قدس آنلاین/ زهرا عزیزپوریا : لرستان به دلیل دارا بودن يك پنجم ذخایر سنگ ساختماني کشور در مقام نخست و با توليد انواع سنگ‌هاي ساختماني مقام دوم را در كشور به خود اختصاص داده است. عمده ترین معادن و صنایع شناخته شده، منحصر به کانی‌های غیر فلزی و سنگ نماهای بسیار زیبایی است که در این استان یافت می‌شود.

 خام فروشی کابوس صنایع سنگ لرستان

سایر معادن فعال در این استان مانند سنگ لاشه موزاییکی، سنگ گچ، سیلیس، سنگ لاشه ساختمان و سنگ‌های بسیار دیگری در این استان یافت می‌شود، اما متأسفانه لرستان توانایی استفاده درست از این ظرفیت ها را ندارد، در حالی که این ظرفیت می‌تواند، قسمت اعظمی از بار اقتصادی استان را به دوش بکشد، اما متأسفانه به صورت سنگ خام از استان خارج می‌شود.
از جمله مناطق با ظرفیت بالا برای تولید سنگ و فرآوری آن ها شهرستان الیگودرز است که 14 کارخانه فرآوری سنگ در آن فعال است، ولی متأسفانه چون صنایع پایین‌دستی یا تبدیلی در الیگودرز وجود ندارد، این ظرفیت ها در جاهایی دیگر استفاده می‌شود و از طرفی دیگر چون کنترل خاصی روی برداشت‌های بهره‌برداران سنگ نیست، بنابراین افراد بهره بردار عوارض کمی به استان می‌دهند. میزان برداشت آن‌ها از منابع خیلی زیاد و میزان پرداخت عوارضشان خیلی کم است که این خود درآمد زیادی برای استان ایجاد نمی‌کند. این روزها صنعت سنگ لرستان دیگر رونقی ندارد و سنگبری‌های این استان به خاطر مشکلات موجود یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.
بروز پدیده‌های غیراقتصادی از جمله خام فروشی که خود دلایل گوناگونی دارد نیز موجب شده تا ذخیره معادن سنگ که براحتی می‌توان از سرمایه آن استفاده کرد، بدون فرآوری خاص و تنها با برش‌های معمولی و به صورت خام به فروش برسد.

 وجود 110معدن قابل اکتشاف در لرستان
معاون معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: از 110معدن در استان 17نوع ماده معدنی قابل اکتشاف و بهره برداری هستند که پروانه بهره برداری برای این نوع ماده معدنی صادر شده است.
سعید مهدوی بیان کرد: عمده سنگ‌های فرآوری شده در استان که ارزش اقتصادی دارند، با سه نام تجاری چینی، گرانیت و گوهره خرم‌آباد معروف هستند. در بخش سنگ‌های تزیینی سنگ گوهره خرم آباد دارای ارزش افزوده خوب با کیفیت و ارزان قیمت است.
وی اظهار داشت: از پنج و نیم میلیون تن سنگ تزیینی 500هزار تن مربوط به سنگ تزیینی گوهره خرم آباد است و بقیه سنگ چینی و گرانیت هستند.
معاون معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: مهم‌ترین معادن استان در واقع در زاگرس چین خورده مربوط به شهرستان چگنی با 16معدن و ظرفیت 500هزار تن سنگ تزیینی است و یک میلیون تن از 14میلیون تن سنگ‌های تزیینی کشور مختص استان لرستان است.

 فعالیت 375 واحد فراوری سنگ در لرستان
مهدوی با اشاره به اینکه 375 واحد فرآوری سنگ تزیینی در لرستان وجود دارد، گفت: یک میلیون تن از پنج و نیم میلیون تن مربوط به سنگ‌های تزیینی و نماست.
وی با بیان اینکه شمار واحدهای سنگبری در لرستان کافی است، تصریح کرد: لرستان در زمینه واحدهای سنگبری هیچ گونه مشکلی ندارد و سنگ تزئینی در خرم آباد به مقدار مورد نیاز وجود دارد.
معاون معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: لرستان از جمله استان‌های تراز اول به لحاظ مدرن ترین و مجهزترین واحدهای فرآوری سنگ در کشور است. 25خط تولیدی استاندارد مطابق با استانداردهای روز دنیا در لرستان در حال فعالیت است و علت صادر شدن سنگ به استان‌های همجوار بنا به تقاضاهایی است که وجود دارد.
مهدوی با اشاره به علل خام فروشی صنایع در استان عنوان کرد: عواملی وجود دارد که سبب می‌شود واحدهای سنگبری با حداقل ظرفیت مشغول به کار باشند که نه تنها در استان بلکه گریبانگیر صنایع در کل کشور است؛ عواملی از قبیل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و نیز بحث هزینه ها و رکود بازار از جمله عواملی هستند که در بحث خام فروشی نقش بسزایی دارند. وی با اشاره به اینکه درصد بالایی از اشتغال استان با موضوع سنگ و صنایع مرتبط با آن ارتباط دارد، تأکید کرد: باید مشکل کارخانجات و کارگاه‌های سنگبری در زمینه سرمایه در گردش و همچنین ارزش افزوده برای حل مشکل خام فروشی سنگ‌های ارزشمند لرستان برطرف شود و از آنجا که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نقش بسزایی در این زمینه دارند، می‌توانند در به حداکثر رساندن ظرفیت کار واحدهای فرآوری مؤثر واقع شوند.
وی با ابراز امیدواری در زمینه فعال شدن واحدهای تعطیل استان در سال جاری اظهار امیدواری کرد که تحرک بخشی خوبی به واحدهای نیمه فعال یا واحدهایی که با حداقل ظرفیت کار می‌کنند، با توجه به رایزنی هایی صورت گرفته تا پایان سال جاری ایجاد کنیم.
به هر حال موضوع خام فروشی و صنایع نیمه فعال لرستان با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و این زمانی اهمیت و ارتباط بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم بیشتر از 375مرکز فرآوری سنگ لرستان با 20 تا 40درصد ظرفیت اسمی خود مشغول به فعالیت هستند که اگر این درصد به حداکثر افزایش پیدا کند، به‌طور حتم زمینه اشتغالزایی بالایی در استان فراهم خواهد شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.