به گزارش قدس آنلابن از همدان ؛ دکتر حبیب‌‌الله موسوی‌بهار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان که در پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته همدان سخن می گفت با اعلام اینکه بیشترین افرادی که طعمه سیگار می‌شوند، خودشان سیگاری نیستند ولی به ناچار در معرض دود مهلک این ماده خطرناک قرار دارند، تصریح کرد: مصرف سیگار سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به کشور ضرر می‌رساند.

مصرف سیگار سالانه ۳۰ هزار میلیاردتومان به کشور ضرر می زند

وی  در قسمت دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیش از 15 سال پیش مقام معظم رهبری خواهان کاهش دغدغه‌های بیماران و خانواده‌های آنان شد که این دولت در راستای رفع این دغدغه اقدام کرد، افزود: در سال‌های گذشته همچنان بیماران و خانواده‌های آنان علاوه بر

درد بیمارداری با مشکلات بسیار دیگری دسته و پنجه نرم می‌کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه دستاوردهای پزشکی ایران چشمگیر است، خاطرنشان کرد: امروز نه تنها نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نیست، حتی نیازی به اعزام بیماران به مرکز کشور نیز وجود ندارد.
وی با اعلام اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت مراکز درمانی بازسازی، بهسازی و  تجهیز شدند، ادامه داد: دولت هم مکلف شد میزان پرداختی بیماران را به کمتر از 30 درصد برساند که این رقم در گذشته بیش از 50 درصد بود، امروز میزان پرداختی بیمار بهکمتر از 20 درصد و بستری نیز به زیر هشت درصد رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت شهرهای کوچک پزشک ماندگار نداشتند، اما امروز در همه شهرهای کوچک و بزرگ و مناطق مختلف پزشک ماندگار وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر در استان همدان 2هزار و 200 تخت بستری داریم و یک‌هزار و 500 تخت تعویض و نوسازی شد و با لوازم جنبی به بیمارستان‌ها تحویل داده شده است.
موسوی‌بهار به راه‎اندازی امداد هوایی و انجام بیش از 50 عملیات نیز اشاره کرد و ادامه داد: مرکز قلب بیمارستان فرشچیان نیز با بیش از 60 میلیارد تومان راه‎اندازی شد و 6 بیمارستان با ظرفیت چندین تخت نیز در حال ساخت است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 370 هزار نفر بستری شده‌اند و 25 هزار مورد زایمان طبیعی نیز انجام شده است، خاطرنشان کرد: 142 هزار متر مربع به فضای ساختمان دانشگاه اضافه شد و چندین مرکز اورژانس و پزشکی در حال احداث، تکمیل و تجهیز است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه مرکز سرطان در بیمارستان بعثت در حال ساخت است، گفت: دو مرکز غربالگری سرطان در کبودراهنگ و ملایر در حال ساخت است که همه این موارد از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت به مردم است.
وی با تأکید بر اینکه شیوع چاقی و اضافه وزن در جامعه رو به افزایش است، افزود: 30 درصد دانش‎آموزان اضافه وزن دارند و در شرف ابتلا به خطر دیابت قرار دارند
وی با بیان اینکه در رأس این بیماری‌های غیر واگیردار، بیماری‌های قلبی و عروقی است، تصریح کرد: این عوامل که بیشترین عامل مرگ و میر را دارد سالانه 17 میلیون قربانی می‌گیرد و دیابت نیز 1.5 میلیون نفر را طعمه مرگ می‎کند.
موسوی‌بهار با اشاره به اینکه دومین عامل خطرناک مصرف الکل است، گفت: البته خوشبختانه در جمهوری اسلامی مصرف آن زیاد نیست، اما همین مقدار هم خطرناک است.
وی، کم‎تحرکی را آفت بزرگ کشورهای در حال توسعه دانست که باعث چاقی و بی‌تحرکی است، اظهار کرد: هدف ما این است که کم تحرکی را از جامعه از بین ببریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه رژیم غذای مصرف نمک، قند و چربی عامل خطرناک چهارم است، افزود: در ایران روزانه هر فرد 15 گرم نمک مصرفی می‌کند که میزان استاندارد آن سه تا پنج گرم است.
موسوی‌بهار با اشاره به اینکه امسال باید 25 درصد مرگ زودرس در استان را کاهش دهیم، گفت: باید فشار خون را کنترل کرده و دیابت را چک کنیم به طوری که لازم است افراد دارای سابقه بیماری دیابت در خانواده‌شان پس از 30 سالگی و افراد فاقد سابقه خانوادگی از 40 سالگی به بعد سالانه یک بار دیابت خود را چک کنند.
وی با بیان اینکه 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: این اتفاق به شرطی رخ می‌دهد که موارد پیشگیری رعایت شود و همه باید به آن پایبند باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه سالانه 20 هزار مرگ به خاطر تصادف در جاده‌ها رخ می‌دهد، گفت: چهار برابر این میزان مرگ و میر تلفات جسمی سنگینی مانند قطع نخاع، مرگ مغزی و... است که باید اذعان کرد این شیوه رانندگی زیبنده ملت بزرگ ایران نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.