل پلمب
وی همچنین درخصوص شهربازی‌های دیگر شهرستان‌های استان نیز می‌گوید: شهربازی شهرستان اسفراین مدتی است، به دلیل استاندارد نبودن وسایل بازی به طور کامل تعطیل است که هم اکنون بازرسی از این شهربازی به پایان رسیده و با تکمیل مدارک، دوباره شروع به کار خواهد کرد.
وی همچنین به پلمب بودن شهربازی شهرستان شیروان نیزاشاره می‌کند و می‌افزاید: در این خصوص با پیگیری‌های صورت گرفته، برای راه‌اندازی مجدد این مجموعه، متأسفانه تاکنون سرمایه‌گذاران استقبال نکرده اند.
وی در ادامه به پلمب شدن شهربازی مانه و سملقان نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: شهربازی این شهرستان از سال 87 به دلیل استاندارد نبودن وسایل بازی پلمب شده و اکنون تمامی وسایل بازی آن نیز جمع آوری شده است.
این مقام مسؤول همچنین در ادامه درخصوص مدیریت کنترل کیفیت در شهربازی‌ها اظهار می‌دارد: داشتن مدیر کنترل کیفیت از اول اردیبهشت سال جاری الزامی است. راهبران واپراتور‌های دستگاه‌ها باید اشخاصی باشند که استفاده از دستگاه‌ها را آموزش دیده‌اند تا بهره‌برداری درست از دستگاه‌ها صورت گیرد.
مهمان‌نواز همچنین در خصوص سرسره‌های بادی در پارک‌های موجود این استان می‌گوید: به دلیل نداشتن ایمنی‌های لازم در سرسره‌های بادی و استاندارد نبودن عینک‌ها در سینما پنج بعدی  از فعالیت آنان جلوگیری شده است.
وی با تأکید بر نظارت سازمان استاندارد بر سلامت و ایمن بودن دستگاه‌های شهربازی اظهار می‌دارد: با بررسی‌های انجام شده و نظارت‌های این سازمان اکنون تعدادی از دستگاه‌های شهربازی بجنورد تأیید شده و مابقی آن در حال بررسی است و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرکل استاندارد خراسان شمالی همچنین با اشاره به فعالیت برخی مینی پارک‌های موجود، در بجنورد می‌گوید: از مجموع خانه‌های بازی یا همان مینی پارک‌ها در بجنورد تنها دستگاه‌های یک مجموعه، استاندارد‌های خود را داشته و تأییدیه برای آن صادر شده است و مابقی دستگاه‌های مینی پارک‌های شهر استاندارد نیست .
فهیمه مهمان‌نواز درخصوص زمین‌های بازی ودستگاه‌های بدن سازی که در پارک‌ها گذاشته شده، یادآور می‌شود: پنج شهرستان مورد بازرسی قرار گرفتند که تعمیرات، بازسازی و رفع نواقص آن‌ها انجام شده و تأیید شدند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.