قدس آنلاین/ صبا کریمی: در دهه‌های اخیر اغلب برنامه‌های کودک محدود به یکی دو ساعت در روز و بعد از ظهرهای جمعه بود و همین کم بودن زمان پخش، عطش کودکان دیروز را برای تماشای تلویزیون بیشتر می‌کرد، اما امروزه شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و دی وی دی فیلم‌های انیمیشن که به وفور در دسترس بچه‌هاست، سطح توقع آنها را بالا برده است؛ صداوسیمای ما هم شاید این اواخر نیاز به تأسیس یک شبکه کودک را در رقابت با شبکه‌های خارجی احساس کرده است.

بچه‌های امروز با عموها و خاله‌ها سرگرم نمی‌شوند

شاعر و فیلمساز وحید نیکخواه آزاد، فیلمسـاز و تهیه‌کننده، با اشـاره به تأسیس و راه اندازی شبکه کودک گفت: اصـولا به وجود آمدن هر تشکلی که برنامه سازی تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان را در دستور کار خود قرار دهد، اتفاق خوب و خوشایندی است. تأسیس شبکه  کودک و نوجوان نیز اقدام امیدوارکننده ای است؛ به خصوص وقتی شنیده ها حاکی از این است که این شبکه ظاهراً دچار تنگناهای مالی جاری سازمان صدا و سیما نیست و بودجه اش از بیرون سازمان تأمین می شود.
وی در ادامه افزود: شخصاً با اینکه یک شبکه 24 ساعته برای کودکان و نوجوانان داشته باشیم، موافق نیستم و امیدوارم برنامه ریزان این شبکه با توجه بیشتر به کیفیت، از میزان ساعات پخش برنامه برای هر گروه سنی بکاهند و تماشای تلویزیون را به بخش محدود اما مفید زندگی کودکان و نوجوانان تبدیل کنند.

 تقسیم بودجه کم به گروه‏های زیاد
نیکخواه آزاد یادآور شد: به عنوان کسی که چندین سال به عنوان مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه های یک و دوی سیما کار کرده ام،  با اطمینان می گویم که تولید فله ای برنامه برای پر کردن آنتن، ناگزیر به افت کیفیت منجر می شود؛ چون بودجه محدود گروه، به اجبار بین برنامه های آنتن پرکن متعدد تقسیم می شود و حاصلش می شود همین برنامه هایی که طی سال های اخیر تولید شده؛ برنامه های زنده تلویزیونی کم محتوا و غیرجذاب با حضور خاله ها و عموهای تکراری و ژنریک.  
وی افزود: در دو دوره مدیریتم در
گروه‏های کودک، اهمیت ویژه ای برای تولید کارهای داستانی قائل بودم؛ زیرا آثار داستانی هم جذاب ترند و هم تأثیر عمیق تری بر مخاطب می گذارند. مسئولین سیما دائماً شعار ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را می دهند؛ اما در عمل با پخش برنامه های کم تأثیر، حتی به اندکی از این شعار جامه عمل نمی پوشانند.

 محتوا محوری با توجه به فرم و تکنیک
این فیلمساز تصریح کرد: برای دستیابی به نتیجه  مطلوب باید برنامه ریزی جامعی صورت بگیرد. شخصاً نگرانم که شبکه جدیدالتّأسیس با اهمیت دادن بیش از حد به محتوا و مضامین فرهنگ اسلامی، و کم بها دادن به شیوه جذّاب عرضه این مفاهیم شایسته، نتواند به توفیق مد نظرش دست یابد.
مسؤولان این شبکه باید با تدوین چندین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، نقشه راه را به دقت ترسیم کنند و به لطف خدا به توفیق دست یابند.
وی افزود سال ها است جای خالی کسانی که عمری را در زمینه  تولید فیلم و برنامه های تلویزیونی برای کودکان گذرانده اند، در سیما محسوس است. میدان دادن به جوان ها بسیار پسندیده است اما این امر نباید به حذف کسانی که موهایشان را در این راه سفید کرده اند و هنوز هم دلبسته کار در این زمینه هستند، منجر شود. سال ها است که هیچ یک از مسؤولین سیما برای ساخت برنامه با افراد بنام و کاربلدی که حاصل کارشان به نوعی تضمین کیفی دارد، تماس نمی گیرند و به موجودیِ ناکافی گروه خود بسنده می کنند.
وی خاطرنشان کرد: به نظرم بی توجهی به این جمع کارآمد که امتحان خودش را خوب پس داده، می تواند خسارت بار باشد. امیدوارم مسؤولین این تشکیلات جدید آنچنان به کار خود مسلط باشند که از همکاری با این چهره ها پرهیز نکنند و با استفاده از اهل فن، به غنای شبکه کودک و نوجوان و توفیق خود بیفزایند.

فیلم کودک گران است
مرتضی شمسی مدیر مرکز پویانمایی صبا نیز با اشاره بـه افتتاح رسمی ‌شبکه کودک معتـقد است: تأسیـس و افتتاح چنین شبکه‌ای همواره یک ضرورت بوده و در همه جای دنیا هم باب است که انواع و اقسام شبکه‌های کودک وجود داشته باشد. البته این موضوع فقط مختص شبکه کودک نیست، در حوزه فیلم و ورزش هم شبکه‌های اختصاصی وجود دارد.
با این اوصاف وقتی 20میلیون جمعیت ما را کودکان تشکیل می‌دهند طبیعی است که آنها سهمی ‌از این حجم تولیدات تلویزیونی داشته باشند، بنابراین ضرورت برنامه‌سازی و تخصیص شبکه کودک کاملاً احساس می‌شد.
وی با بیان اینکه دلیل تأخیر در این مسأله، به بحث مدیریت و بودجه برمی‌گردد، می‌افزاید: نباید فراموش کرد که ساخت برنامه ‌برای کودک و تولید انیمیشن بسیار گران است و همه کسانی هم که پیش از این اتفاق مدیریت داشتند به افتتاح چنین شبکه‌هایی علاقه‌مند بودند اما امکانش میسر نبود. همیشه هم ضرورت کانال تخصصی مطرح بوده و کسی که آن را به صورت جدی پیگیری کرد آقای سرافراز بود.

 قصه‌ها را کنار گذاشته‌ایم
شمسی در ادامه با بیان اینکه در دنیا هم کیفیت تولیدات تلویزیونی مشابه سینمایی نیست و بودجه‌ای که صرف آنها می‌شود، پایین‌تر است و نهایتاً نسخه تلویزیونی کیفیت کمتری هم دارد، اضافه می‌کند: بسیاری از تولیدات انیمیشن ما در مقابل تولیدات تلویزیونی آنها قوی‌تر و جلوتر است، اما نقص و اشکال اصلی ما در قصه است. متأسفانه ما به الگوهای وطنی توجه نمی‌کنیم و قصه‌ها را کنار گذاشتیم. در حالی که از بابت محتوا و داستان غنی هستیم. از طرفی این مسأله به شرایط اقتصادی هم برمی‌گردد و مؤلفان و صاحبان قلم تمایلی به نگارش ندارند چون تأمین نمی‌شوند. ما در این وادی به حق مؤلف‌ها کمتر توجه می‌کنیم و پایین‌ترین رقم‌های دستمزد متعلق به همین مؤلف‌هاست.
وی در ادامه تأکید می‌کند: به لحاظ تکنیکی هم از سینمای جهان عقب هستیم و با آن فاصله داریم و باید بیشتر حوزه سینما را تقویت کنیم، اما در تکنیک انیمیشن‌سازی معتقدم نه تنها عقب‌افتادگی نداریم که خیلی هم جلو هستیم و ضعف اصلی در حوزه محتواست.
وی درباره ساخت انیمیشن‌های جدید برای شبکه کودک با بیان اینکه کارهایی در حال انجام است که بزودی اطلاع رسانی می‌شود، می‌گوید: امیدوارم این فرهنگ‌سازی در ساخت انیمیشن شکل بگیرد که به فرم و محتوا با هم توجه کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.