عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به داخل بوده و به هیچ عنوان به تحریم کشورهای ۱+۵ ارتباطی ندارد، گفت: بنگاه‌های اقتصادی کشور از تحریم داخلی رنج می‌برند.

اقتصاد کشور را دوپینگ کرده‌ایم/بزرگترین نرخ تورم دنیا را داشته‌ایم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، رضا عبداللهی ظهر امروز در همایش «اقتصاد مقاومتی، انتظارات و راهکارهای پیش‌رو» که با حضور نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در محل اتاق بازرگانی استان برگزار شد، با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور از سال 58 تا آخر سال 93 اظهار داشت: در این مدت مقدار رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت حدود 3 درصد بوده که از نقش کشنده‌های قوی در حرکت بخشیدن به ماشین اقتصادی کشور در رسیدن به این میزان نباید چشم‌پوشی کرد.

وی میزان رشد درآمد سرانه کشور در سال‌های 58 تا 93 را صفر اعلام کرد و گفت: میزان درآمد سرانه هر ایرانی در سال 58 و 93 به ترتیب 2 هزار و 815 و حدود 2 هزار و 750 دلار بوده که تغییر آنچنانی در این مدت نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: بر اساس گزارشات وزارت نفت در این مدت میزان درآمد نفت و گاز حدود 2 هزار و 115 میلیارد دلار به اقتصاد کشور سوبسید تزریق کرده‌ایم به عبارتی دیگر اقتصاد کشور را دوپینگ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تعهد شده بود تا در این مدت 84 هزار و 600 میلیارد دلار کالا، کار، تولید و خدمت در کشور ایجاد شود، افزود: اگر کالاهای خود را با 10 درصد سود خالص به فروش می‌رساندیم و فرار مالیاتی نداشتیم به عدد 2 هزار و 115 میلیارد دلار می‌رسیدیم اما ای کاش ما نفت نداشتیم تا می‌توانستیم این میزان پول را از طریق فروش کالا و تولید به دست آوریم.

عبداللهی با اشاره به اینکه در طی 36 سال (از سال 58 تا 93) متوسط نرخ تورم کمی بیش از 20 درصد بوده است، افزود: با توجه به اینکه نرخ تورم متعارف باید بین 3 تا 4 درصد باشد با این اوصاف می‌بینیم که در این سال‌ا بزرگترین نرخ تورم دنیا را داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری کشور از سال 58 تا 93 متاسفانه 12.2 درصد گزارش شده است، خاطرنشان کرد: دو رقمی شدن نرخ بیکاری مشکلات اجتماعی نظیر حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد، افزایش میزان زندانی‌ها و سایر را به دنبال داشته است.

نماینده مردم ایجرود و ماهنشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، تحریم‌های وضع شده از سوی کشورهای 1+5 علیه کشور و سایر از سال 58 تا 93 افزود: واقعیت این است که اگر هر کشوری جای ایران بود نمی‌توانست با مشکلاتی نظیر جنگ و تحریم طی 36 سال دوام آورده و روی پای خود بایستد.

وی ضمن تاکید بر شناسایی عیوب و ضعف‌ها و تدوین برنامه‌های مشخص در حوزه اقتصاد خاطرنشان کرد: ضروری است تا به دو اصل اساسی نظیر عزم و اراده آهنین و اجماع کامل در کنار در نظر گرفتن سایر اصول توجه جدی داشته باشیم.

عبداللهی با بیان اینکه ممکن است در راستای تصمیم جدی و عزم محکم و رسیدن به اجماع کامل گرفتن تصمیمات سخت سبب متوقف شدن یکسری بنگاه‌‌های اقتصادی شود، از مسئولان و دست‌اندرکاران و مسئولان کشوری و لشگری به ویژه مجلس، دولت و قوه قضائیه خواست تا در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری به یک فهم و درک مشترک در عرصه اقتصاد برسند.

وی گفت: نخستین اصل که باید در یک اجماع کامل و عزم راسخ در حوزه اقتصاد به آن توجه کنیم تولید کالا و خدمات ارزان‌تر‌، بهتر و سریع‌تر است چرا که توجه به این موارد سبب افزایش بهره‌وری و کالایی در تولید یک محصول و در نتیجه بهبود اقتصاد کشور می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا دولت باید به اموری نظیر باشگاه‌داری و معدن‌کاری بپردازند، اعلام کرد: بزرگ شدن دولت هیچ ضرورتی ندارد.

وی با بیان اینکه بدون سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی رخ نمی‌دهد، افزود: تولیدی که دارای قدرت فروش نباشد رشد اقتصادی را به دنبال ندارد و همانطور که می‌بینیم در حال حاضر صنعت خودروسازی، فولاد، سرامیک و کاشی ما به این وضع دچار شده است.

عبداللهی با اشاره به فعالیت عمده بنگاه‌های اقتصادی کشور با پایین‌ترین بهره‌وری و با ظرفیت 30 تا 40 درصدی توان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری نیازمند امنیت و رشد اقتصادی است و متاسفانه قرار گرفتن رتبه فضای کسب و کار ایران بر روی عدد 118 به هیچ عنوان مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه دولتمردان و مجلسیان نباید در مباحث اقتصادی به راحتی و بدون در نظر گرفتن شرایط حاکم بر کشور تصمیم بگیرند، بر تسهیل شدن شرایط کسب و کار در ایران تاکید کرد و خواستار کوتاه شدن روند ثبت شرکت که گاهی این پروسه به حدود 2 تا 3 ماه به طول می‌انجامد شد.

نماینده مردم، ایجرود و ماهنشان در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید به سمت تولید رقابتی حرکت کنند، ابراز کرد: در حوزه اقتصادی کشور باید تمامی اقدامات و برنامه‌های مسئولان منطقی و عاقلانه باشد.

وی با بیان اینکه 80 درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به داخل بوده و به هیچ عنوان به تحریم کشورهای 1+5 ارتباطی ندارد، گفت: بنگاه‌های اقتصادی کشور از تحریم داخلی رنج می‌برند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از مسئولان می‌خواهیم تا حداقل به اندازه ورزش به مباحث اقتصادی بهاء دهند، نداشتن حزب و تشکیلات در مجلس را آسیب دانست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.